Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Michellan95

Trådstartare
Ja, vad gör jag för fel? Jag sliter mitt hår på denna häst! Skrev ett inlägg för en tid sedan om min magra häst som jag vill få upp i vikt.
Jag köpte lusernpellets och jag ger honom 2 kg/dag av det. Han får så mycket hö att halva bädden nu mera består av hö (jätte roligt att mocka, eller inte). Jag har köpt Kraffts foder rehab som jag har gett honom sedan i fredags och nu får han även olja.

Gamlingen är ju dessutom gaffelbandskadad men inte boxvila utan han får vara ute i hagen och även skrittridning/promenader.

Han älskar sitt lusern, han står verkligen och njuter av varje tugga (om nu en häst njuter av mat) och jag har inga planer på att ta bort lusernen. Rehab-fodret där emot, slänger jag mina pengar i sjön?! :confused: Står ju att fodret är bra för konvalicenter och seniorer som inte rör sig så mycket.
I vanliga fall ger jag aldrig helfoder i form av t.ex. Krafft för att jag tycker det är onödiga utgifter men nu är jag desperat! Jag provar allt bara han går upp i vikt! Helst igår!

Jag tycker jag kan se en liten förändring sedan i fredags men ack det kanske bara är ett önsketänkande?

Ska jag / bör jag ge honom betfor också? Fibrer är ju bra men jag vill ju inte trycka i honom en massa extra extra (jo jag vet vad olja innehåller) energi eftersom jag vet att han kan bli lite koko om han inte får utlopp av det. Men samtidigt energi som inte används omvandlas väl till fett, eller?

Nej han har inte mask (träckprov ja) och ja han är förövrigt en pigg gentelman som inte har några större fel på tänderna men som veten ändå ska kolla på här i slutet av september i samband med kontrollen av benet.

Hoppas jag inte är allt för luddig i mina sena kvällsroman :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Enkelt,öka på lucernen! 2 kg är inte en speciellt stor giva! Jag har gett fri tillgång till en del hästar som behövt gå upp i vikt.

Gillar han lucernen så mycket är det ju bara att tacka o ta emot! Dra ner på hö't istället så att han verkligen äter lucernen i första hand. Ingen mening med att strö med hö heller!
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Inget! Det tar tid att få upp en häst i vikt! På knappt en vecka kan man inte se så mycke förändring.

Öka lucernen mer om han nu äter detta med glad apptit, skaffa höhäck till höt så kan du ha fri tillgång utan att han bäddar med det.

Har aldrig provat Krafts rehab så kan inte uttala mig om det! Vet bara att ingen av mina hästar äter Krafts mat (varken müslin el. pelletsen) Men enligt vad man läser så ska den vara toppen på hästar som behöver lite extra.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Inget! Det tar tid att få upp en häst i vikt! På knappt en vecka kan man inte se så mycke förändring.

Öka lucernen mer om han nu äter detta med glad apptit, skaffa höhäck till höt så kan du ha fri tillgång utan att han bäddar med det.

Har aldrig provat Krafts rehab så kan inte uttala mig om det! Vet bara att ingen av mina hästar äter Krafts mat (varken müslin el. pelletsen) Men enligt vad man läser så ska den vara toppen på hästar som behöver lite extra.
Håller med, det tar längre tid än en vecka innan man ser skillnad. Höhäck i golvnivå (alltså typ hökrubba på golvet) kan hjälpa till. Det är ingen idé att ge mer hö än hästen äter upp anser jag. Lite tussar får gärna vara kvar på morgonen, men annars är det ju ingen vits alls (blir ju bara smutsigt). Lucern är en bra fodertyp, men man kan också prova vetekli, betfor och soja i kombination. Gamla hästar har ofta lättare att ta upp energi och protein från dessa foderslag än lucern och hö. Min gamling tappade mer hull på vintern med lucerndieten än nuvarande foderstat som består av ovan nämnda fodersorter. Hö ska de ha i alla fall, men man kan räkna med att de inte tar upp lika mycket näring från det. jag räknar med att hästen tar upp hälften av näringen han får i höet, alltså hästen får sex kilo om dagen (äter inte mer) men foderstaten har jag beräknat som om han bara får 3 kilo. Men då är det en mycket gammal häst. Eftersom din häst gillar lucern så kan du ju ge det också.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vad är det för näring i höet?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag hade gett honom fri tillgång på lucern. Lucern är ett grovfoder och inte farligt att ge i större mängder, 2 kilo låter inte särskilt mycket.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vet att många är jätterädda för att ge havre men faktum är att havrekross är det foder som gett bäst resultat på min svårfödda häst. Han får annat också men inte förrän jag la till havren så kom hullet.
Ska tillägga att han också är konvalescent med hagvistelse - havregivan har inte gjort ngn negativ skillnad i form av för mycket energi.

Han har fått ett tillskott på 1 kg havrekross/dag så det är bara en liten extragiva. I övrigt får han en müsli anpassad till unghästar och avelsston, linfrökaka, mineraler, hö (+ betfor på vintern.)
Han tålde ej lucernhack och i efterhand har jag förstått att han heller inte tål Kraffts pelleterade foder, vet dock inte exakt vad det är han inte tål i det fodret. Kan vara bindemedlet eller den lilla del lucern som även finns i dem.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Observera att det står lusernpellets och inte hack! Rekommenderat utfodring är 2 kg per dag (max-rekommendationen) av det så det är ju inte så jätte liten giva som ni försöker få det att framstå :) Kan man höja den ändå kanske för det är ju bara en rek?

Lusernpelletsen har han ätit i nog en månad nu (eller kanske mindre, vi är inne på andra säcken så det kanske bara är några veckor, tiden går så fort) och rehaben sedan i fredags att det inte syns på en vecka det förstår jag men lite önsketänkande har väl ingen dött av ;)

För er som inte känner till Rehaben så innehåller den:
Havrekli, Lusern, Korn, Vetekli, Vete, Potatisprotein, Melasserad betpressmassa, Fruktos, Betmellas, Soja olja, Salt, Lysin (i ordning efter innehållsfört.)
Rek utfodring 2-4kg/dag

Av det rehaben innehåller, ska jag ge extra av något det en del har skrivit om? Rehaben innehåller ju t.ex. vetekli och soja m.m.

Hö äter han ju mer eller mindre upp men sedan vi stallade in honom så de tussarna som blir över är ju intrappat i bädden. Han tycker om att gå runt i sin mat trots det att jag lägger den nästan under vattenhinken :grin: Han gör likadant i hagen, han står på sin mat. Kanske var lite otydlig med min utfodring av hö men det har blivit hälften spån hälften hö sakta men säkert inte jätte mängder efter varje natt.

Linfrökaka som Jeeves nämnde är väl mer för att hålla igång magen eller vad gör den för nytta? (Min mamma äter linfrön för sin mage :angel: )

Tack alla för era svar :bow: Jag känner mig som en idiot i fodervärlden, min andra häst är ju så mycket mer okomplicerad! Lite havre, betfor, mineraler och hö och hon mår som en princessa :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Lucern hack och olja är mitt förslag, Hestekraft vet jag finns i dina faggor (såg under avatar) om du skulle vilja prova det. Även den har höga värden, hästarna gillar den och den fyller ut tunna hästar.

By the way, är tänderna kollade? Äldre hästar kan få dåliga tänder, det kan av den orsaken vara svårt att få dem gå upp i vikt.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Hippo grow alfa säger jag bara...

2 av 3 hästar jag har är svåra att hålla i hull och båda har blivit suveräna på det fodret. Det är ett fullfoder så man behöver inget extra och det kostar 185:-/säcken.

D&H har också en bra Müsli, build-up som också bygger upp kroppen fint. Fast den ska eg. kombineras med motion, går inte det så är nog alfan bättre. Använder också Max E glo som är ett risgranulat med typ 25% fett i. Det är ett tillskott som kan ges max 6dl/dag. Jag vore förvånad om du inte blev nöjd.

Prova, du kommer inte bli besviken!
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Vem har rekommenderat max 2 kg lusern/dag och varför?

Det är Kraffts rekommendationer som står på påsen, varför vet jag inte för jag har inte ringt och frågat :)

Lucern hack och olja är mitt förslag, Hestekraft vet jag finns i dina faggor (såg under avatar) om du skulle vilja prova det. Även den har höga värden, hästarna gillar den och den fyller ut tunna hästar.

By the way, är tänderna kollade? Äldre hästar kan få dåliga tänder, det kan av den orsaken vara svårt att få dem gå upp i vikt.

Jag har aldrig sett Hestekraft :confused: Jag är visserligen inte så berest i foderaffärerna (handlar mest på odal av bekvämlighetskäl) men kanske "kvarnen" har?
Vad är den stora skillnaden på hack och pellets då? Jag trodde det var samma men olika utförande, med och utan mellass?

Tänderna ska kollas i slutet av denna månad när vi ska åka till strömmis och röntga hans ben så det står på att göra listan. Enligt ägaren (han är ju foderhäst pålivstidskontrakt egentligen) så har hon kollat honom i början av året.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Hippo grow alfa säger jag bara...

2 av 3 hästar jag har är svåra att hålla i hull och båda har blivit suveräna på det fodret. Det är ett fullfoder så man behöver inget extra och det kostar 185:-/säcken.

Ja då lär jag få googla på återförsäljare på det också för det har jag heller aldrig sett eller så är jag ouppmärksam ;) och med fullfoder så menas det att jag varken behöver ger mineraler eller lusern extra?
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Hestekraft är ett kraftfoder med lika höga värden som lucern, brukar nog de flesta hästar äta med god aptit. En typ av muslifoder.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

För att få en bra foderstat där hästen får upp hullet krävs först och främst en välbalanserad foderstat.
För att kunna hitta ett foder som passar din hästs behov behöver du veta vad höt innehåller, och sedan komplettara efter det. Har man dåliga värden på höt eller en häst som inte äter så mycket hö är lucern ett jättebra sätt att få bättre värden. Lucern klassas som grovfoder och är skonsamt mot magen.
Däremot kanske din häst behöver mer och då får du komplettera med kraftfoder, men att rekommendera ett fullfoder som passar din häst är inte lätt när man inte vet vad som saknas i foderstaten. Dessutom anser jag att man ofta kan få en bättre inviduell foderstat genom att blanda själv framför fullfoder, billigare blir det också :)

Ps Mina hästar har i perioder fått betydligt mer än 2 kg lucern (pellets) per fodring.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Jag får nog helt enkelt åka ut till olika foderbutiker och förkovra mig lite låter det som...
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Dessutom anser jag att man ofta kan få en bättre inviduell foderstat genom att blanda själv framför fullfoder, billigare blir det också :)

Jo jag skrev redan i mitt första inlägg att jag inte köper helfoder i normala fall just pga kostnaderna men nu är jag smått desperat och provar allt och vill ha tips om foder som gör det lättare för honom att gå upp i vikt. Jag är inte ute efter att någon gör en foderstat åt mig utan vill ha tips på extra foder/tillskott eftersom jag aldrig har haft problem med att ha en svårfödd häst som dessutom är konvalicent och inte pur-ung.

Jag har ett hyfsat bra hö men inte så pass bra att de klarar sig på bara hö, också en av anledningarna han äter just lusernpellets.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

De va inte alls menat som något negativ.

De jag menade va att det är bra att veta vad du behöver få upp i foderstaten, MJ, smbrp, osv??
Om det är så att hästen behöver mer protein än vad den får kan soja vara ett bra alternativ.
Jag har även fått tips om att fodra min svårfödda hingst med solrosfrö viket också har gett ett mycket bra resultat. Även vanlig vegetabilisk olja brukar göra susen på svårfödda hästar.
 
Sv: Vad gör jag för fel? *Brainstorming*

Förlåt om jag blev lite elak fick bara känslan av att allt jag skriver inte läses utan att allt berodde på att min foderstat var skit.

Att han blev tunn från första början var att jag lät de gå lite för långt med det dåliga betet och inte att han har en dålig foderstat i sig. Det jag ger honom idag ska ju inte ge honom brist av något men ändå så saknas det något för att han ska gå upp i vikt, jag kan inte hitta felet och söker då andra vägar för att få han fet om magen ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 422
Senast: Jissa
·
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp