Vad GÖR han om natten????

-Catherine-

Trådstartare
Ponnyfarbror (26 år) är blöt om magen och benen på morgonen när jag kommer och skall släppa ut. Inte blöt så att det droppar av honom, men helt klart fuktig. Detta har skett ett par-tre dagar på rad nu.
Han är lika pigg och på samma tjuriga gammelgubbehumör som alltid, äter & dricker som han skall & verkar i övrigt inte påverkad alls...han är bara blöt :confused:

Jag upplever inte som att han är fuktig in på skinnet, utan det verkar snarare vara så att fukten ligger på ytan i pälsen. Jag har försökt att lukta på honom för att avgöra om han luktar urin, men jag kan inte tvärsäkert avgöra om så är fallet...eller inte.

Han har en halmbädd (djupströ, ca 40-50cm) lagd på dränerat jordgolv och bädden är alltid torr på morgonen, det har jag krypit runt och kontrollerat. Vattenhinken är inte utspilld och det är i övrigt inte fuktigt i stallet på morgonen.

Vad i hela friden GÖR han om nätterna? Hur blir han blöt? Jag fattar verkligen ingenting :(

Sv: Vad GÖR han om natten????

Svettas för att det är för varmt för årstiden och det är för lite drag i stallet som drar ut fukten. Äter han dessutom mycket på natten så genererar det också mycket värme.

Men om han svettas så borde han väl vara fuktig inifrån och ut? Han är ju bara blöt i det yttersta lagret och bara på mage och ben.
Stallet är öppet om natten och välventilerat.
Ingenting är ju dessutom ändrat på hästhållningen och temperaturen i stallet de nätter han blivit blöt har legat runt 2 plusgrader...det är ju inte direkt varmt? Han får 3kg hö till nattgiva kl 22, äter inte halm.

Att han svettades var min första tanke, men jag har svårt att köpa det, det stämmer liksom inte riktigt in på det hela....fast, jag kan ju givetvis inte avfärda det helt..jag VET ju inte vad han gör :(

Det är inte så att det ångar från bädden på mornarna och att det pga den stigande ångan bara blir fuktigt på benen och under magen? Han är inte blöt under halsen? Iom att han är ponny är han ju närmare golvet än en stor häst och nås därför lättare av stigande ånga.

Jag kröp ju runt på alla fyra i bädden imorse för att känna efter fukt, men kunde inte notera ngn alls. Visst fanns en viss värme kvar i gropen han legat i, men absolut ingen fukt.

Han är bara blöt på mage (en liten bit upp på sidan) och ned på benen, ingen annanstans.

Jättekonstigt är det :(

Har han täcke på sej ?

Har varit med om att täckade hästar som blivit för varma under natten kan vara svettiga på "undersidan" men inte där täcket ligger....

Han har inget täcke alls, bara om han kommer in och är blöt om ryggen så lägger jag på ett ylletäcke en liten stund för att suga upp det värsta en stund, sen är han naken.

Vid cushings syndrome som äldre hästar kan få, så svettas de och kan vara som du beskriver. Prata med veterinär.

Det är ju inga konstigheter om hästen svettas men bara är blöt utanpå pälsen när du kommer, det är ju så hästen hanterar svett, dvs det transporteras ut från huden via päls stråna, dvs det första som torkar är inne vid huden.

Är det bara på natten de svettas då? Det är aldrig på dagen och han är i övrigt helt opåverkad. Jag får kolla med veterinär isf..

Jao, det är ju sant iofs...så långt tänkte jag inte. Men..varför svettas han isf, och bara på natten?

Imorse var han blöt igen, skitmärkligt...bör jag kontakta vet trots att han i övrigt mår bra?

Jag har ingen aning, men jag skulle också gissa på det andra redan skrivit - han ligger ner i bädden och det blir kondens/fukt i den långa pälsen.

Men jag måste väl göra ngt åt det hela? Men vad?

Är bädden för varm - ta ut den? Är pälsen för varm - klippa? Eller ska jag bara hålla ut och avvakta? Det blir ju vinter, och då behöver han ju värmen...

Usch vad rådvill jag känner mig nu :(

Min islandshäst svettas mer än vanligt nu när det är så varmt. Jag har klippt honom stegvis för att se om jag hittar ett bra läge där han svettas mindre men förhoppningsvis inte ska frysa senare i vinter - vill gärna ha honom otäckad. Han svettas när han kommer in på kvällen och brukar ha torkat upp på morgonen. I ett visst läge är han fuktig utanpå pälsen men har torkat inifrån. Skulle tro att det är så för din häst nu också.

Ah, ja jag kan ju kanske göra så jag också då, bara klippa litegrann. Hur har du klippt din häst? Bara hals och mage?
Jag vill helst inte täcka min ponny, han avskyr täcken så det blir lite utav ett slagsmål när jag skall klä på honom ett sånt :(

Har haft exakt samma med mitt sto några nätter! Det slutade av sig självt, vet inte varför det blev så, men antingen var det väl varmt för henne helt enkelt. Jag har oxå jättekallt i mitt stall dock, eller så misstänker jag att höbalen jag öppnat var lite för kraftig eller så. Bytte bal och efter några dagar gick det över. Kanske känslig för den varma hösten, eller protein.

Tänk vad bra om de hade kunnat tala om för en vad som är fel, ibland är det så frustrerande att behöva leka detektiv :(

Jag har inte bytt foder, men däremot är det ju väldigt varmt för årstiden och han har ju rätt mkt päls trots detta. Jag håller väl ut några dagar till, det skall ju bli kyligare nu sägs det. Fortsätter han vara blöt på morgonen så prövar jag att klippa honom lite. Han verkar ju inte må dåligt, men det kan ju ändå inte vara helt bekvämt för honom att bli så varm..

Senast ändrad:

Jag tror han blir för varm när han ligger ner i bädden och sover, han svettas. Han är oklippt, det är väldigt varm ute och bädden genererar värme, det är säkert ca 20-25 grader nere i bädden om det är en riktig djupströbädd.

Att han är torr längst in när du kommer på morgonen beror på att han har stått upp ett tag och då börjat torka.

Har varit med om islandshästar som står på stall får exakt samma problem som du beskriver om de stallas in på stall med bädd på vintern.

Att klippa halva halsen och magen gör att problemet är ur världen - då behöver man inte täcka dem heller när de går ute.

Bara ett litet påpekande: En del hästar vill inte ligga med magen neråt utomhus om de är klippta på magen. Vet ju inte om den här herrn har en förkärlek för att ligga i snön eller inte men kan vara bra att tänka på :) (Min älskar att ligga i snön, men ligger bara på sidan om magen är klippt.)

Liknande trådar

K
Hästvård Ponnyn (19 år) har börjat hosta. Inte hela tiden, men väl några gånger per dygn - både ute och inne. Han snorar inte och verkar inte...
Svar
14
· Visningar
1 060
Senast: staaria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna