vad ger ni och varför?

V

Vanjja

VIlka märken använder ni er utav?
Vilka anser ni för och nackdelarna vara?
Från föl till pensionerade pållar? :bump:
 
Helhavre, korn, betfor och mineraler + hö givet vis.

Hon fungerar på detta och har gjort det under massor med år...
Jag har räknat ut foderstaten åt henne och den passar perfekt.

Hon är ett 10årigt arab sto som går lätt till normal ridning.

Fördelen??? Inga speciella
Nackdelar???? Inget seciellt
 
Betfor, havre, kornkross och kli ger jag.. Åringarna får bara kornkross..
 
Fjordan på 22 år får Krafft Grund och Betfor. Har alltid fått och fungerar bra på det.

Varmblodet på 11 år får Hippo, Fibergi och Betfor. Det mår hon bra på. :)
 
Krafft groov
Krafft lucern
Krafft Betfor

Min Timatant 20 år ung (Phaeton x - Astronaut), funkar inte alls på havre. Det sätter sig på hjärnkontoret. Jag har även haft kontakt med Cavatinas (Fatimas föls) ägare, som inte kan ge Cavatina havre heller pga ovan nämnda skäl...

I tidigare stall, hade vi oanalyserat hö och jag hade en tunn häst, varpå jag gjorde som jag gjort på tidigare äldre sköthästar. Jag fodrade på med groov och lucern, vilket gav gott resultat.

Nu, när jag har analys på hösilaget, kommer jag byta ut grooven mot grund med tiden, pga värdena på hösilaget.

Betfor, ger jag för att det är saftfoder, trevligt att ge så här på vintern och är milt tarmreglerande, samt bra att ändå blöta upp lucernet.

:bow:
 
Håller på och testar Mustang original, som är ett havrefritt foder. Har inte sett någon skillnad ännu men har bara haft det drygt en vecka.

Varför? För att hon ska bli lite lugnare hade jag tänkt.
 
Som grund ser jag till att ha BRA hö eller hösilage, beroende på hästen och sen har jag helst bara havre och betfor till det. Behöver jag mer proteiner så helst soja och lusern. Behöver jag färdigfoder så använder jag Kraffts produkter då de är de som finns närmast och är vettigast i proteinvärden av de foder jag hittat på marknaden.
 
För två veckor sedan så bytte jag från att ha gett krafft sport till fibergi bas, jag tycker att båda fungerat bra men att fibergi verkar vara smakrikare. :banana:
 
Det var en radikal förändring, från att ge ett högenergirikt kraftfoder, till att ge något som har mindre energi.
 
Ger analyserat hö(ska byta till hösilage), korn och hippo alfa.

Utgår från höets analys, ger därefter korn och hippos sortiment. Havre funkar inte, blir "havrehet" och vill inte endast ge korn. Hon får även betfor.

Funkar bra.
 
Det e olika beroende på vad grovfodret har för värden. Men nu går han på kornkross och betfor( +13 kg hösilage), Chevinal Plus och fosforbalans från Eclipse.
 
Ger hippo alfa, kraffts hackade lucern, och soja, det är en halvblodsåring som blir 1 i mars.
 
havre,hö märkselöst lr va man ska säga...

cehvinal,vitlök från bifarmab-anledning,passar bra och närav till affären
 
Använder Eggersman´s Classic Müssli och Struktur Mix.
Müslin är havrefri och ger Struktur Mixen för att få lite mer att tugga på samt fylla ut foderstaten. Har annars ett mkt bra hö i år vilket gjort foderstaten lätt att gör.
Han fungerar bra på detta men framför allt är det väl JAG
som tycker att det "ser" godare ut än havre eller Kraffts pellets....man é ju lite fjantig och vill gärna förmänskliga det mesta.. :)
 
13-årigt stom dräktig i månad 7: hö, havre, fibergi musli, betfor

5-årig stor (173 cm) valack under uppmuskling: silage, krafft grov, lusern, krafft protein, betfor

17-årig dressyrhäst på Msvnivå: hö, havre, betfor

13-årig fjordhäst, "hobbyhäst": hö, havre, betfor

27-årig d-ponny: hö, fibergi bas, betfor

Hö/silage är grunden då jag gör en foderstat. Sen bygger jag på med havre på de hästar det funkar på, dvs tre av våra. 5-åringen stämmer det inte med värdena på, han behöver mer proteiner, sen blir han lite havretossig oxå. Gamlingen har aldrig kunnat äta havre, hon blir för pigg. Åt tidigare krafft men jag vill ej ge pelleterat foder till en så gammal häst. Betfor får de för att jag ska lura i dem mineralerna. Att dräktiga stoet får fibergi musli är för att få upp proteinvärdet. Soja blir hon gallig av och hon gillar ej kraffts produkter.
 
Min häst får: Dynavena(müsli),vitaminer, mineraler och hö. Fördelar: är att hans mage är bra. Dynavena har verkligen varit ett mirakelfoder för honom. Har provat andra müslifoder som är ångkokta med div. bra ingredienser för känslig mage men har inte fått samma reslutat.
Nackdelar: Väldigt dyrt...
OOoppppsssssssss....jag låter som en försäljare :o
 
VIlka märken använder ni er utav?
Vilka anser ni för och nackdelarna vara?
Från föl till pensionerade pållar?
Hö av den bästa kvalité man kan uppbringa, misslyckas vi med den egna skörden.. då blir det inköp från foderleverantör, och säljer vårt hö till fårfarmare!

Lägger till helhavre & betfor i första hand.. behövs det annat så blir det soja, kli.. o/e Krafft´s sortiment: Lucern och/eller Groov samt pelleterade mineraler.

Morötter får de också (ekologiska)!

"För & nackdelar": Färdigfoder innehåller en jämnare balans.. men plånboken har en mycket ojämn balans :smirk:
 
Ja, på sätt och vis men jag pratade med han som sålde fibergi och han trodde att det skulle räcka med bas eftersom att det är för hästar som tävlar upp till msv. :crazy:
 
Men det hänger ju helt och hållet på vad grovfodret har för värden. Det spelar ju ingen roll om hästen går msv eller är promenadhäst. Vilken planet kom den försäljaren ifrån :crazy:
 
Hö av den bästa kvalité man kan uppbringa, misslyckas vi med den egna skörden.. då blir det inköp från foderleverantör, och säljer vårt hö till fårfarmare!

En eloge :bow: till Bia, aldrig har jag träffat någon som varit så vidsynt att kunna välja bort sitt egetproducerade hö och köpa in nytt från någon annan.

/Hawaii
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
840
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
994
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp