Vad ger ni för mat till valp?

Hundförfia

Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan!

Min kom med Doggy professional för valp från uppfödaren och jag har fortsatt med det. Han trivs bra med det, har bra avföring och fin päls. Men man vill ju alltid det bästa och när jag läser på om Doggy så får det "bra" resultat i tester medan jag läser på olika forum har folk rätt starka åsikter om Doggy ;)

Så vad ger ni för foder till valp och varför tycker ni det är det bättre alternativet? :)
 
Som uppfödare så ger jag mina valpar valpfoder av samma sort som tiken äter. När valparna är 6-7 veckor gamla så går jag över på samma vuxenfoder som de vuxna äter, vilket är Prima Dog Lamb & Potato. Valparna äter alltså detta när de flyttar till sina nya hem och jag ger info om vad valparna ska äta, hur ofta och hur mycket. Jag är ingen märkesfascist när det gäller hundmat, så om köparna vill ge något annat märke så är det inga problem. Dock är jag mycket tydlig med att jag vill att de ger ett normalt vuxenfoder och inget valp- eller juniorfoder, även om överambitiösa djuraffärsanställda eller "hundkunnig" allmänhet på gatan påstår att bara en mycket oseriös uppfödare skulle göra som jag gör och att de därför som ansvarfulla valpägare måste ge valpfoder.
I min ras finns en del tillväxtproblem som t ex OCD, ED, HD etc så jag vill att valparna växer långsamt och jämnt, vilket de gör på vuxenfoder. Jag har i min uppfödning betydligt bättre ledstatistik gällande HD och ED än vad rasen som helhet har och jag har på över 25 år inte fött upp någon valp som haft kliniska ledproblem under uppväxten. Inköpta valpar har jag alltid satt på vuxenfoder så fort de kommit hem till mig.
Jag vet att det sticker i ögonen hos en del när jag säger att jag vägrar ge valpar över 8 veckor valpfoder. En del blir riktigt upprörda och måste bevisa för mig hur fel jag har, men jag kommer inte ändra mig. Jag är däremot ingen som går runt och talar om för andra vad de ska göra, utan jag tycker att om man själv saknar egen kunskap och erfarenhet, så lita på din uppfödare! Ska man lyssna på vad alla säger och påstår så kommer man få byta foder tre gånger om dagen. Har du förtroende nog att köpa valp från en uppfödare, så bör du även kunna lita på att denne vet hur man utfodrar sina valpar och hundar.

Mina första kullar födde jag upp på vanlig grön Doggy. Tiken åt det under hela dräktigheten och under digivningen och guess what? Tik och valpar mådde alldeles utmärkt! Valparna växte upp till friska vuxna hundar. Det som ändå gjorde att jag slutade med fodret var att hundarna sket så mycket av det.
 
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan!

Min kom med Doggy professional för valp från uppfödaren och jag har fortsatt med det. Han trivs bra med det, har bra avföring och fin päls. Men man vill ju alltid det bästa och när jag läser på om Doggy så får det "bra" resultat i tester medan jag läser på olika forum har folk rätt starka åsikter om Doggy ;)

Så vad ger ni för foder till valp och varför tycker ni det är det bättre alternativet? :)
Jag har kört Magnusson Junior och Royal Canin Puppy (för hundar under 10 kg) på mina två senaste.
 
Min valp far valpfoder for stora raser nu eftersom hon fick det hos uppfodaren. Jag blandar nu ut det fodret med en pase valpfoder for stora raser jag fick av en kompis innan jag blandar in det vuxen foder mina andra hundar far och helt gar over till det.
 
Kooikrarna har fått olika typer av färskfoder, är inte märkes fäst utan gillar variera mellan märkena som finns.
ACD:n fick Bozita Robur Mother Puppy och Schäfern har ätit Mera Dog puppy av alla deras valpfoder samt Purinas valpfoder.
 
Kailzie fick från början någon typ av torrfoder, jag minns inte vilket men jag tror det var Granngårdens märke? Sedan jag fick hem shiban har alla mina djur fått färsk/råfoder.
 
Nisse äter royal canin mini puppy (för upp till 10kg vuxen vikt) men har börjat rata den lite. Så vi har hmm lite fler sorter hemmavid också.
Blandannat: pow puppy s/m
Platinum puppy
Monster White fisk sensitive
Brit care lamb och den med salmon.
Lite olika vad som slinker ner hos herrn 😅
 
Min valp far valpfoder for stora raser nu eftersom hon fick det hos uppfodaren. Jag blandar nu ut det fodret med en pase valpfoder for stora raser jag fick av en kompis innan jag blandar in det vuxen foder mina andra hundar far och helt gar over till det.

Jag kan lagga till att Emma-Sue har nu bott hos mig en vecka och gatt upp ett kilo. For mig later det mycket sa det ar darfor jag tankte ga over pa vuxen mat nar sackarna med "puppy foder for stora raser" ar slut.
 
Om jag skulle skaffa valp igen, skulle jag nog köra på vad vi brukade ge valparna i morsans uppfödningar på 70 och 80 talet, innan jag flyttade till Sverige 89. DVS. Semolina soppa 2 - 3gånger dag upp till 12 veckors ålder och ett mål Doggy valp. Sedan 1 mål Semolina soppa dag + 3 mål Doggy valp upp till 6 månader, därefter Doggy vuxen (vilken vuxen beror på ras) eller Snögg (om Snögg finns kvar).

Doggy blötlägger jag alltid i varmt vatten för att få fram mest möjligt smak och lukt, utan det är simmigt utan att den bara är mjuk rakt igenom.

Helt Ok med att jag är gammeldags, men har alltid fungerat för morsan och mig.
 
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan!

Min kom med Doggy professional för valp från uppfödaren och jag har fortsatt med det. Han trivs bra med det, har bra avföring och fin päls. Men man vill ju alltid det bästa och när jag läser på om Doggy så får det "bra" resultat i tester medan jag läser på olika forum har folk rätt starka åsikter om Doggy ;)

Så vad ger ni för foder till valp och varför tycker ni det är det bättre alternativet? :)
Det som brukar göra att Doggy får bra resultat i tester är att innehållsförteckningen stämmer överens med vad fodret faktiskt innehåller. I vissa foder så stämmer det deklarerade näringsinnehållet inte lika bra överens med vad fodret faktiskt innehåller.

Jag ger främst färskfoder till mina, och vill att mina unga hundar växer upp på det också. Nu blandar jag i lite torrfoder också, av såväl ekonomiska som praktiska skäl, men de får i huvudsak färskfoder också (tikarna tex får 30g torrfoder om dagen, och 350g färskfoder).

När jag kollar på torrfoder så kollar jag flera olika saker:
*Står det vilket kött som ingår eller står det bara "fågel" eller "animaliskt protein"? (Ganska ofta på foder med lamm så kan det tex stå "animaliskt protein varav 4% lamm". Då vet man ingenting mer än att 4% av köttinnehållet är lamm. Vad det andra är framgår inte.)
*Står det hur mycket kött det är i, i procent alltså? Om inte så brukar det vara för att fodertillverkaren inte gärna vill att kunden ska veta det.
*Är det en "ärlig" innehållsförteckning där ingredienserna faktiskt står var och en för sig? På många foder så klumpar de ihop allt kött (då när det står "animaliskt protein") i kombination med att de delar upp vegetabilierna i så små beståndsdelar som möjligt ("majs, majsmjöl, majsgluten..." in i absurdum). Den kombinationen gör de för att det ska framstå som att fodret har en högre kötthalt än vad det faktiskt är.

Sedan när man sållat bort alla som har otydliga innehållsförteckningar, då börjar jag kolla på om jag faktiskt gillar innehållet eller inte...
 
Gav royal canin, nån röd påse förut. Ger numer Doggy grön påse och har inte märkt skillnad på något annat än kostnaden. Pigg, glad, frisk och fin hund som får hejarop från uppfödaren och andra inom rasen. Jag gillar att det är svensktillverkat och lätt att få tag på även om man bor eller är ute i obygden. Jag kan handla foder på ica. Klar förbättring mot att behöva beställa på nätet som innan. Hade gärna gett Doggy Professional men den kan jag inte köpa på rimligt avstånd tyvärr och jag vill helst inte beställa mer på nätet än nödvändigt, eller åka omvägar.
 
Gav royal canin, nån röd påse förut. Ger numer Doggy grön påse och har inte märkt skillnad på något annat än kostnaden. Pigg, glad, frisk och fin hund som får hejarop från uppfödaren och andra inom rasen. Jag gillar att det är svensktillverkat och lätt att få tag på även om man bor eller är ute i obygden. Jag kan handla foder på ica. Klar förbättring mot att behöva beställa på nätet som innan. Hade gärna gett Doggy Professional men den kan jag inte köpa på rimligt avstånd tyvärr och jag vill helst inte beställa mer på nätet än nödvändigt, eller åka omvägar.
Doggy professional borde ev din hemma butik kunna beställa ^^
 
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan!

Min kom med Doggy professional för valp från uppfödaren och jag har fortsatt med det. Han trivs bra med det, har bra avföring och fin päls. Men man vill ju alltid det bästa och när jag läser på om Doggy så får det "bra" resultat i tester medan jag läser på olika forum har folk rätt starka åsikter om Doggy ;)

Så vad ger ni för foder till valp och varför tycker ni det är det bättre alternativet? :)
Vår hund åt också Doggy Professional Valp hos uppfödaren, så vi fortsatte med det. När han var 8-9 månader gick vi över till Doggy Professional Extra och det äter han fortfarande (3 år). Ibland kompletterar vi med våtfoder eller färskfoder och ibland med lite av den mat vi själva äter om den är lämplig. Så länge hunden mår bra, är pigg och glad och tycker om sin mat ser jag ingen anledning att byta!
 
Ah de är ingen känd kedjas butik alltså?

Jodå, men en liiiiiten ica. Det blir svindyrt för dem att köpa in enstaka varor så jag ber sällan om det. Ska de beställa ex 16 burkar för att jag vill ha 1 blir det billigare för dem att åka till kvantum och köpa varan. Låter knas men är sant😂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 118
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 452
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp