Vad ge istället för havre?

fiaskurken

Trådstartare
Nya hästen brukar bli stirrig på havre sägs det. men jag tänkte prova iallafall :confused:

Krafft är ju praktiskt och näringsrikt, jag vet men det blir så hiskeligt dyrt :crazy: naturligtvis ska han få det om jag inte hittar någon annan lösning... men har ni några tips? Korn var det ju för lite protein i för unghästar, och då kunde man komplettera med havre för att få rätt balans och mer fett eller hur var det ni rådde mig...? :)

Om det nu inte skulle fungera med havren, vad gör jag då...

tacksam för svar!
 
Sv: Vad ge istället för havre?

:idea: Byt ut den vanliga havren mot svarthavre. Fungerar jättebra :)
 
Sv: Vad ge istället för havre?

Hur gammal är han? Protein är inte ngn större skillnad mellan havre o korn det är lysin som skiljer. Men om du har ett bra hö o inte ger så mycket kraftfoder behöver det inte vara ngt problem.
PL
 
Sv: Vad ge istället för havre?

Jaha :confused: han är tre år, blir fyra i april... Han får mycket hö...
Så då kanske det räcker med korn och betfor då?


Vad är svarthavre och var köper man det??
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 485
Senast: juvelen
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 990
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp