Vad ger ni era glada penisonärer?

P

pompelina

Vill ju ge min gamla tant det allra bästa, så nu undrar jag vad ni ger era "gamlingar"? Hon har fått Krafft Groov större delen av sitt liv, men jag funderar på om det är det bästa? Tacksam för svar! :bow:

Sv: Vad ger ni era glada penisonärer?

Min "gamling" på 21,5 år får just nu bete på dagen, lite hö inne på natten och så halm.
Hon ska få hö, halm, multivitamin och mineraler till vintern.
Vi har skyhöga värden på vårt hö, 10 MJ och cirka 120 g smrp.

Vi har två halvblodskillar i stallet 23 och 28 år, vi ger dom fri tillgång på hö/hösilage dygnet runt (på vintern, nu har vi fortfarande bete kvar.)
23 åringen faller ur lätt och kräver en kvot över 7 för att hålla formen okey.
Jag analyserar och räknar så ger jag foder utifrån det.

Är noga med att blöta all mat och ger mat som är lätt att få i sig (kli, luzernpellets och liknande.) hoppar över majs, korn och havre eftersom det är hårdtuggat och mer svårsmält.

Jag gav min gamling fri tillgång på bra grovfoder, lusernpellets, betfor, linfrökaka och olja. Han var väldigt svårfödd, provade det mesta, men efter mkt pluggande om foder så kom jag fram till att dessa fodermedel var bra alternativ för min gamling och det gjorde verkligen susen.

Lusernpellets gav jag för att han skulle få mkt bra proteiner, lusern är ju dessutom ett grovfoder, vilket är mest naturligt för hästen. Att det blev pellets istället för hack berodde på att tänderna var sisådär och i pelletsen är ju lusernen liksom redan mald, vilket gjorde att han slapp mala sönder fodret själv.

Betfor gav jag var att det innehåller lättsmälta fibrer, gott om energi och är bra för de nyttiga bakterierna i magen. För en gammal häst är det viktigt att fodret är mer lättsmält.

Linfrökaka gav jag för att det är energirikt och där energin i första hand kommer från fettet, vilket gör att det är lättare för hästen att ta upp samt för att balansera Ca/P halten då lusernet innehåller mkt kalcium och linfrökaka mkt fosfor.

Olja gav jag för att de är ren energi som är lätt för den gamla hästen att tillgodogöra sig (i rätt mängder förstås).

För en gammal häst så kan det vara svårt att enbart tillgodogöra sig näring från grovfodret eftersom grovtarmen blir lite "ringrostig" med åren. Därför kan behöva utfodra hästen med foder med hög tunntarmssmältbarhet, dvs kraftfoder. Jag personligen undviket att utfodra med spannmål p g a stärkelsen i fodret. De behöver oftast även mer proteiner när de blir äldre p g a att muskulaturen så sakteliga bryts ner.

Hoppas att du blev något klokare ;)

min gammelmärr (29år) får typ:
ca 7-8 kg hö (äter inte mer)
1.5 liter korn
9 dl betfor
1 kg lusern pellets
b-vitamin
krafft miner blå
vitlökspulver

hon får så mkt kraftfoder för hon har väldigt svårt att hålla hullet på vintern

Nu har jag fått höanalysen och foderstaten blir så här i år:

8 kg hö
100 g Miner Vit
Äpplen
Gurkmeja 1 msk
2 dl HippoBas Musli

Nu har jag fått höanalysen och foderstaten blir så här i år:

8 kg hö
100 g Miner Vit
Äpplen
Gurkmeja 1 msk
2 dl HippoBas Musli

Det blev en billig foderstat. Vilken tur du har! :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat