Vad gör alla westernryttare?

Ginne

Trådstartare
Varför måste flera tävlingar anordnade av WRAS-klubbar ställas in? Varför är det så få anmälningar till tävlingar? Finns det nån som har någon idé om det?

Sv: Vad gör alla westernryttare?

Ekonomin kanske?
Annars vet jag inte.

Min ena har ju vart hos hingst så hon är ur form, annars hade vi nog tänkt tävla något litet. Och min andra är inte redo än.

Vilken är det nu som ställts in?
Men det är nog ekonomin som sätter käppar i hjulet i många fall, tror jag.

att det inte finns några tävlingar i närheten kan ju också vara ett problem..:crazy:

Tja...kan ju bara tala för mig själv...

Hästen har varit risig lagom till vi skulle komma till start i våras och nu krockar tävlingarna med mina jobbhelger. Schemat är väldigt statiskt och är svårt att få någon att vilja byta så det är bara att gilla läget. Har inga semesterdagar kvar att plocka ut så...ack ja...

I mitt fall finns inte mina typer av grenar, dvs timed events, så då är det inte så lätt att åka :) men jag lovar att jag ska ställa upp när jag kommer igång med nya pållan! ;)

Jag önskar att det fanns fler tävlingar på lägre nivå under vinterhalvåret, eftersom det är nu jag börjar få tid och verkligen vill komma ut. Så för mig verkar det just nu inte finnas särskilt många att ens anmäla sig till :/

Helt klart ekonomin, jag har dragit in mina utställningar till ett minimum och åka och tävla western då tycker jag det ska ligga nära.

Ändå har bara de dåliga tiderna drabbat mig genom att jag sitter med ett osålt föl.

Tja, det har ju blivit så mer och mer på senare år tycker jag, att tävlingar ställs in. Jag själv har ingen häst att tävla med just nu, men när jag hade det så var just det faktum att det råkade bli flera tävlingar på rad som ställdes in som gjorde att jag började dra mig för att anmäla, det tar lite tid att få tillbaks anmälningsavgiften ibland, och så blir man så himla besviken när man laddat för en tävling och den inte blir av.

Är westerntidningen för liten i Sverige? Borda man satsa på andra aktiviteter? Borde det finnas fler träningstävlingar, eller skulle man kunna göra det mer attraktivt att tävla på något sätt? Vad tror ni?

Jag har precis börjat lite med western med min ponny, som tyvärr varit halt nu men är under igångsättning. Ínnan hältan åkte på träning varannan vecka. Tyvärr blev det inställt flera ggr och då blir det ju ganska lång tid som går... Väldigt tråkigt tyckte vi för ponnyn verkar ha hittat hem i westernridningen och det har jag också. Jag skulle tro att det dels beror på att westernridningen inte är så stor i Sverige ännu... Jag är nog lite petig med tränare och för att kunna tävla krävs ju träning... Hoppas hitta någon att träna för i vinter. Vill helst rida för samma som förut men det måste ju vara rimliga avstånd för mig och häst också.

Jag tror att westernsverige skulle behöva samarbeta mer, både över klubbgränserna och mellan organisationerna. För mig som nyligen kommer från hoppningens värld och SvRF känns det som om rasföreningarna kör sitt race och WRAS sitt race, och att många får välja antingen eller då det kostar med medlemsskap och licenser.

Själv har jag inte tävlingsdebuterat ännu då pållen bara är 3 år, men förhoppningsvis kan vi komma ut på någon tävling till våren:)

Tror det som western_wannabe skriver kan stämma om att man borde samarbeta mera. Kommer oxå från eng ridningen och där är det ju en enda licens som gäller. Sen vore det bra om det fanns lite mer småtävlingar på nära håll. När man börjar tävla vill man ju inte åka för långt bort och tävla.

Tror oxå ekonomin bidrar jättemycket för det är inte bara westerntävlingarna som har färre anmälningar...

Det håller jag med om till 100%! Ibland undrar jag om man tror att western är en så stor sport i Sverige att det behövs en hel massa organisationer och klubbar för att tillgodose behovet. Sedan undrar man varför folk inte kommer...

Ett flertal saker. Dålig koll mellan förbunden vem som har tävlingar var.
Tävlingar för nära varandra samma datum.
Klubbarna har inte nog med is i magen och ställer in sina tävlingar alldeles för tidigt.
Vi har haft tävlingar där det kanske funnits 4 anmälda ekipage när anmälningstiden gått ut och 2-4 dagar senare har det antalet varit uppe i 30 ekipage.

Ett bekymmer är kanske det här med anmälningstiden? Hur mycket is ska man ha i magen? Både som klubb och som ryttare? Hur sent kan man ställa in en tävling? Klarar en klubb att genomföra en tävling med bara ett fåtal anmälda? Jag menar det är ju inte så kul som ryttare att få besked om att tävlingen är inställd när man nästan är på väg dit!

Sätter man sista anmälningadatum ca 11-14 dagar före tävlingen så vet man ju i allmänhet en vecka i förväg om det blir nog med ekipage.
En del klubbar ställer ju i stort sett in samma dag anmälningstiden går ut och tänker inte på att det kan ta några dar för många anmälningar som är skickade via postverket att nå dem.

Western Sverige är ett myller och rent kaos om man som jag och tydligen några till kommer från Svenska ridsportsförbundet, från början. Dessutom reagerade jag på att anmälningstiden i många fall går ut så snävt inpå tävlingen (jämfört med vad jag var van vid från traditionella ridsportsgrenar). En månad 3 veckor innan tävlingsdatumet, är ju ingen ovanlighet att sista anmälningstid är där... Om jag inte missminner mig?

Sen är begreppet inställda tävlingar inget vanligt fenomen ialf. inte i Dalarna med omnejd... Ni får ta er hit och tävla... ;) Agria cupen drar många ekipage! ;) Så samarbeta och dra igång cuptävlingar verkar ju funka... kanske!??! :) För inte är det väl bara vi i region Mitt som vill tävla eller???? ;)

Dessutom ordna fler Barrel Race och Pole bending... Det var ju skit kul... I Rättvik!!! Fler borde våga testa!!! ;)

Här i Värmland har vi ju Värmlandscupen som vi har kört i bortåt 10 år nu och de tävlingar na brukar alltid ha hyfsat eller mycket bra med starter, är lite upp och ned från år till år.
Det är de 3 värmlandsklubbarna som roterar tävlinge som så att det är 3 deltävlingar och den klubb som hade sista tävlingen föregående år börjar året efter.
Vad gäller timed events så har vi alltid det på vår stora tävling varje år, och numer har vi även koklasser på den.

Vi har då inga problem. Slagit rekord på rekord. Fast senast var det lite lugnare typ 90 starter. Snart har vi km o d-tävling25/10.
Här nere kunde du tävla i höst 5/9 19/9 17/10 o 25/10 wras tävlingar.

*kl*

Min åsikt då....Jag tror att det är fler bidragande orsaker. Först och främst är det inte helt enkelt som ny att hitta en bra tränare på lagom avstånd, just tränaren är ju den som brukar kunna peppa ryttarna till att komma igång och tävla (jfr m SvRF).

Inom traditionell ridsport finns ju massor av ridskolor där man också kan känna sig för på en klubbtävling innan man går ut i andra sammanhang.
Kanske borde klubbarna ha fler träningstävlingar? Bara en tanke....
Sen tror jag definitivt att samordningen av tävlingar skulle kunna bli bra mycket bättre.

Eftersom det nu inte bara är WRAS som ordnar tävlingar så borde kanske ALLA westernorganisationer sätta sig ner och iaf spika större tävlingar tillsammans. I somras t ex så låg ju istort sett alla boskaps- och ropingtävlingar i juli, klart att ryttarna inte kan vara med på alla, vore bättre att enas om en lagom spridning, det skulle gynna alla arrangörer.
Likaså kördes visst både Harvest och en SRHA tävling i närheten av varann, det är ju högst olyckligt.

Jag tror att alla arrangörer skulle kunna få mer starter om vi satsade på att sprida tävlingar geografiskt och över hela året. Kanske fler tävlingar under vintern? Funkar ju för andra ridgrenar med en längre säsong, och vi är väl inte sämre?

Sen gäller det att få klubbarna att respektera att de ska söka tävlingar hos dostriktet OCH att även meddela om man flyttar sin tävling, det bör ju gå som en ny ansökan, anledningen är ju att distriktet ska kunna undvika kollisioner mellan tävlingar, där är det upp till WRAS att trycka på hårdare...

Finns en del att göra, men jag tror att det går åt rätt håll, BARA vi samarbetar och inser att vi har allt att vinna på att göra det!

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: MiaMia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka