Vad gör ett öhsilage blött?

Blandrastik

Trådstartare
Om vi ponerar att ett bra hö-silage till häst har nånstans runt 40-60%Ts.

Men hur gör jag då om jag är höbonde och vill ha det optimala hösilaget till häst? Slår när det just har regnat? :p

Hösilage och inget annat, ju!
Varför kan man inte ändra i rubriken.

Sv: Vad gör ett öhsilage blött?

Gräs innehåller väldigt mycket vatten (har för mig ca 75- 80%?), så man måste snarare alltid torka det innan man plastar för att komma upp i önskad TS-halt.

Ensilage är blötare än hö. Det skärs och plastas direkt. Hösilage får ligga ett par timmar - > 1 dygn innan det plastas. DÅ hinner det torka lite.

Du plastar tidigare än vad nu skulle balat i normalfallet och vänder inte alls/lika mycket :-)

Om bonden slår vallfodret precis när det regnar så köper man från någon annan, kan inte tänka mig att det förbättrer kvaliten.

Angående torrsubstans vill jag gärna ha mellan 50 och 65% elller så. 40% känns för blött.

Senast ändrad:

Gräs har ts på c a 20 %, det krävs ju en del torkning för att komma upp i så blött som 50 % (blött i hästtermer mätt).

Alltså varför jag frågar är för att på det stall där jag står har vi hösilage som i mina ögon är snustorrt.

Så, spelar det nån roll, eller är risken för att det är sämre ur hygiensik synvinkel?
Sen undrar jag vad bonden gjort för att få det så torrt och om det kan ses som ett misstag, eller spelar det ingen roll?

Antingen har man beställt så torrt foder eller så har det fått torka för länge.

I somras så var det mycket torrt så det var vissa tider svårt att hinna plasta innan höet torkat helt.
I våra trakter så försökte vissa skära tidigt på morgonen för att få med daggen.

Blir hösilaget för torrt så blir det ingen ensileringsprocess som konserverar fodret, det blir plastat hö och det är knepigare att få bra hygiensk kvalitet på men vissa lyckas.

Mycket sämre ur hygiensynpunkt. Dels det som Lobelia nämner, men också att stråna gärna blir hårda och sticker igenom plasten, varpå man riskerar mögelangrepp p g a syretillförseln.

Mycket sämre ur hygiensynpunkt. Dels det som Lobelia nämner, men också att stråna gärna blir hårda och sticker igenom plasten, varpå man riskerar mögelangrepp p g a syretillförseln.

Men mögla borde väl torrt ensilge göra på samma sätt som blött?
Alltså om man använder näsan och det luktar okej?

Blött ensilage är konserverat, syrefritt foder helt enkelt. Dels riskerar man inte att blött sticker hål på plasten inifrån, dels är det mindre känsligt än torrare material.

Mögellukt är mögellukt, oavsett hur blött eller torrt.

Men mögla borde väl torrt ensilge göra på samma sätt som blött?
Alltså om man använder näsan och det luktar okej?

Är gräset ensilerat så har en del av sockret förbrukats och mindre finns kvar till de mikroorganismer som angriper efter balen öppnas.

Människan har dåligt luktsinne så det kan finnas ganska mycket mögel innan vi kan lukta oss till det.

Absolut är det så. Jag har träffat två hästägare som jag sagt till att deras grovfoder är otjänligt (luktade fruktansvärt). Bägge sniffar på det och konstaterar att det luktar inte mögel, bara äcklig svamp.

Öhhh, ja - det är inte ett tjänligt foder.

När man ser och luktar mögel har det gått på tok för långt. Det är redan innan det stadiet fodret är skadligt för mage och luftvägar.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25