Vad gör du fast du vet att det är fel?

Sv: Vad gör du fast du vet att det är fel?

Inte riktigt så avancerat som det du efterfrågar, men här kan man göra en uppskattning av hur ens ekologiska fotavtryck är:
WWF
klimatkontot

Usch, det där var lite deprimerande faktiskt. :( Jag äter inte kött, har miljövänlig el, bor litet, har nästan aldrig på elementen, all transport sker till fots, cykel och ett par tågresor per år (inte flygit på 6 år), slänger aldrig mat, handlar mycket ekologiskt/närodlat, tänker att jag är ganska miljömedveten... Men shit. Att ha hund, lämna datorn på, mobilladdaren i, duscha varje dag och shoppa mycket gör att det skulle krävas 3 jordklot om alla skulle leva som jag (fick ungefär lika på båda testen). :crazy:

(Och det jag inte ens vill erkänna i skrift, jag är asdålig på att sopsortera sedan jag flyttade till den här lägenheten där det bara finns tunnor för glas och tidningar, resten hänvisas till återvinningsstationen några km bort.)

Övriga grejer: städar bara tvättstugan om det är extremt skitigt, ger inte pengar till tiggaren utanför min port, spolar ibland ner tamponger i toan på ren reflex (och att jag ens använder tamponger fast jag har en menskopp!), bokar massa tvättider jag sen inte använder, köper kaffe i engångsmuggar på campus istället för att ha med egen mugg, köper ibland vanliga produkter som inte är garanterat icke-djurtestade, ljuger för barn och säger att min hund inte vill bli klappad fast han inget hellre vill. :p

Senast ändrad:

Jätteintressant, tack!

Gjorde klimatkontot och det visar sig att jag ger upphov till 11,9 ton koldioxidutsläpp per år (medelsvensken ger 10).

Mina flygresor (och i viss mån att jag sitter ensam i bilen) är det som knäcker ekvationen, allt annat hamnar på grönt. Men resandet gör att jag hamnar precis där orange övergår i rött.

Gjorde klimatkontot och det visar sig att jag ger upphov till 11,9 ton koldioxidutsläpp per år (medelsvensken ger 10).

Mina flygresor (och i viss mån att jag sitter ensam i bilen) är det som knäcker ekvationen, allt annat hamnar på grönt. Men resandet gör att jag hamnar precis där orange övergår i rött.

Jag fick 10,3 och rök dit på samma som du. Flyger i snitt en gång om året och kör mycket bil ensam (pojkvän på distans och föräldrarna 45 mil bort). När tågbiljetten är dyrare än vad det kostar mig att köra blir man ju inte mer motiverad att ta tåget direkt..

Hunden fick det hela att gå upp en del också, jag shoppar en hel del till henne :o

Jag kör inte ens 500 mil om året men då jag kör så är jag ensam. Så det rök jag dit på.

Flygresorna är utrikes semesterresor. Och visst skulle jag kunna slopa dem för att vara miljösnäll. Men det enda jag då skulle belasta miljön med är den koldioxid som en ruttnande kropp producerar. För fick jag inte resa till de långväga ställen jag vill så kan jag lika gärna lägga mig ner och dö.

Jag kom upp i 5,3,trodde jah var en STOR miljöbov,mem det var jag inte:)

Ha, en tvättidsanarkist till! Jag brukar boka in mig på två tider efter varandra, vilket är det maximala antalet tillåtna tider att boka. Om sen ingen bokat tiden närmast efter mina börjar jag helt sonika tvätta under min första tid, men stryker mig från den och skriver upp mig på tiden efter istället. På så sätt får jag tre tvättider på rad och hinner tvätta och torka allt. Så vild är jag. :p

A for effort, skulle jag säga. Att du ens orkat komma på det :rofl:

Gjorde du alla då? Varje avdelning hade ju underavdelningar med frågor också.

Jag svarade helt ärligt på precis allt och kom upp i 6, men har inte flugit alls de senaste åren. Det gör tydligen stor skillnad.

Ja, det gör förstås en jätteskillnad, flygresor är ju helt galet ur miljösynvinkel.

Svarade helt ärligt och kom upp i en mördande 12:a, men nästan 9 av dom var pga att vi båda pendlar, ensamma, i varsin bil =/. Sånt är livet på landet... hade gärna åkt buss om det hade gått..

Jag kör inte ens 500 mil om året men då jag kör så är jag ensam. Så det rök jag dit på.

Flygresorna är utrikes semesterresor. Och visst skulle jag kunna slopa dem för att vara miljösnäll. Men det enda jag då skulle belasta miljön med är den koldioxid som en ruttnande kropp producerar. För fick jag inte resa till de långväga ställen jag vill så kan jag lika gärna lägga mig ner och dö.

Jag kör ca 3000 mil om året… ensam.. Visserligen i miljöbil, men ändå.

Ja, det är ju lite så.. Jag flyger också bara utrikes semesterresor, och även om det inte är särskilt ofta så belastar det ju en hel del.

Som sagt, jag hoppas att skogen på gården, det egna vindkraftverket och allt viltkött väger upp en del ivf :p

Jag är urusel på att lämna tillbaka böcker. Jag lånar helt enkelt inte böcker av vänner längre, inte ens om de trugar. Vad det gäller biblioteket så lånar jag oftast böcker flera gånger i månaden, så jag brukar samla ihop till en jämn hundralapp i förseningsavgifter några gånger om året. Jag väljer att se på det som ett frivilligt kulturbidrag....

Jag reser ganska mycket (flyger) så när världen går under vet ni vem ni ska skylla på. Sen har det hänt att jag tagit ut reseersättning trots att resan varit av mer privat karaktär.

Okej, kom igen och skjut mig nu :meh:

Jag är en medveten miljöbov. Min hyresvärd är dock ansvarig, jag har inte tillgång till kompost. Dessutom bor jag i en normal lägenhet som inte har några brutala ytor för sopsortering, , så jag försöker vara duktig efter förmåga och tålamod. Sopsorterar returpapper, pantflaskor och glas/metall. Men failar ibland. Jag kör också brutalt mycket med bensinbil, som dessutom läcker i avgassystemet så det låter pruttprutt om bilen. I jobbet kör jag en STOR men ny diesel-SUV, och kör väldigt många mil och ibland onödiga mil som jag dock inte kan påverka. Men när jag konstaterar att jag just kört tio heeeelt i onödan många mil så känns det lite miljöonödigt - och det händer ofta.

Utan miljösamvetevärdering - jag stannar ALDRIG för stoppskylten där jag bor, och på natten gäller inga normala trafikregler, då stannar jag sällan för stopp-plikt, kör förtvivlat mycket för fort och bryter mot en väldigt massa andra dagtidsregler.

Tvättstugan - jag städar nog efter mig, men jag gör något annat i största lönndom - jag tvättar mattor i maskinerna. Det är gränsfall att det går i vissa fall men de mattor jag brukar tvätta har ju funkat so far...:angel:

Säkraste sättet att hamna i bukehelvetet: Spola ner tamponger i en flygplanstoalett på väg utomlands medan man äter dansk fläskfilé.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka