Vad gör ni av hästbajset?

diabla

Trådstartare
Ni som har eget stall, vad gör ni med hästbajset? säljer ni det? till vem? eller använder ni det hemma till gödsel?

jag har hört att man kan gräva några slags gropar och lägga det i och sen täcka över och gräva ny grop och hålla på så, är det något som ni gör?

Jag är del av en grupp som ska bygga ett nytt stall och ett av problemen är häst bajset. Hästarna kommer gå på utevistelse så de kommer nog inte att behöva spån eller halm utan det kommer bli så att vi mockar bara upp bajset från hagarna och ridbanan.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

tänk på att även om hästarna går på lösdrift så behöver de strö i ligghallen så det har ett torrt och rent alternativt till att ligga ute på marken.

jag har halm som strö, grannen tar det och plöjer ner det på deras åker varje höst och vår. är svårt att göra sig av med gödsel nuförtiden, antingen får man betala för att ngn ska ta det, gödsla med den själv eller ha bra kontakt med snäll bonde som tar det gratis.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

jag betalar dyrt för att bli av med det. 1800:- för varje tömning och 600:-/kontainerhyra i mån.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Man kan köpa kompostmaskar, funkade väldigt bra för oss. Har man sedan trädgårdskontakter är det många som vill komma och hämta (gratis självfallet) välbrunnen hästgödsel.

Och som ovanstående skrev, ni måste ändå strö en bädd även om hästarna går ute.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

kl

ja det kommer nog behövas strö i uteboxen, det har ni rätt i!

här har jag fått lära mig att man inte kan använda hästbajs till gödsel för hästen har blivit avmaskad och om man då använder deras bajs så har det medel i sig som gör så att maskarna dör där man gödslar, så ingen här vill köpa häst bajs. stämmer inte det att maskarna dör?
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Man kan köpa kompostmaskar, funkade väldigt bra för oss. Har man sedan trädgårdskontakter är det många som vill komma och hämta (gratis självfallet) välbrunnen hästgödsel.

Och som ovanstående skrev, ni måste ändå strö en bädd även om hästarna går ute.

Hur fungerade kompostmaskarna? (se även andra inlägget jag skrev om att maskarna dör av avmaskings medel)

hade ni ett hål i marken som ni la bajs och maskar i eller hade ni container?
och hur ofta behövde ni köpa nya maskar? tog det lång tid för bajset att försvinna?
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

okej men vem är det som kommer och hämtar det och vad gör de med det??

Finns företag som håller på med jordförbättringar, de tar hand om skiten genom att hyra ut containers och tömmer dessa också mot en kostnad.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Jag betalar 3000:-/tömning. En bonde på ett lantbruk ett par km från mitt stall som tömmer åt mig, används som gödsel när det brunnit klart.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Lagrar på platta, kör sedan ner i rabatter, trädgårdsland etc. ( Morsan brukar också hämta), ibland kommer annat folk som behöver till sina hobby odlingar och hämtar några säckar.

Sedan kan vår hösilageleverantör komma och ta gödseln också när det är ordentligt bränd, vi betalar per timme för hans körning och så sprider han på sina åkrar. Men vi har en STOR platta så det behövs inte tömmas varje år.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

tänk på att även om hästarna går på lösdrift så behöver de strö i ligghallen så det har ett torrt och rent alternativt till att ligga ute på marken.

jag har halm som strö, grannen tar det och plöjer ner det på deras åker varje höst och vår. är svårt att göra sig av med gödsel nuförtiden, antingen får man betala för att ngn ska ta det, gödsla med den själv eller ha bra kontakt med snäll bonde som tar det gratis.

Vår hösilagebonde tar 500:-/timme plus moms för körning. Men han bor ganska nära så att tömma en hel riktigt full platta blir tre körningar och då går det på ca 1500:- plus momsen. Men vår platta är så stor att rekordet för lagring innan den verklige var TVUNGEN att tömmas var en 5-6 års säsonger med gödsel. Men då använde vi en del själva också i trädgården.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Min man använder det för att få värme i sina odlingar.
Han var lite desperat i våras när vi inte hade några hästar. ;) Men hästskit finns det ju gott om ...!

Men finns det inte regler för hur man ska förvara och hantera dynga nu för tiden...?
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Jo verkligen...här en sida med allmän info samt länkar till Jordbruksverkets regler som TS nog kan ha nytta av. Står även om betesskötsel, lösdrift mm mm. http://www.hastsverige.se/godselhantering.html
Hoppas moderator inte tar bort länken, sök isf på Hästsverige, bra sida med mycket nyttigt, obunden ej kommersiell.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Är lite blandat, plöjer ner det i potatislandet eller om vi lägger ny vall plöjs det ner där oxå men även i trägårds land hos oss och grannar.

Våra kompost maskar lever även efter vi har avmaskat hästarna.

Kram
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Vår hösilagebonde tar 500:-/timme plus moms för körning. Men han bor ganska nära så att tömma en hel riktigt full platta blir tre körningar och då går det på ca 1500:- plus momsen. Men vår platta är så stor att rekordet för lagring innan den verklige var TVUNGEN att tömmas var en 5-6 års säsonger med gödsel. Men då använde vi en del själva också i trädgården.

det är ju jätte billigt!!
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

Lagrar gödseln på platta (dvs gjuten betongplatta). En lantbrukare kommer och hämtar gödseln en gång per år. Jag betalar honom en liten summa för det.

Jag strör med halmpellets vilket gör att gödslen förmultnar relativt snabbt. Har gott om maskar i stacken trots att jag avmaskar, så nej, maskarna i min stack dör inte av att jag avmaskar hästarna max 1-2 gånger om året.
 
Sv: Vad gör ni av hästbajset?

kl

ja det kommer nog behövas strö i uteboxen, det har ni rätt i!

här har jag fått lära mig att man inte kan använda hästbajs till gödsel för hästen har blivit avmaskad och om man då använder deras bajs så har det medel i sig som gör så att maskarna dör där man gödslar, så ingen här vill köpa häst bajs. stämmer inte det att maskarna dör?

Måste ni verkligen avmaska då? Jobba på att ta hand om markerna (vilket ni verkar göra om ni ska mocka), ta träckprov och avmaska bara när det verkligen behövs för att skydda markerna så är det ju ingen fara.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 295
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp