Vad ge vid extra energi?

doris

Trådstartare
Har en liten pålle som är ganska så loj av sig..Lite seg nästan.

Skulle vilja ge henne lite mer energi, men problemet är ju bara att hon varken kan äta Havre eller Betfor, vilket är de 2 första fodersorterna som man tänker på i samband med energi.

Förslag på någon foder sort?
Energi olja?

Tacksam för svar.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Vad äter hästen annars? Hur är den i hullet? Höanalys?

Tänk på att energi är det som lägger sig på hullet, så det är inte säkert att hästen blir piggare för det, bara fetare. Det finns ju hästar som är lite loja av sig naturligt, och det är svårt att fodra bort. Ibland får man acceptera att ens häst har ett visst temperament, liksom... :cool:

Men kanske en omläggning av foderstaten skulle hjälpa?
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Varför inte havre eller betfor? Någon särskild anledning?

Man får skilja på energi och energi. Att tillföra mer dietisk energi är inte samma sak som att få en mer energisk häst.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Och det är inga garantier för att man får en mer energisk häst för att man tillför mer dietisk energi...
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

har tyvärr ingen analys på hösilaget hon får,
hon är ganska tunn för övrigt.

Tål inte havre enligt de tidigare ägarna eftersom hon då blir "på tårna"...Lika så med betfor, tyvärr.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Vad äter hon nu då?
Kan du uppskatta ungefär hur blött silaget är?
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

pinky skrev:
Vad äter hon nu då?
Kan du uppskatta ungefär hur blött silaget är?


7 kg silage, skulle tippa på en ts halt på 60%, ganska blött. När hon kommit hem skall vi fodra upp henne på 7 kg hö.

Kan ju se om hon blir piggare av det eller om vi måste tillsätta något.

utöver det silage hon får idag är det 1,2 kg kornkross.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Oj, vad är det för häst, vad väger den?
7 kg av hösilage med 60% Ts räcker till MAX 400 kg häst... (Är lagom till drygt 300 kg)

Det är svårt att säga något utan analys, men jag skulle helt klart börja med att ge mer hösilage (om det inte ÄR en lite ponny du har, då kanske det räcker ändå?). Mer att tugga på kan ge en gladare häst, som verkar piggare. :)
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

jodå det är en ponny, som inte kommit "hem till oss" än..men jag ville förbereda lite grann...

Skall ju fodra upp med 7 kg hö och se hur långt det räcker,,,sen funderar jag ju på kraffts energy oil...men jag vet inte
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

doris skrev:
har tyvärr ingen analys på hösilaget hon får,
hon är ganska tunn för övrigt.

Tål inte havre enligt de tidigare ägarna eftersom hon då blir "på tårna"...Lika så med betfor, tyvärr.

Du ville ju ha en piggare häst, ge då lite havre! :idea: Att hästen blir "på tårna" betyder ju inte att hästen är allergisk mot havre och betfor utan att den blir piggare av havren och betforen.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Men har du inte analys på höet, då? :idea:

Annars kan det ju klart vara värt att göra en, efterosm det verkar vara en lite "svårfodrad" häst...
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

doris skrev:
sen funderar jag ju på kraffts energy oil...men jag vet inte

Istället för Kraffts dyra energy oil (som bara är ren sojaolja) så kan du ge helt vanlig matolja från affären istället, samma sak fast mycket billigare. Vilken olja som helst går bra bara den är av livsmedelskvalitet.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Ger vanlig olja samma effekt när man vill ha lite mer energi?
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Men det som de tidigare ägarna menar med 'på tårna' kanske för dig är 'lite piggare'.
Det du upplever som lojt kanske de tycker är precis lagom.

Det enklaste är att prova med lite havre, blir det alltför mycket energi i pållen så kan du börja fundera på andra lösningar.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Oljan ger inte en mer energinsk häst utan mer energi för att lägga hull. Spelar ingen roll om du använder Kraffts "energy oil" eller vanlig matolja, hästen kommer inte att bli piggare.

Testa havre, det har på vissa hästar den effekten att de blir piggare och mer uppmärksamma, eftersom ägarna tycker att hästen blir "på tårna" av havre och betfor så verkar uppenbarligen detta foder upp-piggande på hästen.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

min häst äter ett foder som heter Groov. det innehåller mycket protein. det skulle kunna vara ett exempel..
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Men krafft Groov har jag ju gett mina andra pållar av den omvända orsaken. Att tona ner det "heta" och få dem att bygga ett bra och fint hull..

Så att ge en loj pålle K.Groov känns i mina ögon lite bakvänt. Men vi funderar på att minska lite på kornet, ge 7 kg hö och sedan lägga till lite Krafft Grund, som är ett ok allround foder.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Det kan vi ju iofs testa med.

Att vi bara tillsätter några dl (2-3?) havre under en period för att se om vi får önskat resultat. Eller 2-3 dl betfor, fast jag upplever att betfor är en snabb och ganska kortvarig energi medans havren är lite mer utbredd...

Men vi får väl helt enkelt testa oss fram.

Det kan ju hända att hon piggnar till genom att hon kommer att få mer grovfoder än tidigare.
 
Sv: Vad ge vid extra energi?

Ja, eftersom du säger att hon är ganska tunn så kanske hon piggnar till när hon får tillräckligt med mat. Får man inte så mycket mat som man behöver så är det ju inte så lätt att vara pigg.

Du får prova dig fram, en skvätt havre och betfor skadar i alla fall inte, du kan ju bara ta bort det igen om hon blir för pigg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 597
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 299
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp