Vad gör du fast du vet att det är fel?

Sv: Vad gör du fast du vet att det är fel?

*KL*

Kontentan av alla såna här trådar är väl ändå att man kan klappa sig själv på ryggen för det går alltid att hitta någon som man kan peka ut som värre än en själv. Och är det mandalaki så får man äta en extra skiva gåsleverpastej. :banana:

Jag åker alldeles för mycket bil. Men jag är för lat och för bekväm för att åka en massa kollektivtrafik. Det är så meckigt och jobbigt att åka kollektivtrafik. Dessutom har jag myror i brallan, så jag fixar inte att sitta på ett tåg i typ 20 timmar, utan flyger så fort jag ska någonstans långt som vi inte väljer att bila till.

Jag dricker dessutom för mycket alkohol och äter både för mycket salt och socker, trots att jag försöker att inte synda så mycket.

Jag använder en hel del kemikalier också som egentligen kanske är lite onödiga. Min nya älsklingskemikalie är den som jag sprayar på min bil på morgonen så att all is smälter så jag slipper skrapa rutorna.

Jag är annars väldigt jobbig att ha med att göra när det gäller vissa saker. Jag är en stark konsument och väljer verkligen bort saker som jag vet är dåliga. Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall jag köpte päls från pälsfabriker, eller en angoratröja tillverkad av ullen från de stackars kinesiska kaninerna!!! Jätteräkor är för mig ett stort no-no, jag hoppar hellre middagen än äter jätteräkor. Jag är enormt petig med kött, men av samma anledning väljer jag inte alltid svenskt kött för det är faktiskt inte alltid bäst.

Usch, mår nästan lite dåligt när jag läser hur nonchalanta vissa människor är i tråden...det är ju vår värld vi snackar om.

Usch, mår nästan lite dåligt när jag läser hur nonchalanta vissa människor är i tråden...det är ju vår värld vi snackar om.

Du tycker inte att det blev lite dubbelmoral i ditt inlägg med tanke på hur du inledde det? :)

Jag åker alldeles för mycket bil. Men jag är för lat och för bekväm för att åka en massa kollektivtrafik. Det är så meckigt och jobbigt att åka kollektivtrafik. Dessutom har jag myror i brallan, så jag fixar inte att sitta på ett tåg i typ 20 timmar, utan flyger så fort jag ska någonstans långt som vi inte väljer att bila till.

Jag dricker dessutom för mycket alkohol och äter både för mycket salt och socker, trots att jag försöker att inte synda så mycket.

Jag använder en hel del kemikalier också som egentligen kanske är lite onödiga. Min nya älsklingskemikalie är den som jag sprayar på min bil på morgonen så att all is smälter så jag slipper skrapa rutorna.

Jag är annars väldigt jobbig att ha med att göra när det gäller vissa saker. Jag är en stark konsument och väljer verkligen bort saker som jag vet är dåliga. Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall jag köpte päls från pälsfabriker, eller en angoratröja tillverkad av ullen från de stackars kinesiska kaninerna!!! Jätteräkor är för mig ett stort no-no, jag hoppar hellre middagen än äter jätteräkor. Jag är enormt petig med kött, men av samma anledning väljer jag inte alltid svenskt kött för det är faktiskt inte alltid bäst.

Ja, det är förjävligt! :banghead:

Är inte jättebra på att sortera men inte värdelös heller.

I övrigt borde jag äta bättre :p

Du tycker inte att det blev lite dubbelmoral i ditt inlägg med tanke på hur du inledde det? :)
Som tråden handlar om så var det ju vad man gör som man vet är fel men som man ändå inte tycker är så farligt.

Alla har vi våra pet-peeves och jag har några som andra verkar tycka är helt okej, trots att de vet hur förstörelsen ser ut.

Mina alkoholvanor och min bilkörning ödelägger inte stora arealer mark varje år, eller är direkt elaka mot djur.

Hamnade på 8.2 CO2-utsläpp.

Jag tror att du kan vara rätt lugn, athena_arabians jobbar hårt på att det är mitt namn som för evigt kommer att vara brännmärkt med den skamfyllda njutningen. :o

kl
Jag bor på en kommersiell bondgård (och skäms inte över det ;)) och så betalar jag inte tv-avgift (hade gjort det gladeligen om den låg på skatten)och så sopsorterar jag inte så som kommunen vill utan vi har egen kompost till det som går dit.
Jag åker mycket bil då det vore slöseri för mig att ha busskort när jag ändå oftast måste ta bilen och jag curlar min son.

Senast ändrad:

Att till vardags välja bil framför kollektivtrafik och för lite längre resor välja flyg framför bil av rena bekvämlighetsskäl skulle jag nog säga är minst lika illa för miljön som att äta en tigerräka på sushin då och då.

Att till vardags välja bil framför kollektivtrafik och för lite längre resor välja flyg framför bil av rena bekvämlighetsskäl skulle jag nog säga är minst lika illa för miljön som att äta en tigerräka på sushin då och då.
Fast det är skillnad på varför man gör det. Till en tigerräka finns det alltid andra alternativ som är precis lika bra som tigerräkan själv.

Att jämföra att ta bilen från dörr till dörr och att åka kollektivt med en massa byten och förseningar och krångel är inte samma sak.

Fast det är skillnad på varför man gör det. Till en tigerräka finns det alltid andra alternativ som är precis lika bra som tigerräkan själv.

Att jämföra att ta bilen från dörr till dörr och att åka kollektivt med en massa byten och förseningar och krångel är inte samma sak.

Precis det är väl kärnan i hela diskussionen - "det är inte samma sak". Var och en har sina åsikter, gör sina val. Och väldigt få har det så rent framför sin egen dörr att de borde ha synpunkter på andras val.

Med det sagt: när du säger att du mår dåligt över andras agerande, samtidigt som du själv åker bil eller flyger för att alternativen är jobbiga och för att du har myror i brallan - det är allt över dubbelmoralens gräns.

Jag tror att mycket handlar om hur man själv är som person. För mig är det inga problem att avstå tigerräkan, jag tycker att risken för förseningar i kollektivtrafiken är jämförbar med risken att fastna i trafiken när jag kör bil så inte heller där känns det jobbigt att välja med samvetet. För att inte tala om hur mycket skönare jag tycker det är att åka tåg i stället för att flyga/åka bil lite längre sträckor - oavsett om det är till Malmö eller Luleå så väljer jag tåget alla gånger.

Däremot har jag som sagt andra saker där samvetet skriker högljutt men som jag ändå inte kan låta bli - men det gör det också lite svårt för mig att döma andra för deras val.

Jag väljer bilen före kollektivtrafiken typ jämt. Även när jag bodde så att det faktiskt var enklare ibland att åka kollektivt så valde jag för det mesta bort det. Nu känns det förvisso lite mer försvarbart eftersom det är väldigt dåliga förbindelser om jag inte vill gå alltför långt, men ändå skäms jag lite ibland. Framförallt skäms jag när jag åker iväg på onödiga resor med bilen, bara för att jag gillar utflykter, istället för att nöja mig med det som finns hemma. Eller när jag tar den lite längre vägen hem för att det är trevligare än motorvägen, skitdumt egentligen men något jag har svårt att låta bli ibland.

Ibland fuskar jag med sopsorteringen och jag tvättar troligtvis kläder på tok för ofta. Jag älskar dessutom att duscha varmt och länge, vilket jag gör ibland (fast nästan bara på gymmet eftersom varmvattnet tar slut hemma :o)

Usch. Har bara prövat en gång, det räckte. Så jag kan slå mig för bröstet järnet och säga att jag avstår av etiska skäl:p

Ja! Du och jag får ta en buketräff i synd och dekadens! Och sedan hålla tummarna för att Gud inte är en gås. :cautious:

Produktionen av Foie Gras innebär att ankor och gäss tvångsmatas med så stora mängder mat att deras lever sväller till upp mot tio gånger sin normala storlek. Fåglarna tvångsmatas flera gånger per dag genom att en pump körs ned i halsen och trycker ned upp till ett halvt kilo foder på bara några sekunder. Den förstorade levern kan leda till att fåglarna får svårt att gå och andas. Många djur dör av skador, värmeslag och av att levern slutar att fungera.

Oj, hoppsan, jag råkade visst klistra in nåt! :eek: Och jag som inte har en aning om hur man redigerar sitt inlägg! :nailbiting: Äsch då! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka