Vad ge till häst med dåliga hovar??

Sv: Vad ge till häst med dåliga hovar??

Kiselgur är fossila lämningar av små havsplankton, som har malts ned till ett fint pulver. Den kiselgur som säljs i de flesta ridsportsbutiker kommer från Ecl*pse Biofar*ab och innehåller 89% rent kisel. Tyvärr kan jag ej lägga in länkar, men gå in på deras hemsida och läs mer om produkten. Lycka till !

Ok. Används det till nånting annat så man kan hitta det på andra ställen än i ridsportbutiker?

Det är inte lätt att veta vad man skall tro på eller vad man skall prova eftersom det finns så många olika åsikter om vad som är bra. En sak som fungerar på en häst kanske inte fungerar på en annan så man får nog förbereda sig på att prova sig fram ifall man har en häst med hovproblem. Hamnar man i en akut situation där kvaliteten på hovarna behöver förbättras snabbt så får man nog ändå vara lite logisk och inse att det tar minst 8 månader innan nytt horn vuxit ut, alltså kan man inte med några fodertillskott i världen påverka det horn som redan är trasigt/av dålig kvalitet.
Har man trasigt horn så skall det verkas bort av hovslagaren i största möjliga mån (instruktioner av hovslagare) och det som återstår av dålig kvalitet efter verkning kan man försöka härda på olika sätt (det finns flera olika sorters hovstärkare varav många lägger sig som en hinna på hovväggen och inte tillåter syre att passera fritt, dessa blir naturligtvis som en total barriär mot fukt också). Jag har använt Keratex hovstärkare, den stärker hoven utan att lägga sig som ett lager uppe på (den är lika lättflytande som vatten och sugs upp genom hovväggen), den låter hornet ”andas”.
Jag är ingen hovslagare och sitter inte inne med någon expertiskunskap men jag har märkt att hornet redan efter ett par strykningar har blivit hårdare och därför har skor som annars förmodligen skulle trillat av ganska så omgående suttit kvar så jag tror på denna produkt.
Att använda boots tror jag också är en lösning men eftersom det ej finns i så stor storlek som min häst skulle behöva så har jag ingen erfarenhet av några boots.

Egentligen vill jag inte skriva att jag TROR på någonting eftersom jag själv inte gärna lyssnar på vad folk TROR, jag vill hellre höra vad folk verkligen VET men detta tycks vara ett område där många TROR och få VET så vad gör man?

Mvh
Madeleine

Jag ger mina pållar linfrö, det ger inte bara bättre hovar, utan glansigare päls, och har en bra invärkan på magen och är bra mot exem. (Då jag har 2 exempållar. vet jag att detta fungerar). Vi började ge våra två isisar lifrö (som MÅSTE kokas, annars frigörs inte ett visst ämne, och om det inte frigörs är det giftigt) efter att min tränare sa att de gav det till sina å det funkade så bra, sen nästa gång hovis kom frågade han vad vi hade gjort med hovarna på stoet. Vadå...? sa jag... å trodde attd et va ngt som var helt galet, men ha sa att de va jätte fina å bra =) så linfrö funkar!

Vi kokar 2 dl linfrö i 10 dl vatten. å delar på två pållar/dag. men tänk på att börja ge det succesivt...

Hoppas att det kanske hjälper om du testar(?). Finns att köpa på de flesta "foder butiker", granngården osv.

//Ewa

Ja, på mitt jobb säljer vi det till olika simhalllar som använder det vid filtrering av badvattnet.Vi säljer dock oftast om hela pallar (45 säckar som väger 22,7 kg). Det är nog bäst att köpa i en foder/ridsportbutik i mindre förpackning då du inte ger mer än 15 ml/dag och häst. En 1kgs hink räcker nog i två månader. Jag har för mig att på E*ohallen kostar en hink strax under 100-lappern. Lycka till !

din känsliga kille är kanske inte så känslig..det kanske är du som är känslig :)

min häst var oxå känslig fram efter att jag tagit av skon, men när man vet hur man ska verka själv för att undvika ömma hovar, och så gick det bättre, efter denna sommars avskoning var hon inte öm alls. hästens hovar är gjorda att stå på, skorna är människans påfund.
Många hästhovar är ju just spröda pga att någon spikar i dem. Min häst har finare hovkvalite nu än när hon är skodd.

man måste bara ha mera kunskap om barfota än om skor, för de tar ju hovslagaren hand om.

läs svenska barfota sidor och du kommer lära ig massor om hovar. nyttigt, även om du fortsätter ha skor på honom.

Den hovslagare som rekomenderar kisel har ju fattat att kisel behövs men vet inget om foder. En häst som äter rimligt med grovfoder får i sig massvis av kisel. upp till 800 g per dag för en häst som äter ordentligt med hö.
PL

En av mina hästar får kiselgur för sina hovar och det fungerar bra.
En annan av dem får linfrö efterssom hon lätt får kolik annars, hon får 1,5 dl morgon och kväll och jag kokar det INTE.
Det ska blötläggas över natten och blötläggningsvattnet blir lite slemmigt. Det är just i det slemmet som mycket av dom goda egenskaperna hamnar. Det ska alltså med ner i krubban.
Jag är dietist och att det skulle vara giftigt okokt är helt fel. För oss människor vet jag genom min utbildning att det inte är det, och skulle det vara det för hästar skulle min vara stendöd för längesedan.
Jag vet minst ett 10-tal andra hästar som äter linfrö regelbundet, och samtliga får det okokt!

Oj oj vad olika svar hihhi.Ska ta ett snack med min hovis när han kommer på tisdag....han kanske har ideer och erfarenhet av era förslag,vore kul att se.Hovisar är ju så olika vaarnn med vad dom tycker.

Har du testat med biotin ? Det i kombination med en duktig hovslagare och en långsiktig plan kanske hjälper ? Kassa hovar är inget man ordnar i en handvändning direkt, tyvärr. Lycka till med din pålle !

Biotin och/eller B-vitamin kan också förbättra kvalitén enligt min hovslagare. Kanske värt att testa, är ju inte farligt iaf.

Såg nyligen en rapport från USA att hästens magsyra inaktiverar det enzym i linfrö som bildar cyanid.
PL

Vill bara tillägga att vita hovar inte alltid är sämre. Var på en fortbildningskurs för hovisar för två oerhört duktiga människor.(Den ena forskar om hovar/hovsjukdomar på slu) Enligt dem så var detta med vita hovars sämre kvalitetnågot av en myt.
Min ena häst har vita hovar och hon går alltid barfota och det är aldrig några problem.

/ Nanne

förutsatt att fodret e komplett,hade jag provat ENZION-de enda som jag tycker fungerar

Gammal hovslagare vi hade förr blandade matolja och tjära och penslade på!? Nån som provat?

Mitt tips hjälper inte på det akuta problemet, men gör att det inte återkommer i längden:
Aspbarkspellets
Man kan även lägga in grenar av asp i hagen, hästarna älskar att gnaga av barken. Både gott och nyttigt alltså! :)

/JES

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30