Vad ger ni era unghästar för foder?

Utgår från analys men fodrar med ögat. Lusern och havre brukar vara det första jag kompletterar med om grovfodret inte räcker till.
 
I höstas som 3 åring fick min hö, lussern (som mest 4 kilo), olja och mineraler.
Hon var inte inridning då utan gick bara lite promenader.
 
Min 2 åring, lättare typ av d-ponny har fått ca 10 kg analyserat hö, lucern och groov125. Nu äter han enbart gräs och stödfodras med groov125 några ggr i veckan. I höst blir det dock fri tillgång samt även fodring med lite rapsolja eftersom han magrat av lite under våren.
 
Mina får fri tillgång på analyserat hö/hösilage och edel avel efter behov.havre och ett av stona får ett sportade för energin och olja och mineraler och "sockerfribetfor" kommer inte ihåg vad den heter nu:) men nu går dom på gräs och avelston med föl går in och får hö och lite skrammel i krubban. 1 års hingsten som är skadad får hö lusern både hack och pellets och lite edel avel då jag tycker handhar tunna ut nu. Måste lägga på sig lite så han är lite rundare när han ska tillbaks till hingstbetet
 
Gräs. ;) Har bantat honom hela hösten, vintern och våren. Nu är han i perfekt hull och kan få unna sig lite mage under sommaren.
 
SWB -13: Analyserat ekologiskt hö och hösilage, lite (några dl/dag) uppblötta pellets (fn Iform komplett) för att blanda mineralerna i. Utöver gräs då.
 
D- ponny -13. Gångna året. Analyserat hö ca 10kg, 2 dl havre och 2dl mineraler. Ej igångsatt eller träning.
 
Fodrar utifrån analysen.

Just nu går min unghäst på bete men hemma fick hon hösilage, lusern och lite musli att blanda mineralerna i. I höst ny analys vilket kommer ge ny foderstat men jag utgår alltid från så mycket grovfoder som möjligt och det första jag sätter till är lusern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp