Vad ger ni er HAFLINGER för foder? Och hur mycket pengar lägger ni på foder/månad?

A

ambiance

Ska köpa min första häst, en haflinger och håller på att göra en kalkyl :) Någon som kan hjälpa mej som vet ungefär vad ni lägger på foder och strö per månad för er haflinger?

/GLAD första hästköpare:)

Sv: Vad ger ni er HAFLINGER för foder? Och hur mycket pengar lägger ni på foder/månad

Min får ca 7 kg hö/dygn samt ca 0,4 kg lucernhack. Jag använder numera kutterspån och har permanentbädd. Det går åt ca en bal/vecka.

Sv: Vad ger ni er HAFLINGER för foder? Och hur mycket pengar lägger ni på foder/månad

ger du inget kraftfoder? har du någon uppfattning o hur mycket pengar du lägger på fodret/månad?

tack för ditt snabba svar!!:)

Nej, inget kraftfoder. Höet kostar 3 kr/kg och lucernen kostar ca 200 kr för en 20-kg-säck. Så ca 700-800 kr för maten, blir det väl? Spånet kostar 70 kr/bal.

Höet kostar 3 kr/kg och .

3 kr/kg!!! Vi bor ju nästgårds, det högsta jag har hört/sett är 2.40 kr/kg i år!

Sorry, väldigt OT, jag betalar 1.10 kr/kg, vitt, därför förvånar det mig:D

Är det torrhö du menar? Tycker att det är otroligt svårt att hitta över huvudtaget...:( Köper från en bonde som tar in löst och pressar efter hand. Jag är också "petig" med vilka grässorter som får finnas med. Bland annat vill jag absolut inte ha rajgräs. Med alla dessa krav har man inte mycket att välja på;)!

Jag lägger ca 1000 kr på foder o strö. 8 kg torrhö 1.80 kr/kilot, ca 1 spån eller torvbal/vecka och fri tillgång på halm, han äter 3-4 kg halm/dag.
Inget kraftfoder, bara mineraler. Har haft haflinger i många år och aldrig gett kraftfoder till en vuxen, icke digivande haflinger.

tack för info!! :) vad är anledningen till att haflinger inte bör äta kraftfoder?

Känns inte motiverat med tanke på att kallblod ofta fungerar bra på ett vettigt balanserat grovfoder. De flesta hästar klarar sig faktiskt bra på ett bra grovfoder. Det är mer ägarna som tycker kraftfoder är nödvändigt.

Men räkna på grovfodrets värde och gör en foderstat till hästen efter de värdena, så ser du om du behöver lägga till något kraftfoder och/eller vitaminer & mineraler.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30