Vad ger mest?

S

Silly

Hur pass viktigt är det med vilodagar? Ger det mer konditionsmässigt om man rider hårt 6-7 dagar i veckan, eller 3-4 gånger i veckan med vilodagar emellan?
 
Sv: Vad ger mest?

Jag tror det är viktigt att hästen får vila emellanåt, så att musklerna kan återhämta sig och samla kraft.
Fast vilodagar för mig är både vila i hagen eller en skrittur i skogen.
 
Sv: Vad ger mest?

Ja.. Vila för min häst är väl typ 30 min skritt och trav på grusväg.
 
Sv: Vad ger mest?

Attt köra hårt 6-7 dagar i veckan är inte att rekommendera.
Mina hästar går 6-7 dagar i veckan. Gärna 7 dagar men ibland blir nån medryttare sjuk eller man själv inte riktigt har tid. Men då kan ett par dagar i veckan vara lugna pass skritt eller lugn trav ute i skogen 30-40 minuter. Jag har inga inplanerade vilodagar utan lägger in det när jag känner att hästen behöver det.
 
Sv: Vad ger mest?

Jo det brukar bli improviserat med vilodagar men ser det här schemat ok ut måntro?

Mån * 30 min skritt och trav på grusväg
Tis * Longering
Ons Hopp/Dress-träning för instruktör
Tors * 30 min skritt och trav på grusväg eller vila
Fre * 30 min skritt och trav på grusväg
Lör 1-2 timmar i skogen, alla gångarter
Sön Skogen 1-2 timmar alt ridbanan 30-60 min.

*Lugnt...

Hästen är rätt omusklad men det är typ detta schema jag hinner med och har möjlighet att rida som det ser ut nu. Blir ännu värre i vinter...
 
Sv: Vad ger mest?

man brukar väl säga att musklerna behöver 24 h återhämtning emellan träningen (iaf för människor?) eftersom de bryts ner när man tränar och byggs upp när man vilar igen.

sen är vilan bra mentalt för hästen också, så att den inte blir slutkörd eller tycker det är tråkigt.

omhästen är otränad skulle jag personligen byta ut ett skritt-travpass till renodlad skritt på lång tygel/promenad i skogen, mest för att det känns bäst för mig, jag har egentlgen inget belägg för att det är bättre :p :crazy:

ligger sakerna p sina dagar pga ditt schema eller finns det någon annan tanke bakom? tänkte på torsdagfredags lugna dagar och lördagsöndags långa skogsturer, främst..
 
Sv: Vad ger mest?

man brukar väl säga att musklerna behöver 24 h återhämtning emellan träningen

Är det inte 48 h?

Annars blir det ju träning varje dag, och det är det ju inte många som gör.;)
 
Sv: Vad ger mest?

Jo det brukar bli improviserat med vilodagar men ser det här schemat ok ut måntro?

Mån * 30 min skritt och trav på grusväg
Tis * Longering
Ons Hopp/Dress-träning för instruktör
Tors * 30 min skritt och trav på grusväg eller vila
Fre * 30 min skritt och trav på grusväg
Lör 1-2 timmar i skogen, alla gångarter
Sön Skogen 1-2 timmar alt ridbanan 30-60 min.

*Lugnt...

Hästen är rätt omusklad men det är typ detta schema jag hinner med och har möjlighet att rida som det ser ut nu. Blir ännu värre i vinter...

Mitt tips är att :

jag skulle inte rekomendera att du longerar så ofta som 1 gång i veckan.... och om du nu måste så inte mer än 5 minuter åt varsitt håll....
det leder till ett mkt stort slitage på inner fram!
dom dagarna du rider ut så skritta längre 30 minuter är ju jätte kort

om hästen går i hage så kan den faktiskt vila helt nån dag!
 
Sv: Vad ger mest?

Ge hästen minst en riktig vilodag i veckan! Rid den då inte alls - låt den ha det skönt i hagen bara. Det är jättebra att göra det tex efter ett hårt träningspass dagen före, som någon innan skrev så är det jätteviktigt för musklerna att få vila för att kunna växa.
 
Sv: Vad ger mest?

Alltså.. det blir lite körigt med schema, har alltid träning på onsdagar, och på helgen har jag tid att rida långt+ridsällskap. Tisdagar vill jag att hästen ska få ta det lugnt, brukar alltid gå bättre på träningarna om hon är utvilad. Brukar stå helt eller gå 30 min rundan alltså. Torsdag samma sak. Fredag är det mörkt när jag kommer till stall så det brukar bli 30 min rundan, än så länge går de att rida i paddocken så ja ska väl försöka göra det (har varit väldigt blött). framöver ska jag försöka gå till ridhuset 1 dag extra, fre eller mån. på mån tycker jag att hon ska vila från helgens strappatser, sen beror det ju på hur man ridit på söndagen.

kan man köra mittemellanhårt i skogen en dag o sen paddock eller ridhus mellanhårt dagen därpå?
 
Sv: Vad ger mest?

Det är ju lite skillnad mellan att bygga muskler och täna kondition. För att bygga muskler måste hästen få gott om proteiner annars kan den inte bygga muskler, och träningen bör vara mer intensiv men kortare pass. Vill du få bra kondition så måste hästen få mer energi och ridas längre pass med mycket skritt, och trav. Såklart skall foderstaten vara väl anpassad i vilket fall så den får i sej tillräckligt av allt den ska ha, men vill man bygga mer muskler, öka proteinerna, skall du öva upp konditionen, mer energi.

Hästar har ett annat sätt att spara muskler och kondition än vi människor, så några jämförelser däremmellan går inte att göra. En människa börjar tappa kondition och muskler efter tre veckor medans det tar ca tre månader för hästen att göra det. Vad det gäller vilodag tycker jag inte att du ska ta den dagen efter hård träning, utan ta en lättare och rolig motion då, tex en skogsrunda i skritt en halvtimme och dagen efter det en vilodag. För att på så sätt stimulera de muskler den byggde dagen innan.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp