Vad ger man istället för betfor???

TinyWiny

Trådstartare
Måste ju dölja smaken av alla mediciner...
Provar att utesluta socker för att se om hon mår bättre då men vad kan man blanda med:confused:

Sv: Vad ger man istället för betfor???

Vad ger du för kraftfoder nu annars då? Ger du ett pelletrerat baskraftfoder så kan du ju bara blöta upp det.

Hon får inget kraftfoder...
Har blötat mineralerna (pellets)förut men ska gå över till alger istället och det är ju som mjöl...

du kanske kan riva morötter eller äpplen och blanda i medicinen?

Jo det har jag gjort...men det är så liten mängd hon klarar att jag är rädd att hon inte klarar det så länge innan magen ballar ur:cry:

Hej!

Efter att ha gjort experiment på min "pärla" (hon är ett monster när det kommer till medicin), har jag kommit fram till att INGET tar bort smaken av medicin. Jag kan inte ens lura i henne Metacam, som ska smaka smaskig honung (och verkligen luktar smask). Man får väl hoppas att din är vettigare än min!

Min får all medicin utspädd i vatten och sprutas i munnen. Ska det tas i samband med mat, får hon hö efteråt.

/ lavinia

Ha kul häst du har;)
Min är lite "enklare" som tur är, svårt att blanda tokosel, koppar-järn,asetylcystein,ventpulmin,jäst och örttinktur i en spruta:eek:
Skulle bli en stor spruta då...men nu kan jag utesluta morötter och äpplen i allafall:mad: magen sa stopp på en gång.
Ska försöka få tag i sockerfri betfor, ska ringa runt lite imorgon och hoppas att det finns någon åf på någorlunda nära håll.

Acetylcystein reagerar med metaller så det inte så bra att ge det samtidigt som koppar och järn. Det är inte farligt men det kanske inte kommer till nytta.

Jag passar på att ha en synpunkt på din tveksamhet att blanda medicinen i betfor. Faktiskt skulle jag vara mer skeptisk till en del av den stora andelen kolhydrater i alger (ca 60 %) än till den oerhört lilla mängden socker du får om du använder betfor till att blanda medicin.

Nu ger du väl så lite alger att det saknar betydelse, det krävs stora mängder t ex av fruktan för att framkalla fång men en del av kolhydraterna i alger har onekligen tveksamt eller okänt värde för hästen.
Jag citerar en del av innehållet från FDA.

Among the polysaccharides obtained from seaweeds are agar, agarose, agaropectin, laminaran, fructan, galactan, pentozan…..

Man kan skölja betforen innan den serveras så går en stor del av melassen bort. HH

:o hade ingen aning om att acetylsystein reagera med metall!
Tack för den infon:)

Acetylcystein reagerar med metaller så det inte så bra att ge det samtidigt som koppar och järn. Det är inte farligt men det kanske inte kommer till nytta.

Jag passar på att ha en synpunkt på din tveksamhet att blanda medicinen i betfor. Faktiskt skulle jag vara mer skeptisk till en del av den stora andelen kolhydrater i alger (ca 60 %) än till den oerhört lilla mängden socker du får om du använder betfor till att blanda medicin.

Nu ger du väl så lite alger att det saknar betydelse, det krävs stora mängder t ex av fruktan för att framkalla fång men en del av kolhydraterna i alger har onekligen tveksamt eller okänt värde för hästen.
Jag citerar en del av innehållet från FDA.

Among the polysaccharides obtained from seaweeds are agar, agarose, agaropectin, laminaran, fructan, galactan, pentozan…..

Man kan skölja betforen innan den serveras så går en stor del av melassen bort. HH

en av hästarna på lösdriften får ventipulmin, fabrol och kortison blandat med lite lusern, då äter hon utan problem (hon ska inte ha ngt. kraftfoder igentligen utan klarar sig fint på bara hösilaget)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
2
· Visningar
168
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka