Sv: Vad gör egentligen en ringsko?
Hej igen, har du på dessa trådar sett att dom med både strålbensproblem och hovbensproblem blivit helt friska utifrån ett sjukbeslag som ringskon????
Personligen tycker jag det i så fall låter makalöst mirakulöst då den ena skadan kräver en mer centrerad överrullning och fixering mot hovleden medan den andra skadan kräver både en mindre stressad isättningsfas,balancerad fysiologisk belastningsfas samt avlastande ortopedisk överrullning.
Helt friska och symptomlösa är ju två olika saker, och jag har inte sett hästarna irl (dvs har ju ingen aning om jag skulle hålla med om att de var fräscha och besvärsfria t ex). Men just att ringsko rekommenderats för problem lågt i hoven (och rätt skiftande problem, därför jag började undra VAD som händer i hoven egentligen) och dr ägaren anser att hästen är/blivit symptomfri och det fungerar bra.
Men jag kan som sagt i de flesta fall inte begripa VAD det är som skiljer.
Tack för din förklaring om hur ringskon fungerar, men det blev ju egentligen bara ännu mer förvirrat av den *s*
Så lite följdfrågor:
*Vad med ringsko är det som begränsar hovmekanismen? Att trakten är mer 'låst' än med vanlig sko? (hur kan den isf bli det om man inte sätter extrasöm längre bak?), eller att ringskon hämmar strålens markkontakt? Jag har ju trott att ringsko alltid är hovmekanismhämmande, samtidigt så när man använder den just för det (hovbensbrott etc) så brukar man ju sätta extrakappor?
*Ang tillfälligt sjukbeslag så de man läser om som fått ringskor just vid låga hovproblem (strålben, hovben, hovled) så tycks rekommendationen vara att hästen ska ha ringsko livet ut. Och det är just bland de som så att säga har/har haft ringsko/r permanent som man kan läsa de där som varit behjälpta (där de flesta verkar ha fått det ord för strålbenshälta, men dyker ju upp som ordination för hovledsinflammation också, och andra låga problem, vilket förvirrar) (Sens töter man på PG som permanent beslg för samma problem med, och soms agt PG och ringsko känsn som rätt olika beslag. Min 'enorma' (ironi) erfarenhet av PG sträcker sig förutom användning på fånghästar dock enbart till att kompisens strålbenshälta som inte tål ringtryck fungerar prima på PG, många år har den haft det dessutom, och att min egen valack avskydde pga och tämligen omgångde fick ett förkortat, bromsande framsteg samt blev snubblig och 'trampade på stället' istället för att ta för sig. Han gillade övht inte 'platåeffekten' som blev av grodan..)
*Varför blir glidfasen förkortad av ringsko? Dvs vad är det som gör det och hur? Jmf man din och Djurjourens förklaring så är det två helt olika bilder man får liksom? (Alltså, säger inte den ena har fel och den andra rätt, jag blir bara inte klok)