Sv: Vad går först, gångart eller form?
I teorin rider man alla hästar i perfekt form och takt, nu är det inte en perfekt värld och då får man anpassa sig efter verkligheten.
Det finns gånger man får nöja sig mer rätt form och andra rätt gångart och i bästa fall rätt takt.
Exakt man ska titta på det hästen och ryttaren klarar av att göra.
I mitt och Viljas fall så nöjer vi oss med lång låg form i skritt, i den gångarten har jag svårt att få henne att slappna av och nöja ryggen och skiter i samlingen pga att hon spänner och styvar sig när jag samlar henne. Men snart så kan vi göra skrittpirutter, bakdelsvändningar, öppna, sluta och swunga med frambenen.
I tölten är vi mer än nöjda med rätt takt eftersom hon inte är en naturtöltare och har svårt för tölten. Vi dressyrar aldrig i tölten. Formen kommer sedan, just nu fokuserar vi oss på att slå knäna i hakan
Mitt mål: Jag ska sitta som en islänning ala gamla skolan och när vi kommer ut på tävlingsbanorna så är det bara att tölta runt och plocka poäng.
I galoppen ska det vara rätt form det kräver jag av henne och där klarar vi av att rida i alla tempon och bibehålla en bra form. Mitt mål: När vi sedan ska tävla så rider vi på i fullt ös medvetslös utan kontroll för det är så vi islandshästryttare gör...
I traven så skumpar och far jag runt som en påse havre men hon kan ridas i en bra form och arbetas på volt mm men vi har lagt den gångarten åt sidan just nu för trava det kan hon och hon travar bra. Mitt mål: När vi tävlar så kommer hon att gå i 4 taktig markbunden trav och formen glömmer vi bort...
Jag ville ha en töltmoped men istället så köpte jag mig en travare...... visserligen en bra travare men ändå....
Ibland känns Mamma Scan lockande men vi kämpar på jag menar så svårt kan det inte vara att uppnå mina mål. Det är ju bara att sitta upp på en tävling och tölta runt..