Vad gör ni av hästbajset?

Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Lagras på gjuten platta hemma. Den är stor så flera års förbrukning ryms. Den välbrunna gödseln har spritts ut på egna åkrar.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Sprider det på åkern, vad annars :D

Det gör jag med :)

Har platta, så jag kör ut gödseln en gång om året.

TS: Vad gäller avmaskning och maskar så har jag aldrig på alla år märkt att maskarna skulle dö :confused: Det där tror jag bara är en skröna.
Överblivet avmaskningsmedel ska man lämna in på Apoteket för destruktion, men det är ju inte verksamt längre när det gått igenom hästkroppen.
Jag avmaskar vid behov och min gödselstack är full av daggmask och dyngbaggar.

Jag sparar alltid ett hörn av stacken när jag kör ut, just för att det ska finnas kvar både mask och dyngbaggar som kan börja jobba och föröka sig :)
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Jag kan inte tänka mig att dessa gropar du hört talas om är lagliga! Kolla med din kommun.

Vi plöjer ner skiten när vi har något som skall plöjas. Vi har en enorm gödselplatta så för oss gör det inget om det går några år. Vi har 8hästar i lösdrift men mockar 2skottkärror om dagen :eek: Våra gillar att campera inne och på grusytorna... Vi har tre åkerlappar som får turas om att plöjas, då har vi alltid två hövallar som ger dunder-hö och en som ger havre/halm/fullfoder.

Har man bara tillräckligt med mark när man bygger/köper stall så kan man plöja upp en åker var tredje år t.ex. Och så får man se till att gjuta en platta som håller i tre år. Enkelt och i längden billigt. Man blir oberoende och kommunen nöjda o glada. Har man tur har man grannar med div. redskap som man kan hyra in, plog, såmaskin, skördare etc. Vi har t.ex. en deal med en ko-bonde, han sår (havre och vall) och skördar fullfoder på vår plöjda åker mot att han får balarna med fullfoder. Vi får en fin vall, han får extra mat till sina kor och vi behöver inte köpa in dyra maskiner. Perfekt, förutom att jag gärna hellre hade fått havre o halm, men det är inte lätt att få tag i skördetröska när det är sådana somrar vi haft det sista...
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Jag kan inte tänka mig att dessa gropar du hört talas om är lagliga! Kolla med din kommun.

Vi plöjer ner skiten när vi har något som skall plöjas. Vi har en enorm gödselplatta så för oss gör det inget om det går några år. Vi har 8hästar i lösdrift men mockar 2skottkärror om dagen :eek: Våra gillar att campera inne och på grusytorna... Vi har tre åkerlappar som får turas om att plöjas, då har vi alltid två hövallar som ger dunder-hö och en som ger havre/halm/fullfoder.

Har man bara tillräckligt med mark när man bygger/köper stall så kan man plöja upp en åker var tredje år t.ex. Och så får man se till att gjuta en platta som håller i tre år. Enkelt och i längden billigt. Man blir oberoende och kommunen nöjda o glada. Har man tur har man grannar med div. redskap som man kan hyra in, plog, såmaskin, skördare etc. Vi har t.ex. en deal med en ko-bonde, han sår (havre och vall) och skördar fullfoder på vår plöjda åker mot att han får balarna med fullfoder. Vi får en fin vall, han får extra mat till sina kor och vi behöver inte köpa in dyra maskiner. Perfekt, förutom att jag gärna hellre hade fått havre o halm, men det är inte lätt att få tag i skördetröska när det är sådana somrar vi haft det sista...

ja det låter ju toppen men vi bor ju mitt i stan i sydney australien så här finns inga åkrar tyvärr.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 295
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp