Vad gör en människa vacker?

Mirre

Trådstartare
Finns ju många bildtrådar här på buke (och alla här är såklart superfina :) )
men vad gör en människa vacker?
Ni möter en främmande människa på stan, vad får er och tänka "vilken snygg/fin/ vacker person? Vilka "kriterier" har ni för att klassa en person som snygg?
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Men oj det var en svår fråga!

Men ofta hyfsat lång och stadig kroppsbyggnad (alltså inte för smal). Sen handlar det väl om en blandning mellan utseende och utstrålning. Spelar liksom ingen roll hur snygg en person är rent estetiskt om vederbörande ändå utstrålar ingenting eller skit. Likaså kan ett "medelmåttigt snyggo" bli döhet med bra utstrålning.

Sen tänker jag att det är skillnad på snygg och söt. Hur jag gör de sorteringarna har jag dock ingen aning om :D
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Jag är nog väldigt, hur ska man säga, "mainstream" i min smak, faller in i kategorin som uppskattar den universella skönheten. Normalviktig mot smal (kvinna) eller normalt vältränad (man) kroppsbyggnad, fin hy, och proportionerliga feminina eller maskulina (beroende på kön) ansiktsdrag, the golden ratio, antar jag. Jag har nog aldrig tyckt att någon som inte varit allmänt ansedd som snygg varit vacker.

För helhetsintrycket och eventuell attraktion spelar förstås även kläder, hår och eventuellt smink in, men jag kan fortfarande se att en person är vacker i sig även om håret står på ända och det är mysbyxor på. Utstrålning, sätt och så vidare som andra brukar nämna gör varken till eller från för mig, för mig är utseende och personlighet vitt skilda från varandra och inget påverkar det andra.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Det är en del olika saker som kan göra att jag tänker så.

Det kan vara utstrålning. Men det kan också vara huden. Eller ögonen eller kroppen eller ja..

Jag tycker det är fantastiskt med sån där ren, elastisk, spänstig hud som många som tränar så de svettas mycket och äter rätt har.

Jag tycker också att en vältränad och slank kropp är vackert. Dock just välTRÄNAD och inte bara svulten. Utan en som levt sunt och tränat har har lite muskler och tonad kropp.

Jag gillar också kindben, höga sådana.

Jag är också en sucker för lite udda saker i utseendet. Om någon har en krokig näsa, en glugg mellan tänderna, snett leende eller liknande kan jag tycka det förstärker ett annars vackert ansikte.

Kroppshållning och rörelsemönster är viktigt för mig. Jag vill gärna se styrka i det.

Över lag så gillar jag nog rena drag och en hyfsad sundhet.
Jag faller nog också in lite i det där könsstereotypa med vad jag gillar.
Jag tycker att kvinnor som har lite boobs, smalare midja och ass och långa smala ben är vackra. Så hade jag velat se ut. Jag har inte mycket till midja. Men är glad ändå. :P

Män tycker jag om då de är lite längre än mig, bredaxlade och vältränade.
Är de mycket längre än mig - desto bättre!
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Utstrålning, sätt och så vidare som andra brukar nämna gör varken till eller från för mig, för mig är utseende och personlighet vitt skilda från varandra och inget påverkar det andra.

Intressant. För mig går utseende och utstrålning verkligen hand i hand. Kan ta en viss känd manlig modell som exempel. Tycker verkligen att han är supersnygg. Men så fort han öppnar munnen blir det bara pannkaka för mig. Ingen tilltalande personlighet alls. Och då tappar han också i utseende för mig. Och det är likadant på andra hållet. Kan finnas människor som till en början bara har ett "alldagligt" utseende, men som sedan är så smarta/roliga/tilltalande när man pratar med dem att man blir charmad och, hux flux, så blev de också mycket snyggare på kuppen :)!
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Utstrålning är det som för mig är avgörande. En person som till synes är vacker men som har en utstrålning som en skadeskjuten bäver är inte snyggt någonstans eller om personen ser jävligt dryg ut. Men har personen utstrålningen så är det oftast fina drag i ansiktet som avgör och kommer jag närmre är det ögonen. Håret och kläderna kan vara skit och personen kan ändå vara vacker. Men är sminket skit däremot dödar det utstrålningen :p Typ som att jag då innan jag lägger märke till hur personen för sig och vad den utstrålar skapar mig en egen uppfattning om personen (utan att känna denne såklart) och då faller det där.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Ja, så fungerar absolut inte jag. Med det sagt är dock självklart även personligheten central om det kommer till en snubbe jag vill göra mer med än bara ligga, men jag kan fortfarande inte tycka att en fin personlighet påverkar ett utseende till det bättre.

Summa summarum: En trevlig alldaglig snubbe kan bli en bra kompis, ett snyggt lufthuvud kan bli ett bra ligg, men ingen av dem kan heller bli något annat än det, då krävs det snyggingens looks och kompisens personlighet.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

ett snyggt lufthuvud kan bli ett bra ligg
:D haha vilket underbart uttryck :rofl:

(ja jag är lättroad som fasen :p )

Åter till ämnet då, jag anser också att personligheten har väldigt stor del i hur en människa uppfattas även utseendemässigt. Någon som är dryg och otrevlig kan, i mina ögon, inte ses som snygg. Beteendet tar över även om personen kanske har fina drag osv.

Sedan har man ju vissa saker sådär som man gillar rent estetiskt.
Män får gärna vara längre än mig, bredaxlade och vältränade. Men inte jättebiffiga (tänk bodybuilder)
Fint leende är ju attraktivt också, förutsatt att man inte ser en snusprilla under läppen :yuck:
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Fick tänka lite på de människor jag reagerat på. Vissa kommer jag fortfarande ihåg trots att det var flera år(!) sen jag såg dem. (och ja, jag ångrar som fan att jag inte gick fram och pratade med några av dem...)

Det som de haft gemensamt är att haft en väldigt levande blick och oftast ljusa ögon. Männen har sedan haft mörkt hår, riktigt bra hållning och lite "rockig" men ändå ordentlig stil.

Många man ser har helt död blick, och då spelar det ingen roll hur de ser ut i övrigt, jag tänker inte på dem många sekunder ändå.

Absolut snyggaste mannen jag sett ute på stan var en man jag stod bredvid på centralen i säkert en kvart för kanske 6 år sedan. Han var inte jättelång, men hade just bra hållning, svart hår och fantastiska ögon. Förbannat snygg klädstil hade han och han såg så otroligt trevlig och intelligent ut. Sedan träffade han några människor som verkade vara arbetskollegor. När han pratade med dem så såg han ännu trevligare ut och dessutom rörde han på händerna när han pratade på något vis som verkligen fascinerande mig :D
(Ja, jag stod och stirrade på honom länge, dessutom gick jag efter honom en bit och försökte smygfotografera honom när han gick från centralen med kollegorna :o)
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Det är ju högst personligt, men jag attraheras nog av det unika. Något som får en att titta till. Tilltalas sällan av "girl text door" utseenden.
Sen beror det ju mycket på styling också. Blonderat slitet hår med hårförlängning, lite för mycket smink, speciellt för mörk foundation dränker liksom utseendet.
Men bra hy, karaktäristiska drag, inte för mycket fett som bäddar in dragen så att kindben, käke, hals liksom försvinner. Lite så.
Män ska vara långa, ha tydliga gärna skarpa drag. Helst mörka.... Tvålfagra yngligar faller fetbort ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör en människa vacker?

För mej har snygg och vacker olika kriterier. Men de behöver ju inte stämma med den allmänna uppfattningen ;)

Är man snygg så är det just att personen har ett tilltalande utseende.Te.x tränad kropp, snygg stil osv. Men skulle samtidigt kunna se sur ut och ha noll utstrålning.

Vacker har mindre med utseendet att göra tkr jag, även om det spelar in. Är man vacker måste man ha utstrålningen och personligheten som lyser igenom och förstärker utseendet.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

http://topdocumentaryfilms.com/the-human-face/

Här - mycket intressant och lättillgängligt!

Jag som är engagerad i kraniofaciala föreningen - både som patient och medmänniska ;) - är enormt intresserad av normalitet / skönhet. Vad är vackert/fult/normalt/onormalt...och hur reagerar vi på det vi ser? Hur bemöts en person med ett från normen avvikande utseende, och hur upplever hen bemötandet ifrån normater i sin omgivning, etc etc.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Var intressant dokumentär! :) har inte sett alla delarna än, men misstänker att jag kan komma att kika in på den sidan igen. Gillar dokumentärer :D
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

Elitistiskt och kallt ligger ett unikt utseende mer varmt om hjärtat för mig än det generiska utseende som verkar prisas i dessa bildtrådar. Just precis skavanker är jag inte så jätteförtjust i, paradoxalt nog är det det som får helheten i ett ansikte att bli vackert. Inte helt trivialt att beskriva vad som gör det extraordinärt, men för mig har t ex alltid ögonbryn spelat roll, det definierar väldigt mycket. Utan att snöa in på detaljer skulle jag väl vilja säga att en människa som har en skavank i sitt utseende som kompletteras bra av andra variabler (ytliga) gör ett bra utseende.
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

För mig går personligheten ofta före utseendet, den där alldagliga "grå musen" som har en fantastiskt utstrålning och humor (typ Uggly Betty eller Alice i twilight) fångar mitt intresse snabbare än både Pamela Anderson och Shakira som i stort sätt bara har sitt utseende att leva på.

Att jag sedan aldrig blir mer än god eller betrodd vän med dessa personligheter spelar ingen roll för min del, då jag ändå trivs med att göra som jag alltid gjort hemma (äta när jag är hungrig och inte på fast tid, springa näck mm)
 
Sv: Vad gör en människa vacker?

OT

Vänta lite här nu! Har du lust att berätta lite mer? Kanske i ett PM i så fall, så vi inte trådkapar :p. Jag har nämligen själv Saetre Chotzens syndrom och ska genomgå en rätt omfattande operation till hösten, men har noll koll på saker o ting:crazy:


Men så spännande - jag PM:ar! :)
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 627
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp