Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vetekli och korn är bra att ge för att fodra upp en häst.
Det blir de flesta hästar tjocka av! :laugh:
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Mitt fullblod skulle varit stendöd av lusernöverdos om det nu vore "farligt" att ge mer är 2 kg;)
Hon har vid många tillfällen i sitt liv fått fritt med lusernpellets, bla nu i år när hon var högdräktig och första månaderna när hon gav di och hon kunde smälla i sig 8 kg lusernpellets + 3-4 kg lusernhack + dryga 30 kg hösilage/dag

(:eek: Förstår inte hur hon hann äta allt på ett dygn:D). Men finfin i hullet:bow:

Ös på du;)

Är du helt säker att din häst fortfarande andas ;) hur ger man fritillgång på pellets rent praktiskt? Ställer man in en jätte hink eller fyller man krubban så fort det tar slut i den? Nej jag hade inga planer på att ge han fritillgång i kväll bara nyfiken i största allmänhet ;)

Ikväll är det jag som höjer hans luserngiva :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

*kl*

Om frågan gällde att man ville ha tips på foder som kan funka så kom jag med ett konkret förslag. Mina hästar med flera har blivit superfina av det, utan att bli allt för energiska så jag har bara gott att säga om Alfan. Sedan står där också att ger man mindre än ½kg alfa/100kg häst så måste man lägga till mineraler.

Ja och jag är jätte glad för ditt svar för att bl.a. du har vidgat mina vyer och visat mig annat foder än bara kraffts :) (handlar ju på odal och de har inte så mkt annat än krafft).
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vad har grovfodret för värden? Vet du inte det så kommer du nog aldrig få upp hästen i vikt. Krävs ett riktigt bra grovfoder annars kommer det inte att hända något.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

eftersom du skriver gamling så tror jag den kanske kan behöva lite mer kraftfoder om tänderna inte är så bra längre? olja och lusernpellets behövs ju inte tuggas så mkt så är ju bra. Kan ju vara så att den inte kan tillgodogöra sej allt från grovfodret. Krafft rehab tkr jag inte ser ut att innehålla varken spec mkt Mj eller SmRp...
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Älskar oxå Hippo Alfa! :bow:Undrar bara om du vägt upp höet så du har koll på hur mycket hästen äter av det? Om man har "massa upprufsat" hö i boxen kan det ju se mycket ut? och trampar hästen ner mycket av det så kanske den äter väldigt lite av det? . Inte sagt att det är så men om du inte vägt det så gör det och se hur mycket han äter. Hästen kanske ratar höet och behöver ngt annat hö. Tror inte det står ngn stans hur mycket grovfoder den får. Usch - lider med dig, inte kul när man inte får upp dom i vikt! :crazy:
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vad har grovfodret för värden? Vet du inte det så kommer du nog aldrig få upp hästen i vikt. Krävs ett riktigt bra grovfoder annars kommer det inte att hända något.

Nej jag vet och det är ju därför han inte enbart kan äta sitt hö utan måste stödfodras med exmpelvis lusern som faktiskt också är ett grovfoder för att det ska bli bra värden på det han får i sig. Jag är faktiskt inte helt dum bara för att jag inte har erfarenheter av att ha en häst som inte går lätt upp i vikt!

Älskar oxå Hippo Alfa! :bow:Undrar bara om du vägt upp höet så du har koll på hur mycket hästen äter av det? Om man har "massa upprufsat" hö i boxen kan det ju se mycket ut? och trampar hästen ner mycket av det så kanske den äter väldigt lite av det? . Inte sagt att det är så men om du inte vägt det så gör det och se hur mycket han äter. Hästen kanske ratar höet och behöver ngt annat hö. Tror inte det står ngn stans hur mycket grovfoder den får. Usch - lider med dig, inte kul när man inte får upp dom i vikt! :crazy:

Något upprufsat hö kommer du aldrig hitta i mitt stall då jag är för lat att rufsa upp hö't utan det är hela kakor som gäller ;)
Morgon hö't och eftermiddagshö't är svårt att säga hur mycket han äter ut av eftersom jag lägger ut 2 högar med ca 3-4 kg i varje men eftersom mina hästar delar högar och vandrar mellan dem så är det ju svårt att veta hur mycket han äter i jämfört med stoet. Men jag har noterat att de äter ungefär lika fort när de får lika stora givor inne i boxen. På kvällen får han 4-5 kg hö lägger jag i mer än 5 kg så äter han inte upp allt men oftast får han närmre 4 kg på kvällen.

Jag har aldrig uppfattat det som att han ratar hö't bara att han gillar att stå ovanpå sin mat när han äter av någon anledning. Det är väl kanske också därför jag har hö i halva bädden.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Nej jag vet och det är ju därför han inte enbart kan äta sitt hö utan måste stödfodras med exmpelvis lusern som faktiskt också är ett grovfoder för att det ska bli bra värden på det han får i sig. Jag är faktiskt inte helt dum bara för att jag inte har erfarenheter av att ha en häst som inte går lätt upp i vikt!

Har jag sagt att du är dum? Faktum kvarstår dock att du troligtvis inte kommer få upp hästen i vikt om du inte har ett riktigt bra grovfoder, vissa hästar kan man ge 6-7 kg kraftfoder händer ingenting om dom inte har ett bra grovfoder. Så ta en analys, så kommer du hitta en lösning.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

om hästen är smal fast den äter så mkt grovfoder som den vill, får man ju börja ge mer kraftfoder eller kanske kolla efter ett grovfoder med bättre värden...
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Mitt fullblod skulle varit stendöd av lusernöverdos om det nu vore "farligt" att ge mer är 2 kg;)
Hon har vid många tillfällen i sitt liv fått fritt med lusernpellets, bla nu i år när hon var högdräktig och första månaderna när hon gav di och hon kunde smälla i sig 8 kg lusernpellets + 3-4 kg lusernhack + dryga 30 kg hösilage/dag

(:eek: Förstår inte hur hon hann äta allt på ett dygn:D). Men finfin i hullet:bow:

Ös på du;)

Jösses! 8kg... Var det Kraffts lucernpellets? Blötte du upp det? Eller gav du det torrt?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Ja det var kraffts. Nu har jag gått över till Dangroents iställets, Kraffts har blivit så dyrt:eek:
Jag ger torrt, blöter ej.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Maxdos på 2kg? Räknat på vilken storlek på häst? Shettis eller ardenner?
Mina shettisar borde vara stendöda vid det här laget:grin:, de har fodrats med upp till ett par kg Lusern om dagen när de var högdräktiga. Gamle hingsten på dryga 30 bast (shettis) fick fri tillgång på uppblött Lusern sista vintern i livet, kommer inte exakt ihåg hur många kg, men väääääääääldigt många iaf. Han hade dåliga tänder så han kunde inte äta hö/silage. Havrekross o betfor slank det ner en del oxå:)
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag föredrar oxå Dangroent´s lusern, billigare kg pris o utan melass
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Min halvblodsvalack började bli för tunn för någon månad sedan.

Jag började stödutfodra med MYCKET lusernpellets. Ca 4 kg/dag, samt olja, betfor, b-vitamin och musliblandning. Han började rätta till sig redan efter några veckor.

Nu får han ca 1-2 kg lusern, 1 kg kornkross, 1 kg havrefri musli, 1 kg musli med havre, 2 dl olja, 0,5 liter (torr) betfor, 1 paket bakjäst per dag.

Han går fortfarande på "bete" om man nu kan kalla det för det.... men har täcke för att hålla värmen, vilket han verkar tycka vara skönt... :grin:

Han är jättefin nu, blank, rundare och har en mycket bättre överlinje!
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Bakjäst, varför? :confused:

Läste här på Buke att det är lika bra som flytande B-vitamin, fast billigare... så jag testade.

Dessutom bra för hästens mage, t ex vid kolik-känningar eller lös mage.

Min häst blev mycket bättre i magen, dessutom har han fått blankare päls och är inte så håröm vid fällning! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 422
Senast: Jissa
·
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp