Vad ger ni istället för havre?

galoppirruette

Trådstartare
Ni som har hästar som blir alldeles för pigga av för mycket havre, vad ger ni istället?
Min häst blir "galen" om han får för mycket...
Skulle behöva lite tips och råd...
Han får kornkross istället men jag funderar på om han skulle må bättre av mindre eller inget korn alls.
(han får inte bara kornkross, ger krafft (blå) och lite havre oxå, utöver hö/hösilage)

Sv: Vad ger ni istället för havre?

Jag ger kornkross istället för havre.. :D

Kraffts pellets är havrebaserade, tror jag. Jag ger kornkross och/eller lucernpellets.

Ang krafft... Åh, det är nåt jag inte tänkt på?!
Men nu när jag tänker efter så kan man ju se "skaldelar" i pelletsen...Kan nog mycket riktigt vara havre... =/

Senast ändrad:

Hej! Prova med nya Krafft Groov, den innehåller inte lika mycket energi men hästen får ändå i sig de mineraler och vitaminer den behöver. Min tävlingshäst går enbart på Groov då hon är mkt het. :)

Genesis skrev:
Hej! Prova med nya Krafft Groov, den innehåller inte lika mycket energi men hästen får ändå i sig de mineraler och vitaminer den behöver. Min tävlingshäst går enbart på Groov då hon är mkt het. :)
Håller med här. Jag tror det är Krafft blå som är baserad på havre, inte Krafft nya Groov. Ev kanske tillskott av krafft protein behövs om grovfodret innehåller för lite. Men börja med Nya Groov. :idea: Gör en analys av det nya grovfodret och be Kraffts foderrådgivare göra en foderstat, de är duktiga.

jag ger korn istället för havre:banana:

Min får 4 nävar havre , Spillers Herbal foder och korn. Han är svårfödd och het. Håller på att köra in honom på örtfodret och det verkar funka bra. Har fått sänka havren med 3/4 så han fick inte mycket innan heller. Lutar nog åt att jag helt kommer att sluta med havre och bara ge honom örtfoder, korn och så betfor.

Håller med AnnaKarinA.:idea:
Min häst får bara hö, och är pigg och orkar med jobbiga dressyrpass ändå..

Svart havre, det har inte den effekten.Men nu har jag hittat en musli som innehåller svart havre-dynavena,så nu tar jag det istället.

fejko skrev:
Knapplån

Ni som ger korn, blir inte era hästar feta?

nej, min häst behöver det eftersom hon är tunn och svårfödd... om hästen är väldigt lätt född så kanske korn inte är att föredra... men i mindre mängder ska det inte göra så hiskiligt stor skillnad tycker jag...

Hippo Basic är ett kornabaserat pellets som jag ger.
Ger också fibergii´s müsli-koncentrat som även det är havrefritt.

// M

Jag ger min Fibergi. Han funkar utmärkt på det. :) Han blir också lite smått galen av havre ;)

Hippo basic är ett bra alternativ. Jag har börjat ge min ena häst hippo choice=havre fritt. Märkte snabbt skillnad.

Jag blir så avundsjuk på er som bor så till att ni har tillgång till det mesta i hästmatsväg!
Är det fodercentralen som säljer hippos foder och fibergi, vad är det för pris på det havrefria? (de anger ju inte priser på hemsidorna :mad: )
Köper korn/havre av bönder.
Om jag vill ge något utöver det så blir det till granngården jag vänder mig, närmare dit än till fodercentralen (skiljer många mil).
Ska prova med krafft groov då det blåa tar slut..
Blötlägger ni pelletsen så den får svälla eller ger ni det torrt?

Groov, den äldre, innehåller 16 % havreskal.
De övriga ligger på minst 22 % (har jag för mig). Min klarar end. den äldre grooven. Men äter nu Spillers Cool Mix, som är helt havrefri. Har även ätit Eggersmanns örtmûsli som oxå är helt havrefri! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 000
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
576
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama