Vad ge....

T

Tiggertjejen

Till en åring som är känslig i magen, lätt lös med andra ord. Inte kraftfoder utan något som kan stabilisera det?

Läste linfröpellets i en annan tråd?
Hur fungerar det?

Sv: Vad ge....

Vad får han för grovfoder?

Har hört att en del hästar med känsliga magar blir lösa i magen av silage och att Lusern mix verkar stabiliserande. Om det stämmer vet jag inte.. :bump:

Han får hippo musli bas och hösilage dock kvittar det vilket kraftfoder han får nu efter betet det är ju nytt igen. Korn blir han gallig av och lös i magen, betfor= lös i magen.

Du har inte på nåt sätt förknippat det med hösilaget? Ellar att han behöver en lååång invänjningsperiod på nytt foder?

En bekant har en häst som är lös i magen i typ en månad efter att han bytt fodersort..

Jag tog hem honom från betet i Torsdags för bla att han hade varit lös i magen pga kraftigt gräs. Tar hem honom med erfarehet från förra året att han är känslig. Låter han gå ute och äta gräs i stallets hagar på dagen.

På morgonen får han lite hösilage och samma på kvällen, krafft foder får han 1dl på morgon och 1½ på kväll just för att han ska få en lång och lugn invänjning, men ändå blir han lös.

Förre året fick han foderjäst utan resultat.

Är det kraftfodret som gör honom lös alltså?

Det vet jag faktist inte, tror att det är för kraftigt groov och kraftfoder då han har blivit lös av både gräs och korn och förmodligen hösilage.

Vet inte hur jag ska göra, måste ju öka maten också.

Vad är ts-halten på hösilaget? Min nordis blir lätt lös i magen när silaget är för blött.. Bäst i magen var han på magert bete samt torrt fjolårshö...

Tyvärr har jag inte analys än men det kommer. Var liksom meningen han skulle gå på bete tills september.

Men jag kan säga att vårt hösilage är torrt.

Har du kollat upp ordentligt så han inte är full av blodmask? Eller haft mycket av det som gör att hans tarmar fått lite skada?
Har du provat med hö istället?

Om det inte är av den anledningen så så kan en foderstat av "loppfrö", lucern strå, hippoalfa, protexin och vetekli verka stabileserande och läkande.

Har han ätit kraftfoder över sommaren också, så kolla om han blir bättre utan foder som har korn inblandat i sig.

Han är avmaskad enligt intervallerna med ivomec så mask har han inte. Hösilaget har han ätit innan sommaren t.o.m blötare utan problem, men även som föl var han lös i magen av gräset och av kornen. Nu får han lite hösilage (torrt), gräs hela dagarna och 5dl hippo musli bas. Han är lite lite lös i magen men inte så mycket, kan ju också bero på omställningen.

Sen vill jag egentligen öka fodret ganska fort då han lätt tappar vikten, just nu är det ganska okej, men det syns att han växer.

Om det är hö, hösilage eller ensilage kvittar, han blir lös vilket som.

Foderjäst är bra att ge till hästar med oroliga magar.
De brukar va lite skeptiska till en början, luktar lite konstigt. Men efter ett tag äter de det utan problem. Ge jästen blöt (blöt upp karftfodret och blanda i) det är i "pulvrig" konsistens och dammar annars.
Min häst har ofta mer eller mindre problem med sin mage. Men den har blivit bättre. Han kan som din inte heller tex äta betfor (vilket han ÄLSKAR) Jag har öht slutat att blöta hans mat (förutom för jästens skull och då bara så pass att jästen inte dammar) och det har gett bra resultat för mig/honom.
Mvh/P

Senast ändrad:

Byt till ett kraftfoder då som är helt utan korn i och se om han blir bättre. Du säger ju att han reagerar på bl.s. ren korn så det är inte alls omöjligt att han reagerar på det korn som även finns inblandat i färdigfoder.

Kan ju va värt att prova.

Hade det i våras/julas men det hjälpte tyvärr inte. Tack ändå

Blir han mer lös i magen än nu så får jag göra det.
Kan vara att han blir lite lös av att komma hem från betet men som sagt nu är han bara lite lite lös.

Tack för hjälpen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad