vad ge häst vars hovar knappt växer?

linnsan

Trådstartare
jag undrar vad jag kan ge min häst för att hovarna ska växa mer?
han är en 1,5 årig arabhingst (ska snart kastreras) och hans hovar växer knappt, han ömmar inte när han går på grus eller asfalt, MEN nu så har han inte varit ute så mycket på asfalt och grusväger och hovarna (speciellt bak) växer i stort sett ingenting ändå..
väldigt tacksam för svar!!:bow: :D

Sv: vad ge häst vars hovar knappt växer?

Jag skulle tro att det är så att din unghingst har en perfekt avpassad tillväxt på hovarna, i förhållande till slitaget... Alltså att han nöter hovarna precis lika mycket som de växer = alldeles idealiskt, i mitt tycke!
Titta om du inte kan hitta något litet märke på nån av hovarna, där du kan följa hur lång tid det tar för det att växa ner till bärytan. Det tar normalt ca 1 år för hovväggen att växa ner från kronranden till bärytan.

ja det kanske du har rätt i:idea:
för att de har ju aldrig varit för långa, och när han följde med ut lös när vi red så såg hovarna ut likadant även fast han borde ha slitit på dem mer:idea:
han följde då även ut på ritter på grus i alla gångarter.
tack för ditt svar!

det är ju bra....!att dom knappt växer...
men ändå....ge halvliter hirsflingor!!!!!:D :banana: ;) :bump: :p

Hur är hästen för övrigt i hull? Min hovslagare tittade med gillande på min hästs utvuxna hovar och sa att nu får han allt han behöver för att även hovarna ska kunna växa till sig. Kan givetvis också vara precis så att han sliter dem på ett bra sätt. Bara en fråga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar