Vad går först, gångart eller form?

Pyttipanna

Trådstartare
Rider på ridskola med enbart islänningar, och nu den här terminen fick vi en ny ridlärare som jag tycker är bättre än den förra. Enda skillnaden som jag stör mig lite halvt på är att hon tycker formen är viktigare än gångart och takt. Om vi t.ex. ska trava och man rider en häst med svårt för traven, då vill jag personligen först få hästen att iallafall trava och sedan börja arbete med den. Ridläraren tycker tvärtom, att den ska arbeta, och blir det tölt eller pass gör det inget, så länge den arbetar.

Hur tänker ni andra islandsryttare kring detta, om ni har en häst med svårt för en gångart, är arbete eller rätt gångart viktigast?

Sv: Vad går först, gångart eller form?

Har man en bestämd gångart så ska såklart takten och gången gå först och sedan form. Så gör i alla fall jag.

Jag skulle nog hålla med din ridlärare tror jag, lite beroende på situation. Jag har själv en svårtravad häst som gärna töltar och har lätt för form och ställning i tölt. Tidigare travade jag henne helt kravlöst men lös bettkontakt, oformad och oställd. Så fort jag ville jobba henne valde hon tölt. Min tränare fick mig att tänka om och sa att rider jag på det viset så lär hon sig att trav är den kravlösa gångarten och då kommer hon alltid börja tölta så fort du vill att hon ska arbeta rätt. Hon uppmanade mig att rida i trav och be om korrekt ställning/böjning samt form, när hon gick över i tölt, fortsätt rida lika aktivt varv efter varv, tills hon tycker det blir jobbigt och själv väljer trav och hela tiden rider du för rätt form och ställning. Det funkade rätt bra för oss! Annars har jag tagit ner henne till skritt och gjort om så fort hon tagit tölten istället, vilket visar för henne att tar hon tölt, belönas hon med en skrittpaus.

I ditt fall med lektionsridning kanske det är annorlunda, om man inte hinner jobba igenom och få korrekt form i trav och blir det samma för alla lektionsryttare så får ju hästen aldrig trava vilket såklart blir dåligt. Så ja, beror nog lite på situation.

Senast ändrad:

Form går först. Annars är risken stor för olika typer av ridrelaterade skador.
En häst som går på framdelen, spänd sänkt rygg eller som en stjärnkikare är varken bra för hästen eller för ryttarens vidareutbildning.
Men det kan vara en en låg form med lång överlinje.

Det beror på vad man tränar på just då och hur välutbildad hästen/ryttaren är, mest är det en kombination.

Och ett tillägg, många hästar hittar sin korrekta takt genom att arbetas i en mer optimal form än vad en felaktig kan ge.

På ridskola tycker jag nog att gångarten är viktigast (beroende på nivå på eleverna). När man ska rida trav tex är det ganska vanligt att ridskolehästar travar lättast på rätt långa tyglar vilket jag tycker är helt OK för syftet på en ridskola måste väl ändå vara att eleven ska prova hur det är att rida trav.

Naturligtvis vore det väl bättre för hästen att gå i en bärigare trav men det ansvaret måste väl ridskoleägaren ha, att se till att hästen är tillräckligt musklad och välutbildad för sitt uppdrag.

Vissa hästar är trots hög utbildningsgrad, känsliga för ryttarens balans och slår gärna upp i tölt om de upplever att ryttaren "vinglar" på ryggen. För att ryttaren ska kunna få bättre balans i traven måste de ju få rida trav även om det då sker på långa tyglar och inte i "form"

På ridskola tycker jag nog att gångarten är viktigast (beroende på nivå på eleverna). När man ska rida trav tex är det ganska vanligt att ridskolehästar travar lättast på rätt långa tyglar vilket jag tycker är helt OK för syftet på en ridskola måste väl ändå vara att eleven ska prova hur det är att rida trav.

Det låter mer som en nybörjar/prova på kurs än en ridskola, prova på att rida trav gör man första lektionen eller en termin kanske beroende på upplägg, men meningen med en ridskola är väl rimligen att man ska lära sig rida inte att man ska prova på gångarterna.

Jag håller med din tränare, utan form har du ingen takt.

När jag rider min 4 gångare i trav måste jag ha henne o form så hon jobbar rätt med rytten vinkar sig bak rätt och tar i och jobbar igenom hela kroppen. Om jag slutar att kräva form och hon får ta upp huvudet och släppa ryggen blir det tölt på en gång.

Ska jag ha en fin 3 takts galopp måste jag verkligen få upp ryggen på henne och få henne mellan skänkel och hand som man säger.
Får hon gå i fri form blir hon på framdelen och tapar ryggen och då är det 4 takt på en gång.

En häst som har svm min i början hon kunde knappt fatta höger överhuvudtaget. Visst var de 4 takt the lux i början men dels jobbade vi inte så mkt med just galoppen då utan backade och jobbade mkt på lösgörande övningar i skritt och trav och efter ett tag så bara släppte allt och galoppen kom tillbaks.

Fast jag tror också det funkar att göra tvärtom eller jag vet att det går uppenbart eftersom så många här inne verkar göra så=)

Så man får göra så som man själv tycker känns bäst, har har provat bägge och det ena alternativet funkade inte alls för oss.

Nja det tar väl olika lång tid att lära sig rida beroende på bla ålder. Rider man en gång i veckan som de flesta ridskoleryttare gör kan det nog ta längre tid än så att få till en bra trav, bara att hålla i tyglarna på rätt sätt tar några gånger att lära sig för de flesta.

Visst tar det olika lång tid, men inte sjutton går man på ridskola för att prova på gångarterna. De flesta har som mål att lära sig rida dem också.

Senast ändrad:

De är lika viktiga bägge delarna. nr ett för mig är att det är rätt gångart, takten sen lösgjordheten. sen kontakten, schwung, rakriktning och samlingen. Tkr den utb.skalan är bäst att följa. Formen anpassas efter hästens nivå. Utan en bra form kan man omöjligt komma nån vart. vanligt med underhalsar hos islandshästar tyvärr. Och en häst som redan är riden så tar längre tid att komma tillbaka i en mer ärlig form vid ridningen. Med bra form är det lättare att hålla takten och inverka.

Visst har man som mål att lära sig rida dem men man måste ändå ta saker i rätt ordning, man måste kunna åka trav innan man kan rida trav.

Jag kommenterade ditt uttalande om att syftet på ridskolor var att prova på hur det är att trava och jag menar att målet är att lära ut trav (och alla andra gångarter) givetvis får man ta ett steg i taget, men det låter knappast som TS har behov att prova trav utan mer som h*n kommit långt förbi det stadiet. Du kanske mest forumulerade dig olyckligt?

För mig beror det på hur hästen fungerar i övrigt och ryttaren fungerar i övrigt.

Vissa hästar som tex. har trav kan ju tappa den när man tex börjar kräva sidförande eller form, men då kan jag tycka att det är viktigt att fortsätta arbeta i rörelsen. Dvs slutföra sidoförflyttningen eller kravet på eftergift. Annars märker hästen rätt snabbt att du belönar (sänker kraven på arbete) när den byter till "fel" gångart. Vissa hästar hittar ofta dessutom en bättre trav om den kommer sig ur en korrekt tölt än om man bara ger långa tyglar.

Ska ryttaren däremot lära sig att hitta travhjälperna och känslan för trav, tex via sitsen kan det istället vara befogat att sänka kraven på form och bärighet och fokusera på just takten.

Nja det tar väl olika lång tid att lära sig rida beroende på bla ålder. Rider man en gång i veckan som de flesta ridskoleryttare gör kan det nog ta längre tid än så att få till en bra trav, bara att hålla i tyglarna på rätt sätt tar några gånger att lära sig för de flesta.

Ja men sen finns det många duktiga ryttare som kanske rider 1 gång/vecka på ridskola och 6 dagar hemma på sin egen, eller medryttarhäst. Eller någon som tidigare ridit och haft egen häst men nu inte har tid för det och väljer ridskola.
De och många andra ridskoleryttare tror jag är fullt kapabla till att rida ridskolehästarna "ordentligt", beroende på häst och varje enskilt ryttare såklart!

Alla ridskoleryttare rider ju inte 1 ggr/vecka och sen inget mer. Så man kan inte riktigt dra alla över en kant tycker jag.

Just därför skrev jag i mitt första inlägg som du och Lobelia verkar ha skummat över "beroende på nivå på ryttaren".

Det beror på vad man tränar på just då och hur välutbildad hästen/ryttaren är, mest är det en kombination.

Verkar vara huvudet på spiken. Det kan säkert variera ridtur för ridtur med samma häst; vilket som ska prioriteras för dagen. Om hästen knappt klarar trav, tänker jag att det kan vara idé att jobba med form i de andra gångarterna, och försöka låta hästen hitta gångarten i egen balans och fri form.
Den femgångare jag red under ett år tidigare, hade jobbigt för traven. Vi hittade den tillsammans genom att jag red honom i lång, låg form i skritt, dämpade steghastigheten i skritte och sedan släppte fram honom med bibehållen form. Väl han tog trav, fick han jobba i valfri form för att hålla gångarten. Så småningom kunde jag börja jobba lite med formen i traven också. Men där var formen i skritt ett redskap för att hitta trav. Medan formen kändes oväsentlig i traven. Kan tillägga att hästen var ca 25 år gammal då och träning för hållbarhet i femton år till var kanske inte prio ett. Däremot kändes det som prio ett att inte vanka omkring i grisepass utan att lösgöra honom.

Båda vägarna kan användas. Allt beror på vilket som passar respektive häst bäst. Det går inte att generalisera och säga att i den här ordningen tar man det. Man måste vara flexibel och anpassa träningen och upplägget efter hästen.

De är lika viktiga bägge delarna. nr ett för mig är att det är rätt gångart, takten sen lösgjordheten. sen kontakten, schwung, rakriktning och samlingen. Tkr den utb.skalan är bäst att följa. Formen anpassas efter hästens nivå. Utan en bra form kan man omöjligt komma nån vart. vanligt med underhalsar hos islandshästar tyvärr. Och en häst som redan är riden så tar längre tid att komma tillbaka i en mer ärlig form vid ridningen. Med bra form är det lättare att hålla takten och inverka.

Hur kan du få schwung utan samling?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Squie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka