Vad ger ni för tillskottsfoder?

Sv: Vad ger ni för tillskottsfoder?

Fröken_Skåne skrev:
Ang. att hon vägrar äta butta.
Jag har fått ge min häst en del sådant i och med besöken före/efter hästtandläkare.Du kan spä ut det i vatten och sen ta en medicinspruta och spruta in det som man gör med avmaskningsmedel i munnen !

Jo jag vet och har provat det med men det är omöjligt.
Hon är även omöjlig att avmaska med medel i munnen :crazy:

I Danmark var hon oss tandläkaren 6 ggr på 4 mån och vad jag har hört har dom inte varit så snälla med henne vid dom behandlingarna :(

Min "vet" sa att jag kunnde ge henne DK istället.

Ger mineraler. För att hjälpa pälsen ger jag ibland Bvitamin, ska ev börja med tocosel. Saltsten...

B-vitamin för hovarna
Probimin några dagar pga lös mage vid betessläpp
Selen under betessäsongen

Snobben skrev:
Sett nån skillnad sen du började ge det?
Är väl ganska dyrt va?

Sett och sett. :p Min häst har pålagringar på kotorna fram och har haft miiiiinireaktion på böj av kotorna fram pga det. Och 5 månader med flexi så var han ren fram. Vet ju inte om det är därför eller om han bara var stel när han visade reaktionen men jag tror på flexijointen. Ska röntga hästen till hösten (9 månader med flexi) och så om det är någon förvärring på alla hans pålagringar eller om det inte är det. Man kan ju aldrig vara säker på att det är just preparatet som givit den ev. förbättringen heller. :crazy:

Och jo, det är rätt dyrt. Men nu har de sänkt priset så jag tror att 1,5 kg kostar 806 kr. Jag har räknat på det och jag tjänar knappt något alls på att köpa en billigare produkt, den här är helt klart mest prisvärd, då den inte bara innehåller glucosamin..

Dodson & Horrell Stroppy Mare (Vallmokronblad, hallonblad, kamomill, järnört, munkpeppar )
B-vitamin
Kraffts Röda Mineraler
Gurkmeja
Cortaflex
Buteless
Energy Oil
E-vitamin
Vitlök
KopparJärn
C-vitamin

InsaneSpliffwizard skrev:
Dodson & Horrell Stroppy Mare (Vallmokronblad, hallonblad, kamomill, järnört, munkpeppar )

Gurkmeja
Cortaflex

Gurkmeja OCH Cortaflex? Varför då :confused:

Sen måste jag passa på att fråga om du tycker att Stroppy Mare'en funkar bra? :)

Jeg gir:
Equistro Betamag 12
Wendal Herbs Moody Mare
Öljäst (vet nå ikke om det heter det på svenskt...)
Equistro Megabase
Flytande vitlök
Equistro E-super

Phu... det var vel det...

Jag ger
Vitlöksflarn
Mineraler
Equion
Fosforbalans
Han har saltsten, men jag ger även lite salt i fodret då han sällan slickar på stenen och jag vill att han ska dricka ordentligt.

Vet inte om det finns något jag aldrig skulle ge hästen. Behövs det så behövs det väl, me visst kan man väl vara tveksam till en del grejer. Nu ger jag bara salt och vitlök tillsammans med hvaren.

InsaneSpliffwizard skrev:
B-vitamin
Kraffts Röda Mineraler
Gurkmeja
Cortaflex
Buteless
Energy Oil
E-vitamin
Vitlök
KopparJärn
C-vitamin

allt på en gång??? :smirk:

Med allt vad ni ger era stackars hästar så borde dom ju vara superbra och superfriska eller så är det så att alla era dyra tillskott hamnar på dynghögen. Hästar har en otrolig ämnesomsättning. Dvs dom tar bara upp en liten del av vad man stoppar i dom. Jag tror att allt skit man ger dom ger upphov till en massa annat skit, typ foderutslag, fång, magsår, gallor mm. Man verkar glömma bort att dom är gräsätare och inte allätare.

jea78 skrev:
BioGluckosamin
chevinla plus
shy feeder-b
färsk vitlök

*ursäktat om stavningen inte är riktigt rätt* :o

Hmm , om du ger chevinal plus så är det b-vitamin i . gr du extra b-vitamin då ?
:eek:

Glukosamin och ibland vid behov mag/tarm, timjan och tranbärsjuice. Men det är under en kort period som kurer.... jo samt B-vitamin vid fällning. Har har väldigt ont av det annars...

Jaag_001 skrev:
Hmm , om du ger chevinal plus så är det b-vitamin i . gr du extra b-vitamin då ?
:eek:

ja det gör jag eftersom överskott av b-vit kissar dom ut och när jag fick henne (8 veckor sedan) så hadde hon sån j***a vinterpäls som jag vill få bort.

kenneth skrev:
Med allt vad ni ger era stackars hästar så borde dom ju vara superbra och superfriska eller så är det så att alla era dyra tillskott hamnar på dynghögen. Hästar har en otrolig ämnesomsättning. Dvs dom tar bara upp en liten del av vad man stoppar i dom. Jag tror att allt skit man ger dom ger upphov till en massa annat skit, typ foderutslag, fång, magsår, gallor mm. Man verkar glömma bort att dom är gräsätare och inte allätare.

min häst är det inte synd om.. och ja hon mår mycket bättre nu än vad hon gjorde för 8 veckor sen när jag köpte henne, vist hon är fortfarande överviktig, men hon ser 100% bättre ut i tex ögon och päls, musklerna kommer sakta men säkert..

kenneth skrev:

Tråkigt att min stackars häst har hållt sig riktigt frisk o gallorna på bakbenen har gått ner...
Skumt.

kenneth skrev:

Jag har ju inte ens skrivit vad jag ger min häst för ev tillskott! ;)
Vissa tillskott är ju bra för vissa hästar,andra inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar