vad ger ni och varför?

Min häst är ett sjuårigt halvblod, ganska ädel kroppsbyggnad. Han rids i normal träning.

Han äter:
Grovfoder: Equiforage hösilage på småbal ca 14-16 kg.
Kraftfoder: Hippo Alfa 1,5 kg, kornkross 1 kg.
Tillskott:linfrökaka 200 g, vetekli 100 g, morötter 1 kg, b-vitamin, olivolja.

Fördelar:
Hösilaget är fantastiskt bra. :)
Pållen har ökat i vikt, blivit lugnare, mer välmående på mindre än en månad.
Det är dessutom smakligt så han äter gärna sina 15 kg. Tidigare var det problem att få i honom 10 kg hö.

Hippo Alfan är bra för att det är ganska lite volym och energirik. Min häst äter långsamt.
Kornkross bara för det är gott. :d
Det andra är bra för magen och gör dessutom att foderstaten blir perfekt i avseende på vitaminer, spårämnen och mineraler. :angel:

Fördelar:
Det är bra och högkvalitativt foder. Jag kan ge mycket grovfoder och lite kraft.
Hippo Alfan och hösilaget funkar väldigt bra ihop med avseende på mineralkvoterna. :bump:

Nackdelar:
Pållen gillar grannens fibergi mycket mer. :o
Det är svindyrt och svider rejält i plånboken.

Föl och äldre hästar har jag ingen erfarenhet av.
 
Ger:


halm
lusern
vetekli
proteinfodermedel

Därför att höet är energirikt och proteinfattigt, kommer lätt för högt i energi och för lågt i protein i foderstaten.

VILL ge:

havre
mineraler

Hoppas det funkar med nästa hö...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
840
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
994
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp