Sv: Vad ger ni era glada penisonärer?
Jag gav min gamling fri tillgång på bra grovfoder, lusernpellets, betfor, linfrökaka och olja. Han var väldigt svårfödd, provade det mesta, men efter mkt pluggande om foder så kom jag fram till att dessa fodermedel var bra alternativ för min gamling och det gjorde verkligen susen.
Lusernpellets gav jag för att han skulle få mkt bra proteiner, lusern är ju dessutom ett grovfoder, vilket är mest naturligt för hästen. Att det blev pellets istället för hack berodde på att tänderna var sisådär och i pelletsen är ju lusernen liksom redan mald, vilket gjorde att han slapp mala sönder fodret själv.
Betfor gav jag var att det innehåller lättsmälta fibrer, gott om energi och är bra för de nyttiga bakterierna i magen. För en gammal häst är det viktigt att fodret är mer lättsmält.
Linfrökaka gav jag för att det är energirikt och där energin i första hand kommer från fettet, vilket gör att det är lättare för hästen att ta upp samt för att balansera Ca/P halten då lusernet innehåller mkt kalcium och linfrökaka mkt fosfor.
Olja gav jag för att de är ren energi som är lätt för den gamla hästen att tillgodogöra sig (i rätt mängder förstås).
För en gammal häst så kan det vara svårt att enbart tillgodogöra sig näring från grovfodret eftersom grovtarmen blir lite "ringrostig" med åren. Därför kan behöva utfodra hästen med foder med hög tunntarmssmältbarhet, dvs kraftfoder. Jag personligen undviket att utfodra med spannmål p g a stärkelsen i fodret. De behöver oftast även mer proteiner när de blir äldre p g a att muskulaturen så sakteliga bryts ner.
Hoppas att du blev något klokare