Vad gör man åt en häst

R

Rufsan.

Som inte äter sitt hösilage i dom mängder jag vill?? Trodde hästar var hungriga djur :crazy:
Han får i sig max 6kg kanske med en ts på 65, det blir ju inte så mycket :( Han är petig och kräsen och helst av allt så drar han runt det i boxen och lägger det i sitt skithörn och skiter på det :eek: Han får ju hö i hagen men han är en sådan där som vill äta , gå ifrån och äta senare men då är det slut för hans hagkompis är en glupsk jävel. Han får ett kg(torrt) lucernpellets uppblött i krubban oxå och det äter han, kanske man borde ge mkt mer lucern istället??

Han väger ca 540-560kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man åt en häst

KONSTIGT!!
Nåt fel på hösilaget?
Nåt fel i munnen,(Tänder)?
mvhR
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Nix inget fel på varken det ena eller det andra,
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Om han verkar mager så hade jag kanske ökat kraften,men va f...n alla hästar älskar väl hö?????
Har han ätit upp natt höet,dricker normalt?
Vad händer om du ger hösilage iboxen till frukost?de brukar ju va vrålhungriga på morron!
Har det varit så länge?
Han kanske är sjuk?
Eller kanske så enkelt att han mår bra på det lilla han får!
Hur gammal?Ras?
mvhR
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Nej han är inte mager och det finns inga övriga fel på honom, denna kräsenhet har han alltid haft. Han är liksom ingen hungrig häst utan äter när han känner för det. Han hade säkert ätit mer i hagen men som sagt där finns ett sto , rena fettbomben som slukar i sig allt som går och om han går där ifrån för att göra något annat är hon där som ett brev på posten och äter upp allt.
På morgonen vill han bara ut och göra något och äter max 1kg hö + sitt kraftfoder inte allt, han brukar lämna lite av det oxå. Han är en rastlös individ mkt fullblod och är 13 år. Ja han äter väl det han tycker han behöver kanske men jag tycker det blir för lite grovfoder :crazy:
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Säkert inga problem då,han fattar ju att hon äter upp hans mat om han går ifrån,om hon nu inte jagar bort honom?
Hade gett honom massor med hö till natten för att kompensera.
lycka till
mvhR
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Kanske ha en hö-låda i boxen o ha höet i så kan han inte dra runt på det? O då kan han inte heller grisa ner det o göra det "oätligt".
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Precis så är min häst också. :smirk:
Det är tur att hon delar hage med en gammal häst som tröttnar på att äta efter en stund, så hon kan äta ordentligt så länge hon går ute åtminstone...

Jag har löst det så att hon har en IKEA-kasse upphängd (På låg höjd, nästan vid golvet) i boxen där hon har halm som räcker över natten att pilla med, plus att eftermiddagsgivan av hösilage läggs däri. Då sprider hon inte ut det så mycket, utan får i sig det mesta.

Jag tror annars att Alexandra_W har gjort nån smart lösning med en låda på golvet, om du har möjlighet att bygga lite i boxen. Kolla med henne!
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Ja det kan ju vara ide´att först prova med en påse på låg höjd och om det fungerar bygga någon sorts låda i ett av hörnen. Det är ju ganska tröttsamt att jämt få mocka ut en hel drös med hö varenda dag :(
 
Sv: Vad gör man åt en häst

rosita skrev:
Säkert inga problem då,han fattar ju att hon äter upp hans mat om han går ifrån,om hon nu inte jagar bort honom?
Hade gett honom massor med hö till natten för att kompensera.
lycka till
mvhR

Nej det är han som bestämmer i hagen och han får en massa hö på natten med det skiter han ju mest på :(
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Har du provat att ge b-vitamin? Det får upp aptiten på min häst.
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Äter de andra hästarna av ensilaget med god aptit?
Skulle det kunna vara kvalitetsproblem med ensilaget som din häst (men kanske inte de andra) reagerar på?
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Har du provat med lucernhack? Inte helt fel. Han kanske helt enkelt inte tycker om den sortens hö som du har ?! Testa kanske med att byta sort?
Sen har jag till min kuse som vägrar äta något som legat på golvet klippt sönder 2 st IKEA påsar och hängt upp de på låg höjd, han äter mycket bättre då.
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Hönät, eller som vissa skriver tex ikea påsar är ju ganska bra att hänga upp om hästen inte äter opp maten/strör runt det i boxen...

och även som vissa skriver att det kan va lite sämre kvalité på fodret.
Eftersom tydligen din häst är kräsen, så känner den förmodligen direkt av om det är ngt fel på fodret och äter bara så mkt den absolut känner att den behöver...
 
Sv: Vad gör man åt en häst

alpha skrev:
Äter de andra hästarna av ensilaget med god aptit?
Skulle det kunna vara kvalitetsproblem med ensilaget som din häst (men kanske inte de andra) reagerar på?

Det är 14 hästar i stallet och 13 st äter mer än väl, det är eget hösilage så jag vet att det har behandlats bra, det är bra kvalitet/hygien och bra värden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man åt en häst

FUNNY skrev:
Har du provat med lucernhack? Inte helt fel. Han kanske helt enkelt inte tycker om den sortens hö som du har ?! Testa kanske med att byta sort?
Sen har jag till min kuse som vägrar äta något som legat på golvet klippt sönder 2 st IKEA påsar och hängt upp de på låg höjd, han äter mycket bättre då.

Fast han gillar pelletserna mera än hacket. Hade han inte gillat hösilaget så hade han inte ens ätit ett kg av det. Har råkat ut för det en gång tidigare och då åt han faktiskt ingenting.

Jag skall prova det där med påsar för han gillar verkligen inte utspritt hö, han äter gärna om han hela tiden får nytt hö men jag kan ju inte stå där och mata honom dygnet runt :crazy: Jag har även provat idag att ge honom lite i taget och det fungerar bättre, förmodligen blir han mätt bara av att se det där berget med hö som ligger där.
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Vad tror du tränas hästen hårt, så den har svårt att stressa av i boxen eller har den ett stort rörelsebehov?

Min häst äter bättre/drar runt mindre i boxen då hon får vara ute i hagen längre på kvällen, fastän hon får fri tillgång de sista timmarna då vi skiljer hästarna åt efter kl. 18.00. Så för henne berodde det nog på rörelsebehov att hon drog runt i boxen.

Min rids mycket sparsamt just nu, men tidigare när hon var i topptrim åt hon sämre pga av stress. Så det finns ju olika saker att tänka på jämt
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Han är fälttävlanshäst och går svår klass , mkt fullblod i. Han rids oftast på morgonen/fm och sedan går han i hagen till ca 19-21 på kvällen beroende på väder. Han får hö i hagen. Nej han är bara lite otålig på morgonen i boxen för då vill han engageras antingen ridas eller gå i hagen. När han kommer in är han lugn.

Skulle han komma in tidigare av någon anledning träning eller något annat är han oxå lugn eftersom han då varit ute på morgonen.
 
Sv: Vad gör man åt en häst

Har precis samma problem med vår connemara ponny ,inget kan få henne att äta merän vad som passar henne .Är det inte exakt rätt grovlek så äter hon inte alls .Tycker inte direkt om lucern men äter det blandat med betfor o havre + melass..På morgonen äter hon inte ens 1 kg . Tänderna är kollade ,hon får B-vitamin .Är inte mager o är välmusklad men kunde gärna ha lite mer hull.Vid 6-7 kg hösilage går gränsen. Så kom igen alla med bra förslag. Obs hon drar inte runt det, vill inte äta ur hönät eller dylikt .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min häst har börjat rasa i vikt, hullet från i sommar är borta. Nu går hon inte gå ner mer! Hon vägrar äta mer hösilage, hon äter idag...
Svar
16
· Visningar
2 230
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 484
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp