Vad ger du för kraftfoder till din unghäst?

E

Em_E_liE

Vad ger du för kraftfoder till din unghäst nyfödd-3 år?

Bärätta ålder och varför du har valt just det fodret du använder. :)

Sv: Vad ger du för kraftfoder till din unghäst?

Vad ger du för kraftfoder till din unghäst nyfödd-3 år?

Bärätta ålder och varför du har valt just det fodret du använder. :)

När min unghäst var nyavvand tills han kom hem som 1åring så fick han krafft protein och lusern.

För att han var i samma hage som ungponnys som hade mycket lägre behov av energi och protein så det var enklast att ta in han och ge han i krubban det han behövde xtra.

Och när han kom hem fick han bara hö och mineraler då jag hittils har fåt in ett bra hö så det var det ända han behövde.

Kram

Har ingen unghäst nu, men när jag hade så gav jag hösilage (mkt bra värden) och havre (½kg/dag), från det att han var avvand och fram tills han såldes som 4-åring. Vill ha mkt bra grovfoder till unghästarna, för att slippa pilla i dem massa kraftfoder

Nu går min ettåring på bete fortfarande. Har inte tagit analys på höet han ska äta ännu så har inte räknat ut än vad han ska äta i vinter.

Förra vintern hade vi ett hö med lågt proteinvärde (BLÄ).
Då åt han lucernhack och pellets, krafft pluss grön, havre, betfor, vetekli, loppfrön. Fri tillgång på hö dygnet runt... Det blev dyrt för matte men jag hade o välja på det eller o hiva ut allt hö och få det sålt och köpa nytt, om jag hade lyckats hitta något bättre vill säga...

Fri tillgång på grovfoder. (bra analys) och får 0,7 grov plus 0,7 hippo bas. Samt kalk och salt. Och hon är mycket rund och fin, växer så det knakar.

Ger pelletrerat för att det är lättare,innehåller "basen".

9531_1218610273252_1468758410_579802_4089465_n.jpg

Våra fick Hippo Grow Alfa, lucern, betfor och vetekli från de började smaka mammas mat tills de gick ut på betet som åringar.
Nu efter betet får de Kvarnby Lucern, betfor och vetekli. Försöker undvika kraftfoder till mina hästar och ger helst bara grovfoder då det är bättre för magen.

De äter ett hö med mycket god hygienisk kvalitet och en kvot på ca 5.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 846
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 837
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar