Vad går först, gångart eller form?

Sv: Vad går först, gångart eller form?

Jag hade nog sagt att man ska inte förväxla form med korrekt eftergift. En häst som har svårt för en gångart vill jag först få eftergiven, genomsläpplig. När den kan ta hjälper utan att spänna sig är det lättare att gå in på att bestämma gångart. Väljer en häst konstant ren grisepass spänner den sig oftast mentalt eller har fysiska spänningar som bör lösas först. Sen när man behärskar tempo, riktning och hästen är mjuk/eftergiven för hjälperna kan man ta tag i gångart. Oftast brukar tex grisepass försvinna på vägen när hästen inte går runt och spänner sig.
Korrekt form/samling i gångarterna är ju lite svårt (mer omöjligt) att få till om hästen inte jobbar korrekt genom kroppen.

För mig är form a och o, jag vill ha en häst som bär sig och framförallt håller i många år. Utan formen kommer oftast skador som ett brev på posten. Gångarterna brukar också bli mer rena med en häst som orkar bära sig

Dessutom tycker jag att man ska rida, inte åka häst, det gynnar varken häst eller ryttare att bara tänka gång och tölt

För mig är form a och o, jag vill ha en häst som bär sig och framförallt håller i många år. Utan formen kommer oftast skador som ett brev på posten. Gångarterna brukar också bli mer rena med en häst som orkar bära sig

Dessutom tycker jag att man ska rida, inte åka häst, det gynnar varken häst eller ryttare att bara tänka gång och tölt

:bow: :bow:

Ja, tydligen, eftersom du säger det så :D Men HUR undrar jag?
Man kan ju t.ex inte få en äkta ökad trav utan samling.

Eller definierar du dchwungdet som framåtgripande gång där hästen kliver på rejält och tar för sig?
Jag definierar det som den dansande gången med kadens som kommer hos en väl samlad häst med mycket styrka och framåt/uppåt-gripande rörelser.

Fast jag kanske lägger för mycket i ordet. Enligt översättning rakt från tyskan kunde det betyda "raskhet", och en rask gång kan man ju få utan samling :)

Beror på.. Vissa hästar är enklare att "driva" fram till traven med lösa tyglar etc och sen jobba med dem.. Men vissa måste man se till att dem har ett långt steg och sänkt huvud o höjd rygg i skritten. Som sagt, det beror på hästen :) tycker jag!

(Nu funkar datorn igen :D! )

Nja, raskhet låter i mina öron fel. Det är ju inte hur fort det går som har med saken att göra. Tempot ska vara anpassat för hästen. Har man en lösgjord häst som jobbar bra m ryggen och man själv är följsam så har man goda förutsättningar för ett bra schwung. Samlingen kommer först efteråt - i traven och galoppen. Sen om man har en häst som klarar mer ja då kan man ju börja samla rätt så omgående efter uppvärmningen. Min uppfattning är att många börjar för tidigt och hästen jobbar då inte ens korrekt med ryggen, man försöker bära upp hästen. Jag vet inte hur många underhalsar hos islandshästar jag sett, men de är många.

Jag börjar med att få hästen lösgjord och arbeta med bakdelen, och inte först då kan man få en gångart med kvalité.
Många hästar kan "rulla på" i ren tölt, trav eller vad man nu vill ha för gångart och det kan kännas trevligt, men för att få ut det bästa av hästen måste den arbeta korrekt.
Tänker man bara gång kan gångarten vara ren, men den kommer aldrig utvecklas.

Verkar som om jag börjar med form och sen gång? :) men tycker det går ganska hand i hand.

Jag börjar med att få hästen lösgjord och arbeta med bakdelen, och inte först då kan man få en gångart med kvalité.
Många hästar kan "rulla på" i ren tölt, trav eller vad man nu vill ha för gångart och det kan kännas trevligt, men för att få ut det bästa av hästen måste den arbeta korrekt.
Tänker man bara gång kan gångarten vara ren, men den kommer aldrig utvecklas.

Verkar som om jag börjar med form och sen gång? :) men tycker det går ganska hand i hand.

Fast det beror ju på var i utbildningen ekipaget befinner sig.
Jag tänker något slags parallella spår.
Hästen arbetas i form i de gångarter den har lätt för. Jag vill dock alltid att ryggen är med medan jag bryr mig mindre om huvudets placering.
Den gångart där hästen har svårt att hitta takten, försöker jag låta den hitta balansen själv.
Sedan kan ju formen vara ett redskap för att hitta en gångart.
Just nu har jag foderhäst, femgångare med dålig trav. Där har jag tänkt mig att förbättra traven genom riktigt lång, låg form. Jag behöver dock lära häst lång, låg form med längning av hals, eftersom häst gärna krullar ihop sig och kortar halsen... häst tar trav från skritt, men tydlig fyrtakt och så fort han ändrar balansen - pga att jag gör något eller pga att han tittar på något vid sidan av vägen - så går han över i galopp eller tölt.
Hos honom ser jag alltså formen som nummer ett för att träna gångarterna.
Karl däremot behöver inte jobba form (om man just nu tänker på huvudets placering som kriterium för form) i tölt, men i skritt, trav och galopp.
Karl har dock ganska lätt för sig över huvud taget och har ryggen med sig i skritt och trav, och när jag tar tölt från skritt så gör vi det med lyft rygg vilket ju i min värld handlar om att han jobbar i en ändamålsenlig form.

När en häst är riktigt stabil i takten och kan gångarten, kan jag mycket väl tänka mig att strunta i takten för att få till formen, både gällande rygg och huvud, och sedan jobba fram takten igen i form.

Parallelliteten i spåren menar jag handlar om att jobba mer med formen i de gångarter där hästen har lätt för takten, och jobba mer med takten i den eller de gångarter där takten innebär problem.
Hoppas det gick att förstå mitt svammel...

Som alla andra skrivit så är formen viktigast.
Och av en viktig anledning som jag inte sett att nån skrivit än:
nämligen den att om hästen inte har rätt form, så jobbar den inte rätt, och då medföljer slitage, skador, belastning och man har en häst det tar MYCKET arbete att bygga tillbaka. Det kostar tid, pengar, energi och kanske tom en obrukbar häst

Vill man ha en häst att leva med i många år, så ska den bla ridas rätt, mao i rätt form

Som alla andra skrivit så är formen viktigast.
Och av en viktig anledning som jag inte sett att nån skrivit än:
nämligen den att om hästen inte har rätt form, så jobbar den inte rätt, och då medföljer slitage, skador, belastning och man har en häst det tar MYCKET arbete att bygga tillbaka. Det kostar tid, pengar, energi och kanske tom en obrukbar häst

Vill man ha en häst att leva med i många år, så ska den bla ridas rätt, mao i rätt form

Min fetstil.

Som alla andra skrivit? Jag uppfattar det som folk har lite olika idéer här personligen skrev jag "Det beror på vad man tränar på just då och hur välutbildad hästen/ryttaren är, mest är det en kombination. "

Som du skriver är formen viktig för att få en stark och hållbar häst, men ibland måste man ge avkall på formen, vill man lära en häst (eller en ryttare) en viss gångart kan man ju inte börja bråka med formen det första man gör.

Inte nödvändigtvis, det finns många utbildningsstadier och versioner hos islandshästen, det är ju inte som med 3-gångare där man alltid kan förvänta sig att en inriden häst har alla gångarter, och förutom detta så har man aspekten hur pass välriden hästen är.

Min förra häst var 11-12 när hon lärde sig trava och hon var definitivt inriden innan dess. Jag köpte henne som 13-åring och det tog något år innan hon kunde trava obehindrat på mindre volt utan ryttare. Det finns islandshästar som har så svag tölt/trav att man inte direkt kan kräva form när man tränar gångarterna. TS ställde dessutom frågan utifrån ridskoleperspektiv och där rör det sig ofta om ovana ryttare.

Håller med dig men samtidigt inte.
Rider hellre en häst i rätt form än en i hyfsad takt.

Fast om jag refererar till mig och min häst så funkar ingenting just nu i praktiken...
Bägge är lika otränade både i styrka och kondition

I teorin rider man alla hästar i perfekt form och takt, nu är det inte en perfekt värld och då får man anpassa sig efter verkligheten.

Det finns gånger man får nöja sig mer rätt form och andra rätt gångart och i bästa fall rätt takt.

Jag skulle vilja påstå att oftast när man ska rida en häst i bra takt så blir det allra bäst om hästen går i bra form :P Dock så krävs det för att hästen ska orka genomföra detta ordentligt med muskler :) jag har ridit en del islandshästar och i majoriteten av fallen så har det fungerat precis så :P Dock så har nästan inga av islandshästarna jag har träffat haft ordentligt med muskler :O :( jämfört med dem så är min travare en atlet :rofl: och jag anser att han har väääldigt långt kvar :angel: dock så töltar han som en klocka när han väl kommer in i takten och det känns lite som att han dansar fram :love: Men han orkar inte tölta alls om han inte går i rätt form :idea: dock så började jag töltsätta honom för inte alls länge sedan :)

Men jag tror att man inte enbart kan jobba på att få rätt form och takt utan allt hänger ihop :idea:

Ja, tydligen, eftersom du säger det så :D Men HUR undrar jag?
Man kan ju t.ex inte få en äkta ökad trav utan samling.

Eller definierar du dchwungdet som framåtgripande gång där hästen kliver på rejält och tar för sig?
Jag definierar det som den dansande gången med kadens som kommer hos en väl samlad häst med mycket styrka och framåt/uppåt-gripande rörelser.

Fast jag kanske lägger för mycket i ordet. Enligt översättning rakt från tyskan kunde det betyda "raskhet", och en rask gång kan man ju få utan samling :)

För mig är det som du säger.. när en häst är så pass kraftigt samlad att den får ett swung i steget och "stannar" up lite så att säga länger steglängden men inte hastigheten.
För som du säger en ökning kan ske på 2 sätt antingen ökar vi hastigheten och de behövs ingen samling till de.

Eller så ökar man steglängden och hastigheten en aning bara alla hästar har swung mer eller mindre.
Men vissa har det där lilla extra wxunget och de är väl dessa som vi ser te på OS banorna skulel jag tippa=)

Svårt som fasiken att få till swung på islandhästen eftersom den lätt blir 4:taktig och då är det omöjligt. Men får man till den där samlingen och renheten i gångarten kan till och med en liten ulltuss sväva förbi en.

Jag bara älskar utmaningen att få en islandshäst till att kunna utföra skolor... ridningen är så jäkla kul just nu varkje ridpass är en utmaning och varje framsteg år ett delmål mot målet:love:

Jag skulle vilja påstå att oftast när man ska rida en häst i bra takt så blir det allra bäst om hästen går i bra form :P Dock så krävs det för att hästen ska orka genomföra detta ordentligt med muskler :) jag har ridit en del islandshästar och i majoriteten av fallen så har det fungerat precis så :P Dock så har nästan inga av islandshästarna jag har träffat haft ordentligt med muskler :O :( jämfört med dem så är min travare en atlet :rofl: och jag anser att han har väääldigt långt kvar :angel: dock så töltar han som en klocka när han väl kommer in i takten och det känns lite som att han dansar fram :love: Men han orkar inte tölta alls om han inte går i rätt form :idea: dock så började jag töltsätta honom för inte alls länge sedan :)

Men jag tror att man inte enbart kan jobba på att få rätt form och takt utan allt hänger ihop :idea:

:bow:
Riktigt bra skrivet.

Dock har jag mött välmusklade islandshästar men man måste komma upp en bit i nivån förrst har jag insett. Eliten där har du muskler på hästarna

Men kan hålla med om att i "vanliga" klasser ja lätt och medellätta klasser är det oroväckande många feta islandshästar ute och tävlar.

Varför det är så tror jag det beror på kulturen inom rasen. Alla ska ha sina hästar ute p åbete dygnet runt på bra beten och man rider inte så hårt vilket leder till fet häst. Eller så har man dom på lösdrift med fritillgång på högt värderat hö/hösilage och låter hästen vila 1-2 månader om året.

Då får man lätt fet häst.. få hästar klarar av att inte bli feta med fri tillågng på mat äger man en sådan bör man kolla upp varför hästen inte går upp i vikt.

Jag har själv varit en i "gänget" och alltid haft en fet islandhäst dels gick hon alltid på lösdrift med fri tillgång på mat och rör siginte så mkt i hagen trots allt utan stod mestadels och åt bara.
Sedan red jag inte så hårt .. vilket ledde till fet häst... och tävla ville man ju och så var man en av dessa som rullade ut på tävlingsbanan med sin feta islänning *skäms*

Men ska ju säga att det finns SJÄLVKLART massa smala fina islänningar med även om majoriteten inte består av dessa.

Och NEJ jag menar inte detta som något negativt alls utan mest att jag håller med ren fakta vad jag ser med mina ögon.

Min hjälp kom när jag flyttade henne och hade henne installad och började ha full koll på vad hon åt och räknade upp allt då gick hon ner i vikt och vart fin i formen.

Men hon var nog lika lycklig som idag som då som fet.. men lederna var nog inte de

Senast ändrad:

Kulturen inomrasen blir nog fel å skriva.. mer kultur inom sverige för det är ju inte bara isisarna som går ute på bete. De flesta får sommarfeta hästar som har de ute på bete=)

Du tar alla chanser på att generalisera och hacka på folk som har islandshästar, varför håller du inte till inne på dressyr istället? Jag har inte hört dig säga ett positivt omdöme om islandshästkulturen hittills, hur står du ut med oss alla som har vrålfeta hästar som vi bara lullar omkring rakt fram och som vi ger fri tillgång till mat? . Har du mycket nöje av att såga alla jäms med fotknölarna häst inne eller?

Inte för att du har rätt, det blir inte mer rätt för att du tjatar om det. Visst finns det dem som stämmer in på din beskrivning, men du skriver helt tiden som om det gäller den absoluta majoriteten det finns liksom alla sorter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Squie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka