Vad går först, gångart eller form?

Sv: Vad går först, gångart eller form?

Nu kan du trösta dig med att islandshästen är långt ifrån den enda rasen som går på lösdrift, många varmblod gör det. föl, unghästar och fölston främst. Lägger man sedan till den studie som gjorts på hästar i lösdrift, där enbart positiva egenskaper har kommit fram så behöver man varken bry sig eller hetsa upp sig.:D
Det tyder bara på bristande information.

Och för att inte tala om alla som går på lösdrift och har begränsad mängd mat eller helt enkelt står på stall.

Jag har ju haft alla varianter, när vår häst stod på lösdrift med fri tillgång så blev han sjuk, när han stod på lösdrift med utfodring så räckte inte maten. Nu står han på stall med utfodring, då får han så det räcker. Men sedan har jag en häst som säkert skulle passa bättre att gå i lösdrift, ja han kan bli rund på betet men det är inga problem att rida bort då han sällan blir knall fet.

Inget är mer rätt eller fel, det ska passa hästen helt enkelt.

Senast ändrad:

Samma sak som när man tränar gångar och form allt har sin tid och man får utgå från hästens (och ryttarens) förutsättningar och det kan variera över tid.

Fast du om vi ser över alla tävlingar på lättare nivå så inte är alla dina älskade dressyrhästar på nivå under elit speciellt vältränade och alla dessa ridskolehästar inte går dom i form och är speciellt vältrimmade heller. (Precis som att många turridnings/ridskolehästar inom islandshästen inte heller är det!) MEN jämför dom med varandra istället och jämför toppskicket med toppskicket, så får du betydligt rättvisare syn på saker och ting.

Du ser verkligen bara islandshästar i låg till mellanskiket och sen jämför du dom med dressyreliten som är precis lika illa som att jämföra låg till mellanskiktet i vilken gren som helst med eliten i någon annan kategori. Alla har inte kommit så långt och där med kan heller inte hästarna har kommit så långt, vare sig man har en dressyrponny, hopphäst, islandshäst, distanshäst eller vad det nu kan vara.

Kan inte du försöka förstå detta att det är ingen som helst skillnad generellt sett mellan hästar och hästmänniskor på låg till mellannivå men det går inte att jämföra mellan dom och eliten.

//Petronella som håller sig på ganska så hög nivå och rider alla hästar efter sina förutsättningar och bygger upp kraven efter dom.

Kanske helt OT.

Men. Personligen var det längesedan jag såg en dressyrhäst med bra form (som jag har lärt mig att högsta punkten ska vara vid nackremmen). Man ser det knappt på elitnivå. Däremot tycker jag att det är vanligare att islandshästarna på hög nivå har sådan form som jag själv eftersträvar.

Som sagt. Lite OT.

I teorin rider man alla hästar i perfekt form och takt, nu är det inte en perfekt värld och då får man anpassa sig efter verkligheten.

Det finns gånger man får nöja sig mer rätt form och andra rätt gångart och i bästa fall rätt takt.

Exakt man ska titta på det hästen och ryttaren klarar av att göra.

I mitt och Viljas fall så nöjer vi oss med lång låg form i skritt, i den gångarten har jag svårt att få henne att slappna av och nöja ryggen och skiter i samlingen pga att hon spänner och styvar sig när jag samlar henne. Men snart så kan vi göra skrittpirutter, bakdelsvändningar, öppna, sluta och swunga med frambenen.

I tölten är vi mer än nöjda med rätt takt eftersom hon inte är en naturtöltare och har svårt för tölten. Vi dressyrar aldrig i tölten. Formen kommer sedan, just nu fokuserar vi oss på att slå knäna i hakan ;) Mitt mål: Jag ska sitta som en islänning ala gamla skolan och när vi kommer ut på tävlingsbanorna så är det bara att tölta runt och plocka poäng.

I galoppen ska det vara rätt form det kräver jag av henne och där klarar vi av att rida i alla tempon och bibehålla en bra form. Mitt mål: När vi sedan ska tävla så rider vi på i fullt ös medvetslös utan kontroll för det är så vi islandshästryttare gör...

I traven så skumpar och far jag runt som en påse havre men hon kan ridas i en bra form och arbetas på volt mm men vi har lagt den gångarten åt sidan just nu för trava det kan hon och hon travar bra. Mitt mål: När vi tävlar så kommer hon att gå i 4 taktig markbunden trav och formen glömmer vi bort...

Jag ville ha en töltmoped men istället så köpte jag mig en travare...... visserligen en bra travare men ändå....

Ibland känns Mamma Scan lockande men vi kämpar på jag menar så svårt kan det inte vara att uppnå mina mål. Det är ju bara att sitta upp på en tävling och tölta runt.. :angel:

Jag har en töltmoppe. Vi har just börjat träna dressyr för dressyrtränare för att lära oss att jobba med traven. Det enda som blivit bättre är tölten :mad: Förut kunde hon rolla lite på högern i högre tempon, det problemet hittade jag lösningen på under dressyrträningen, men fyrjävlatakten i traven sitter där den sitter i 95% (överdrift, men ibland är det så iaf) av fallen... Form och lösgörande är ena dressyrtränarens medecin på fyrtakten, jag tror att det är en del av lösningen i alla fall. + att ponnien måst öva på att trava helt enkelt.

Min sits har blivit bättre också - och kanske en del annat, men travjäveln är fasen inte bättre - än iaf.

Så form eller gångart först... Nja, det är inte helt lätt att svara på,

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Squie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka