Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Lusern och olja. Lusern och olja. Lusern och olja.

Själv är jag försiktig med stärkelse, särskilt till hästar som inte är igång. Alltså går många fullfoder och spannmål bort.

Men på grovfoder (hö/silage/lusern) och olja har jag aldrig misslyckats. Snällt mot hästmagen, snällt mot ekonomin. Enda problemet har varit de hästar som inte äter lusern.

Själv ratar jag Kraffts pellets eftersom de har så låg kvot i förhållande till det billigare alternativet Kvarnbyfoder. Har jag en väldigt tunn häst byter jag hö/silage mot fri tillgång på Krafft Lusern Hack istället.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Har ingen erfarenhet av Kraffts lucernpellets, möjligt att de innehåller en massa annat och därav rekomendationerna?

Alla andra lucernpellets jag har fodrat med har iaf inga sådana rek, 2 kg/dag är trams, (om det inte innehåller en massa annat-men varför ge det?) Lucernpellets räknas till grovfoder,inte kraftfoder!

Mitt råd är att öka på lucernet kraftigt, o ev byta märke!
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Nej, linfrökakan är också mkt proteinrik, du förväxlar kanske med linfrö? Självklart är det bra för magen också men har inte den rensande effekten som t ex loppfrön.

Jag tycker den är lätt att ge, inga stora mängder och behöver ej blötas upp.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag vet faktiskt inte - jag har bara dragit den slutsatsen eftersom han får problem med hosta av pelleterat, oavsett om det blötlägges eller ej. Även små mängder blir han dålig av. Han hostar inte av hö så det handlar inte om damm heller.

Har kört uteslutningsmetoden; inget pelleterat=ingen hosta. Pelleterat, även i små mängder=hosta.

Det KAN vara ngn annan beståndsdel förstås men min gissning är ngn form av bindemedel eftersom det verkar sätta sig i slemhinnorna.

Har lagt om hela foderstaten och nu mår han som en prins.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Det är Kraffts rekommendationer som står på påsen, varför vet jag inte för jag har inte ringt och frågat :)
Knepigt, det har jag inte sett tidigare. Står inte på hemsidan heller. Fast nu var det iofs ett tag sen jag köpte just deras lusern.

Fodertillverkarnas rekommendationer tar jag ganska lätt på, särskillt om de inte finns motiverade VARFÖR de rekommenderar som de gör...
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Lusern och olja. Lusern och olja. Lusern och olja.

Själv är jag försiktig med stärkelse, särskilt till hästar som inte är igång. Alltså går många fullfoder och spannmål bort.

Men på grovfoder (hö/silage/lusern) och olja har jag aldrig misslyckats. Snällt mot hästmagen, snällt mot ekonomin. Enda problemet har varit de hästar som inte äter lusern.

Själv ratar jag Kraffts pellets eftersom de har så låg kvot i förhållande till det billigare alternativet Kvarnbyfoder. Har jag en väldigt tunn häst byter jag hö/silage mot fri tillgång på Krafft Lusern Hack istället.

Men rehab som han äter nu sedan i fredags innehåller ju mycket av det som jag har fått rekommenderat av andra här i tråden ex. vetekli, soja olja m.m. Är det också dåligt då enligt dig?
Av mig får han även olja.

Har ingen erfarenhet av Kraffts lucernpellets, möjligt att de innehåller en massa annat och därav rekomendationerna?

Alla andra lucernpellets jag har fodrat med har iaf inga sådana rek, 2 kg/dag är trams, (om det inte innehåller en massa annat-men varför ge det?) Lucernpellets räknas till grovfoder,inte kraftfoder!

Mitt råd är att öka på lucernet kraftigt, o ev byta märke!

Jag förstår inte riktigt vad det andra ska vara för innehållsföreteckning deklarerar bara lusern och melass? För andra rekommendationer ska man kontakta deras foderrådgivare står det men jag överväger nog att öka ändå efter vad flera har sagt med dig.

Nej, linfrökakan är också mkt proteinrik, du förväxlar kanske med linfrö? Självklart är det bra för magen också men har inte den rensande effekten som t ex loppfrön.

Jag tycker den är lätt att ge, inga stora mängder och behöver ej blötas upp.

Hehe ja jag gjorde nog en liten förväxling där.

Knepigt, det har jag inte sett tidigare. Står inte på hemsidan heller. Fast nu var det iofs ett tag sen jag köpte just deras lusern.

Fodertillverkarnas rekommendationer tar jag ganska lätt på, särskillt om de inte finns motiverade VARFÖR de rekommenderar som de gör...

Jag är ju en sån att när man inte vet så läser man innantill ;) Alltså borde jag kunna öka på det utan han dör? :angel:
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Alfalfa är en växt som även kan köpas i stråform. Dodson & Horell har det tex. men det kostar en förmögenhet och är svårt att dosera. 3 st 1kg's-mått behövs för att få 1kg strå. Därför bytte jag till Hippo Grow Alfa som är pelleterat alfa. Då blir 1 mått precis 1kg. Min unghäst får 3 kg/dagen + 1kg betfor och 3 dl Max E glo. Från att innan ha stått på hutlösa 6 kg kraftfoder/dag innan när jag gav flera olika. Jag har fått betydligt bättre resultat på Hippo's alfa.

Hippos foder ska inte vara svårt att få tag på heller. Betydligt lättare än D&H!

Här hittar du så du kan läsa om det om du vill.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Överlag tycker jag inte om foder där jag inte ser vad det innehåller. Jag blandar helst mitt foder själv. P g a fullblodets kräsna inställning till mat har vi fått krypa till korset, han får Hippo Alfa, men det är undantaget som bekräftar regeln i mitt fall.

Rehab vet jag att många är nöjda med, själv försöker jag så långt det är möjligt hitta andra, skonsammare foder. Har tråkiga erfarenheter av maghästar som fått permanenta störningar i tarmen, det är inget roligt utan jobbigt, krävande och dyrt. Går det att fodra hästen så nära det den är konstruerade att äta (grovfoder) är jag väldigt nöjd. Och med lusern tycker jag att jag nått det målet.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Min andra häst är en ganska lättfödd häst och som jag skulle egentligen enbart skulle kunna ge bara hö till men hon har inte så mycket egen motor så man vill gärna ge henne lite extra energi med hjälp av t.ex. havren + att hon blev bättre med sin kolik efter att vi började med betfor (fast betfor är väl också ett grovfoder va?).

Jag känner egentligen inte för att ge ett färdigt helfoder eftersom jag har läst en del rapporter om att alla hästarna inte mår så bra av det + att det är dyr kostnad. Men samtidigt känner jag att jag vill väldigt gärna få upp honom i vikt att jag kan tänka mig att ge honom rehab en tid för att hjälpa honom på traven lite ytterligare utöver lusern + olja och hö.

Vad är grönmjöl? Jag försökte googla (är sämst på googel) men jag hittade inget riktigt mer än att de innehöll vallfoder + lusern?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Uppslagsverket säger så här:
---
grönmjöl; hetluftstorkat, malt vallfoder, vanligen av lusern
---

Det bästa är ju att hitta en foderstat som fungerar med bägge hästarna, d v s att du slipper springa och köpa foder som bara en av hästarna äter. Jag hade hjärtans gärna fodrat bägge våra med lusern, det fungerar rent näringsmässigt. MEN fullblodet äter inte lusern och jag tycker inte det är en bra lösning att ge bägge Hippo Alfa (eftersom halvblodet inte behöver det dyra fodret för att fungera).
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag jämförde näringsinnehåller på alfan och rehaben (kunde säkert ha läst på internet men jag sprang ner och skrev av påsen nere i stallet) och det är nästan lika. Enda skillnaden just nu är att jag inte vet vad alfan innehåller mer än grönmjöl.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Var det jag hittade när jag googlade då :)

Hmm... jag vet inte alls hur jag ska kunna få en foderstat osm fungerar på båda hästarna?
Nicko, spinkigt arab fbl. och Michelle lättfödd lettiskt hbl..
Nicko konvalicent, strosar i hagen - Michelle tränas.
Nicko har mycket motor - Michelle har ingen alls.
Nicko har stålmage - Michelle är kolikhäst.

De är ju två helt olika individer med olika behov så jag får nästan fortsätta att ha så att Nicko äter sitt och Michelle sitt eller är jag för trångsynt nu?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Har du upplevt att Michelle får mer motor av mer mat? Vissa hästar ÄR flegmatiska, de blir inte bättre av mer mat (bara fetare och tyngre och latare). Då får man entusiasmera genom ridning istället.

Kolikhästar ska man ju vara försiktig med att byta foder och köra i för mycket, fungerar hästarna på bete?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Innehåll Hippo Grow Alfa
Gräsmjöl 31,9%
Havre 19%
Vetekli 14,1%
Sojamjöl 14%
Vetefodermjöl 5,8%
Omelasserad betmassa 5%
Melass 4%
Kalciumkarbonat, Sojaolja, Förblandning tillsatser, Majsgluten, Vegetabiliska fettsyror, koksalt, Magnesiumoxid.

// Linda
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Ja hon blir piggare av mat, hon blir ju inte fet av att bara titta på mat men hon har lätt att gå upp om hon får för mycket av det goda. Michelle blir inte motiverad av mycket motion eftersom hon är gammal ridskolehäst som tänkte lägga sig ner och dö om han var tvungen att fortsätta sitt liv så. Henne ska man helst bara rida varannan dag om man vill hålla flytet uppe (och kan rida ganska hårt när man rider) men tar du då bort den lilla energin hon får genom sitt foder då kan du lika gärna ställa henne i hagen igen.

Betet har fungerat bra i år men det beror väl på att betet torkade bort men det var nog också därför Nicko föll ur så snabbt men Michelle höll sig i fin form om magen.

mahlmt
Tack för att du tog dig tid att skriva in det :laugh:
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

*kl*

Om frågan gällde att man ville ha tips på foder som kan funka så kom jag med ett konkret förslag. Mina hästar med flera har blivit superfina av det, utan att bli allt för energiska så jag har bara gott att säga om Alfan. Sedan står där också att ger man mindre än ½kg alfa/100kg häst så måste man lägga till mineraler.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag är ju en sån att när man inte vet så läser man innantill ;) Alltså borde jag kunna öka på det utan han dör? :angel:

Mitt fullblod skulle varit stendöd av lusernöverdos om det nu vore "farligt" att ge mer är 2 kg;)
Hon har vid många tillfällen i sitt liv fått fritt med lusernpellets, bla nu i år när hon var högdräktig och första månaderna när hon gav di och hon kunde smälla i sig 8 kg lusernpellets + 3-4 kg lusernhack + dryga 30 kg hösilage/dag

(:eek: Förstår inte hur hon hann äta allt på ett dygn:D). Men finfin i hullet:bow:

Ös på du;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 422
Senast: Jissa
·
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp