Vad ger ni era äldre hästar för foder?

stallhh

Trådstartare
Vad behöver dom egentligen, behöver de ha betfor/havre/pellets/müsli/mineraler/vitaminer? och i så fall vilket vore det bästa?
jag kör ju med det vanliga havre och betfor eftersom de ätit det hela livet,men är nyfiken på vad ni andra ger era? ett halvkilo pellets känns så lite att ge när de ska stå inne en hel natt....då känns det bättre för mig att ge dom 0,5 kh havre och några dl blötlagd betfor tillsammans med vitaminer och mineraler och morötter......

Sv: Vad ger ni era äldre hästar för foder?

Vad behöver dom egentligen, behöver de ha betfor/havre/pellets/müsli/mineraler/vitaminer? och i så fall vilket vore det bästa?
jag kör ju med det vanliga havre och betfor eftersom de ätit det hela livet,men är nyfiken på vad ni andra ger era? ett halvkilo pellets känns så lite att ge när de ska stå inne en hel natt....då känns det bättre för mig att ge dom 0,5 kh havre och några dl blötlagd betfor tillsammans med vitaminer och mineraler och morötter......
Men snälla du, det är grovfodret som ska räcka länge, inte kraftfodret. Hur gamla är dina hästar. det är ganska sent i hästlivet som man måste ändra foderstaten och ge mer lättillgänglig näring.

jo jag vet ju självklart att det är grovfodret som är det viktigaste,de har fri tillgång både inne och ute med det.... men jag undrade bara hur andra med äldre hästar utfodrade,för enl forumet här så utfodrar alla olika,jag kör ju på med mitt eftersom mina hästar må bra av det och jag vet ju att de inte får för mycket el för lite av nåt.... det var mest en undran om hur andra har det och vad det finns för olika typer av foderstater till äldre som ges.
Gällande ditt lilla syrliga svar så anser jag att de hästar som vi haft har varit mer rogivande när de fått "mer" sorter att äta, än när de fått pellets...för vips så är det borta...när de med olika sorter (havre,betfor etc)kan få stå och njuta längre av den maten.... en dålig liknelse är att vi själva äter ju hellre en smörgås med pålägg, än att vi äter en knäckemacka...trots att det är samma sak näringsmäsigt....

Mitt 22åriga arabiska fullblod får detta:
Mineraler, Glucosamin, ChenivalPlus ½kg Betfor och ½kg kraftfoder. sen så får han 12 kg hö om dagen. 6 kilo ute på dagen och 6 kilo inne om natten. sen massor av morötter och äpplen ;) lite smaskens.. :)

då är det inte bara jag som ger på det "gamla" sättet,känns skönt,annars verkar många ge pellets el liknande som fullfoder.
ger också våra hästar glucosamin,samt vitlök.
och de har ju mer el mindre fri tillgång till hö,då vi lägger ut 2 balar à 10 kg i hagen varje dag,och de äter inte upp det...men då vet man ju att de kan äta när de vill och att det finns att plocka av. samt så får de 1 bal inne var...och äter de inte upp allt,så fyller vi bara på med nytt....så de har ju alltid 10 kg inne under natten att äta av....ingen av dom är tjocka,så de trivs nog bra med det,och så hetsäter dom inte heller....

jo jag vet ju självklart att det är grovfodret som är det viktigaste,de har fri tillgång både inne och ute med det.... men jag undrade bara hur andra med äldre hästar utfodrade,för enl forumet här så utfodrar alla olika,jag kör ju på med mitt eftersom mina hästar må bra av det och jag vet ju att de inte får för mycket el för lite av nåt.... det var mest en undran om hur andra har det och vad det finns för olika typer av foderstater till äldre som ges.
Gällande ditt lilla syrliga svar så anser jag att de hästar som vi haft har varit mer rogivande när de fått "mer" sorter att äta, än när de fått pellets...för vips så är det borta...när de med olika sorter (havre,betfor etc)kan få stå och njuta längre av den maten.... en dålig liknelse är att vi själva äter ju hellre en smörgås med pålägg, än att vi äter en knäckemacka...trots att det är samma sak näringsmäsigt....
Det var inte meningen att verka syrlig, jag lovar. Det lät bara som om det var "ättiden" på kraftfodret du menade, och då blev det lite fel i min hjärna.
Okej, då, så här utfodrar jag min 30-åring som inte kan hålla hull och muskler på enbart grovfoder längre (och inte "vanligt" kraftfoder heller).
Han är en d-ponny på ca 350 kilo och har varit normalfödd under sitt liv (tills för ca fyra år sedan)
Nu får han (förutom 6 kilo hö)
600g betfor (torrvikt, för lättillgänglig energi)
400g vetekli (för lättillgängligt protein)
200g soja (också lättillgängligt protein)
kraffts vita mineraler (har högt kalcium i både hö och betfor, och det är inte så bra om man vill motverka pålagringar mm på gamla hästar)
Foderslagen rekommenderas i boken "the older horse" och har visat sig fungera mycket bra på min häst. Lucern funkade inte alls på honom, men funkar säkert bra på andra hästar.

Jag upplever att min gubbe har fått betydligt bättre aptit och han gnäggar till och med när det är matdags (det har inte hänt särskilt ofta under de drygt 15 åren jag kännt honom :) ). Han håller hull och muskler väldigt bra, och har inte fallit ur någonting efter sommarbetet (vilket han gjorde förut)

Har ett kallblodssto på 21 år som "blev gammal" när hon fick en senskada för 2½ år sedan och blev promenadhäst. Från att ha varit lättfödd blev hon svårfödd.
Nu äter hon:
13 kg hö
4 dl (Pellets)betfor
1 lit Kraft Grov 125
Shevinal Plus

Innan skadan klarade hon sig med 8 kg hö på vintern.

Det beror ju på från individ till individ när de blir gamla. Gäller bara att hålla koll på dom. Oftast är det proteiner och fett de behöver mer av då de har svårare att ta upp det.
Här står det lite intressant om gamla hästar: http://www.shv.org/ovrigt_skotagammalhast.html

Senast ändrad av en moderator:

Mitt 22-åriga russ (fångponny) får just nu ca. 5 kg hö, Dodson & Horrell Safe and Sound (innehåller en massa grejer så jag ger inga tillskott), melassfri Betfor (med lite melassad Betfor i för smakens skull), samt morötter.

S&S får han type en liter åt gången, så det är lång tuggtid vilket ju är bra, men få kalorier.

När det blir kallare kommer han att få lite mer hö.

jag ger mitt 28 åriga sto :

Frukost: 1 kg vetekli + 1 kg som jag stöper tillsammans

Kväll: 3kg lusernpellets, 7 dl betfor, 4 dl Maxeglo, 200 g soja + 30 ml b-vitamin

sen får hon givetvis fri tillgång på ensilage å hon står sig jätte bra på detta å framför allt : hon ätermed god aptit vilket inte varit det lättaste att få min kräsna lilla fröken att göra:p

Grovfoder (lusern och hö eller hösilage), lite vetekli och olja om det behövs.

Snällt mot magen och hyfsat lätt att få i sig om tänderna börjar bli nedslitna.

Har ett travarsto på 17 år(Egentligen så brukar jag inte klassa 17 år som sådär jättegammalt för en häst åldersmässigt, men till saken hör att hon under det senaste året verkligen blivit "gammal", hon har dåligt näringsupptag, vilket är fastställt med s k xylosbelastning, och har dessutom ganska rejäla tandproblem), henne ger jag:

1 kg betfor (1 kg torrt alltså)
1 kg kornkross
3-4 kg lusern (hackat strå)
Trikems multivitaminer 30 ml.
Fri tillgång på ensilage ute och ca. 6-8 kg ensilage inne på kvällen.

Och detta fungerar hon bra hittills på iaf:)

Ang. pellets,
I början av sommaren, då det verkligen var illa och jag var nära att bli tvungen att ta bort henne, fick hon två sorters pellets från Dodson & Horrel vilket i stort sett blev hennes räddning. Så min åsikt är att ett färdigfoder många gånger kan vara bättre och effektivare när det gäller att hålla hästar i hull än vad de "rena" fodersorterna kan vara. Kanske behöver man någon gång tänka lite utanför de gamla banorna:)

Min artonåriga halvblod får müsli 'utan havre' 2 kg /dagligen 7kg/hö och blir riden som vanligt.

Mitt 17-åriga dräktiga fullblodssto, som jag inte räknar som jättegammal iofs, äter fri tillgång till hösilage (halvkassa värden) och 1 kg lusern, ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix