Vad gör egentligen en ringsko?

Alexandra_W

Trådstartare
Som rubriken lyder, på vilket sätt påverkar en ringsko hoven/hästen jämfört med en vanlig, traditionell järnsko? Och då ringsko utan 'extrakappor' eller 'extrasöm' långt bak etc. Utan 'bara' ringsko rakt upp och ner, enkel kappa, ingen sula, ingen kil etc.

Och jag behöver inte ha svar som 'förstör hästens hovar och hovmekanism som alla skor gör, låt hästen gå barfota'..

Sv: Vad gör egentligen en ringsko?

Jag vet inte riktigt så mycket om olika hästskor men jag gissar på att det kan vara för att skydda strålen? :angel:

Det jag har fått lära mig är att ringskon avlastar trakten en del genom att delvis belasta strålen istället, men ska bara stötta mer, ska inte vara någon skillnad i hur mycket som den låser hovmekanismen jämfört med en vanlig sko.

/Camilla

När jag köpte min ponny, hade han en ringsko på ena hoven.
Enligt förra ägarna (ridskola) så var det pga av en operation.

Men vi tog bort ringskon nästa gång vi skodde honom, och det jag kan säga är att det märktes ingen skillnad alls.

Kanske inte svar på din fråga, men kunnde ju lika bra skriva ändå! :smirk: :)

/Picco

Jag kan inte heller svara helt hundra, men vad jag har lärt en det ett mycket bra beslag som låter hoven röra sig bättre. Kan ha varit helt fel och jag kommer heller inte ihåg motiveringen.

De hästar jag känner till som har skotts med ringskor har gjorts det pga hovsprickor.

Min ena häst har ringskor fram, för att hans strålar fram annars knappt existerar. Visst hans hovar skulle må bättre av att vara barfota, vi provade det och hästen va halt efter en vecka och hade inga hovar kvar då, så han måste ha skor och då en sko som trycker lite på strålen så den får arbeta.

För mig blev det tvärtom, strålarna minskade markant med ringskon, tyvärr. Hon är rekommenderad ringsko pga skador på strålben och hovben. Tyvärr kan jag inte redogöra för hur skon fungerar. Jag har verkligen frågat flera hovslagare/veterinärer men fått konstiga svar. De svar jag fått är att den fungerar bäst på mjukt underlag, att det är veterinärernas universal medel mot hältor från hoven men att man eegntligen inte vet om de gör nytta, att de ger ett bättre stöd för hoven. Jag är jätte nyfiken på denna tråd om någon kunde beskriva hur ringskon påverkar hovfunktionen och strålben och hovben.

Jag har travare och dessa balanserar man som bekant till förbannelse..

Jag personligen använder en ringsko när jag vill avlasta ömma framknän, eller om det är vajsing på böjsenorna.

Dock är jag mer och mer förtjust i patenskon, tycker att den har alla ringskons fördelar plus lite till.Varför vet jag dock inte :o

Tror att den upplevs som stabilare för hästen, nått rejält att landa på liksom, nått som inet ger vika i den mest belastade sidan.
Gissningar bara.

patentskor.jpg

Jag har tex en tävlingshäst som är skör som glas, går knappt att träna henne men med patentskon så blir hon mkt spänstigare och tåligare.

Dock..Nackdelen är att om man har patentsko utan sula så fastnar det extremt mkt grus under den så jag använder den bara med sula.

Ringskon hindrar ju hästen från att trampa ner för djupt/hårt med trakten vilket i sin tur gör att belastningen på framknäet blir mindre i och med att det inte måste "böjjas bakåt" så mkt vid nersättning av hoven. Hoven kommer oxå att "stutsa upp" snabbare med hoven efter nedslag istället för att LYFTAS upp .
Det blir alltså inte så mkt onödigt glid i lederna.
Jag är INTE bra på att förklara så folk begriper märker jag men jag har en klar bild i mitt huvud i varje fall......:o

Jag blev rek ringskor bak på min häst av hovis, då hästen haft problem med bakknäna....han förklarade då att överrullningen av hoven bakifrån och fram underlättas, framför allt på mjukt underlag.....usch vad svårt att förklara....mycket lättare att förstå när han visade... hoppas nån förstod nåt..:smirk:

*KL*

Jag har ju genom att läsa förstått just att den används vid strålbens- och hovbens- samt hovledsproblem. Jag blir dock inte klok på VARFÖR.. dvs om det är för den 'stabiliserar' hoven mer (dvs minskar hovmekanismen) och det på något vis är behjälpligt vid strålbens/hovbensproblem. Samtidigt så har 'man' ju lärt sig att inaktiv stråle utan markkontakt bäddar i viss mån för strålbensproblem, och en ringsko lär ju höja upp strålen från marken, dvs det känns lite kontraindicerat med ringsko vid strålbensproblem.

Samtidigt är det ju bara att kolla lite trådar så hittar man 'massor' av hästar med strålbens/hovbensproblem som är behjälpta av ringskor.

Och adderar man en kilsula eller höjer trakten etc, då blir det ju ganska solklart varför om du t ex har strålbensproblem som involverar senan, då man ju då ändrar 'slitningspunkten' för senan. (Dvs om du har ett på något vis deformerat strålben, och senan 'slits/nöts' när den glider däröver, och du med kil eller verkning höjer trakten, ja då kommer senan 'nötas' på ett annat ställe.)

Men hur påverkar det just strålbenet och hovbenen etc I SIG, det har jag inte lyckats hitta minsta info om? (Annat än som rent sjukbeslag vid t ex hovbensbrott, då man sätter extrakappor etc och låser hovmekanismen. Men utan 'extragrejer' och bara som 'helt vanlig sko'.. Där blir jag inte klok alls.

Å andra sidan har jag inte dryftat frågan med hovslagaren - än. Men som sag nyfniken.

Varför prövar du inte PG om du har strålbensproblem?
PG brukar göra såna pållar symptomfria. Nackdelen är väl att man oftast aldrig kan sluta med PGskorna för då blir de dåliga igen.
Men så länge man har PG på så brukar de hålla sig Ok.

Dock måste jag erkänna att jag själv inte gillar PG.:o
Men alla andra verkar göra det.

Varför prövar du inte PG om du har strålbensproblem?
PG brukar göra såna pållar symptomfria. Nackdelen är väl att man oftast aldrig kan sluta med PGskorna för då blir de dåliga igen.
Men så länge man har PG på så brukar de hålla sig Ok.

Dock måste jag erkänna att jag själv inte gillar PG.:o
Men alla andra verkar göra det.

Jag har väldigt svårt att tycka att PG är bättre än ringsko eller tvärtom, just för jag vet hur PG fungerar, men inte ringsko.

Sen, pratar med med veterinärer så går ju åsikterna isär även där. Från att ingetdera har minsta påverkan som kan vara till gan för strålben/hovben/hovled, till att det ena är bra och det andra dåligt. Fråga tio veterinärer och få tio svar typ (inte för jag gjort det, men jag har smurfat på nätet som sagt).

Men det intressanta är eg inte vad som är bäst vid ett specifikt problem, utan vad händer 'i hoven' vid just ringsko, som gör att det rek vid nämnda problem. För jag kan för mitt liv inte bli klok på det?

Å andra sidan så om vi ska blanda in PG så förutom för de som reagerar på stråltryck, och att det ger ökad dämpning (men väl ffa i carpus?) så blir jag som sagt inte klok på vad det gör för/med strålben/hovben/etc heller. Men det är ju ändå en betydligt större skillnad (känns det som?) mellan vanlig järnåtta och PG jämfört med vanlig järnåtta och ringsko utan extrakappa/extrasöm/sula/kil.

Som rubriken lyder, på vilket sätt påverkar en ringsko hoven/hästen jämfört med en vanlig, traditionell järnsko? Och då ringsko utan 'extrakappor' eller 'extrasöm' långt bak etc. Utan 'bara' ringsko rakt upp och ner, enkel kappa, ingen sula, ingen kil etc.

Och jag behöver inte ha svar som 'förstör hästens hovar och hovmekanism som alla skor gör, låt hästen gå barfota'..

Hej, en ringsko om vi nu talar om ringssko med rakt påsvetsat järn över trakt området är tänkt som en avlastande sko med optimalt utjämnande upptag i hela hovens bäryta främst för att avlasta sköra,brustna trakter liksom hovsprickor i hovens bakre region.

Som jag förstår det skall detta ses som ett tillfälligt sjukbeslag då alla skor som är "heltäckande" (med traktspång) ger dels en mer försämrad hovmekanism än en vanlig "öppen"sko vilket är meningen i ett avlastningssyfte men med tiden kommer hämma hovmekanismen så pass att hoven kommer uppvisa understimulerad trakt med trakttrånghet som secundär följd.

En annan sak som är viktig att ha i åtanken är att alla skor med spång i trakten,(ringskor,äggbar) ger ett mer uppbromsande steg med minskat glidmoment i isättningsfasen vilket kan ge secundära skador på sikt i en annan led,ligament, kroppsdel.

Min hovis brukar säga att alla sjukbeslag fyller sin funktion men lösningen på grundproblemet har man inte kommit åt förän den dagen hästan fullt ut kan fungera med en helt vanlig anatomisk sko och skoning.

Som jag förstår det så ska en tillfällig skada analyseras och åtgärdas efter bästa möjliga individuella sjukbeslag och under en så kort tid som möjligt. Därefter skall man så snart det är möjligt återgå till det mest normala och naturliga beslaget för hästens välbefinnande. Kort sagt man skall alltid försöka finna den enklaste lösningen vilket även brukar vara den bästa naturliga lösningen.

p.s. Hoppas det inte uppfattas som att den skall gå barfota utan "bara" fysiologisk anatomisk skoning utifrån sitt dagliga bruk och presterande.

Lycka till!!!

Senast ändrad:

Samtidigt är det ju bara att kolla lite trådar så hittar man 'massor' av hästar med strålbens/hovbensproblem som är behjälpta av ringskor.

Hej igen, har du på dessa trådar sett att dom med både strålbensproblem och hovbensproblem blivit helt friska utifrån ett sjukbeslag som ringskon????

Personligen tycker jag det i så fall låter makalöst mirakulöst då den ena skadan kräver en mer centrerad överrullning och fixering mot hovleden medan den andra skadan kräver både en mindre stressad isättningsfas,balancerad fysiologisk belastningsfas samt avlastande ortopedisk överrullning.

Jag har verkligen frågat flera hovslagare/veterinärer men fått konstiga svar. De svar jag fått är att den fungerar bäst på mjukt underlag, att det är veterinärernas universal medel mot hältor från hoven men att man eegntligen inte vet om de gör nytta, att de ger ett bättre stöd för hoven.

Är inte ett dugg förvånad:angel:

Senast ändrad:

Hej igen, har du på dessa trådar sett att dom med både strålbensproblem och hovbensproblem blivit helt friska utifrån ett sjukbeslag som ringskon????

Personligen tycker jag det i så fall låter makalöst mirakulöst då den ena skadan kräver en mer centrerad överrullning och fixering mot hovleden medan den andra skadan kräver både en mindre stressad isättningsfas,balancerad fysiologisk belastningsfas samt avlastande ortopedisk överrullning.

Helt friska och symptomlösa är ju två olika saker, och jag har inte sett hästarna irl (dvs har ju ingen aning om jag skulle hålla med om att de var fräscha och besvärsfria t ex). Men just att ringsko rekommenderats för problem lågt i hoven (och rätt skiftande problem, därför jag började undra VAD som händer i hoven egentligen) och dr ägaren anser att hästen är/blivit symptomfri och det fungerar bra.

Men jag kan som sagt i de flesta fall inte begripa VAD det är som skiljer.

Tack för din förklaring om hur ringskon fungerar, men det blev ju egentligen bara ännu mer förvirrat av den *s*

Så lite följdfrågor:

*Vad med ringsko är det som begränsar hovmekanismen? Att trakten är mer 'låst' än med vanlig sko? (hur kan den isf bli det om man inte sätter extrasöm längre bak?), eller att ringskon hämmar strålens markkontakt? Jag har ju trott att ringsko alltid är hovmekanismhämmande, samtidigt så när man använder den just för det (hovbensbrott etc) så brukar man ju sätta extrakappor?

*Ang tillfälligt sjukbeslag så de man läser om som fått ringskor just vid låga hovproblem (strålben, hovben, hovled) så tycks rekommendationen vara att hästen ska ha ringsko livet ut. Och det är just bland de som så att säga har/har haft ringsko/r permanent som man kan läsa de där som varit behjälpta (där de flesta verkar ha fått det ord för strålbenshälta, men dyker ju upp som ordination för hovledsinflammation också, och andra låga problem, vilket förvirrar) (Sens töter man på PG som permanent beslg för samma problem med, och soms agt PG och ringsko känsn som rätt olika beslag. Min 'enorma' (ironi) erfarenhet av PG sträcker sig förutom användning på fånghästar dock enbart till att kompisens strålbenshälta som inte tål ringtryck fungerar prima på PG, många år har den haft det dessutom, och att min egen valack avskydde pga och tämligen omgångde fick ett förkortat, bromsande framsteg samt blev snubblig och 'trampade på stället' istället för att ta för sig. Han gillade övht inte 'platåeffekten' som blev av grodan..)

*Varför blir glidfasen förkortad av ringsko? Dvs vad är det som gör det och hur? Jmf man din och Djurjourens förklaring så är det två helt olika bilder man får liksom? (Alltså, säger inte den ena har fel och den andra rätt, jag blir bara inte klok)

Min gubbe har ju ringskor + tjock sula pga strålbenshälta hf. Har det på båda fram. Har haft sina ringskor sedan juli 2001, först bara hf och bara ringskor med sidokappor (Ultuna), men sedan juni 2002 ringskor och sula båda fram, silicon under (Mälarkliniken).
Han funkar bra på detta, är mest skrittpensionär nu. Men rids nu i ridhus 1-2 gånger i veckan. Är fräsch, utom i böjprov.:( Men så är han oxå 26 år i år. :love:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 387
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka