Vad går att göra?

V

Venezuelas

Jag har nyligen börjat sköta om en minishettis på 84cm.. Som ni förstår går hon ju inte att rida.. Men vad kan man då göra för att bygga upp hennes muskler och kondition?

Och hur får man henne att sluta tigga?
Samt att få henne att stå stilla när man borstar och så?
:bump:

9792.jpg

Sv: Vad går att göra?

Hej! :)

Är ingen expert men har några tips.

Ett jättebra sätt är att longera hästen, om du vill bygga upp muskler samt kondition hos den. Själv ska jag börja longera en shettis-unghäst, har aldrig gjort det förut men det är ju perfekt att börja med en liten häst i stället för en stor! Om du inte har gjort det förut är det dock viktigt att du tar hjälp av någon kunnig i början, så att det inte blir fel.

Du kan även leda hästen och se till att hon lyssnar till dig och följer dig och beröm när hon har gjort rätt <-- jätteviktigt!

Det här med att hästen inte står still när du ryktar, det gäller då att du pysslar med hästen varje dag så att den blir van av att du rör vid den. Den hästen jag ska börja "skola in" är ca 3 år och när hon kom till min faster i höstas var hon väldigt misstänksam mot människor, nyfiken men en aning misstänksam. Att bli ryktad var inte att tänka på. Min faster började då pyssla om henne lite varje dag, inte alls överdrivet mycket men lite ompyssling och uppmärksamhet. Nu är hon nästan en helt annan häst, jättemysig verkligen. Tänk vad lite ompyssling kan göra! :bow:

Jag vet ju inte hur gammal din häst är men det är viktigt att du är tydlig och konsekvent samt berömmer henne när hon gör rätt.
Det samma gäller tiggandet, du måste där visa var gränserna går. Hon får till exempel inte nafsa eller bita, absolut inte.

Hoppas att det går bra! Lycka till! :banana:

(Du får säga sen hur det går med henne!)

Köra och tömköra!!

Och dom andra frågorna...var bestämt och konsekvent så försvinner det nog rätt snabbt.

Tack för tipsen!

Longering ska jag ta hjälp till =)
För annars så blir det bara fel.

Promenader har det blivit. Hon är väldigt snäll att gå med, Hon drar inte alls iväg när hon vill och så...

Och mer pyssel blir det.. Eftersom hon är så liten så är det lite roligare att prova oliak frisyrer på henne =P
Brukar fläta ihop svansen & manen för att dom ska hållas rena från smuts etc.

Hopn är nu 8 år. Det hon gör är att skrapa med hovarna, Säger till henne men ibland är det värre & ibland så gör hon nästan inget..

Jadå, Du får nästa rapport i morron :banana:

Vars kan man läsa om tömkörning, För det jag har hört om det är att man kan lära hästarna otroligt mkt med det.. eller har jag hört fel? :bump:

vilken liten sötnos!
Jag har en shettis och jag är 35 år!!!
Jag longerar honom, tömkör, och nu har jag börjat cykla med honom bredvid i grimskaft, precis som en hund. Jag brukar också bygga hoppbanor och så ställer jag ut pinnar att gå i serpentiner runt. En gång i veckan åker jag på löshoppning med honom, det tycker han är jätteroligt!
Ha det så kul och lek mycket med din lilla fröken.
Hälsningar millus

Bygg små banor a la agility och spring utav bara attan - skippa stegarna bara (även om jag vet en mini vars skötare tog upp henne i lekparkens rutschkanehus - jäklar vad skäll den ungen fick).
Små hinder, sicksack - jag vet att det finns klubbar som har ponnytävlingar i detta.

jag hade inte longerad, bara någon gång i måndaden sådär. longering sliter på hästens ben och du kan ju själv tänka dej hur kul det är att springa runt runt på en ofta för liten volt. nejtack.
tömköring däremot tycker jag är väldigt bra, då kan du jobba nästan som vid ridning. flytta åt sidan, volter, raka spår och framför allt ut i skog och mark när du är van. fungerar tömkörningen sen bra (ta hjälp av kunnig person i början) så varför inte köra in?
klättra är superbra. både med dej vid sidan om eller tömkörd. är ni osäkra på tömkörningen och inte känner varandra så är det nog bra att vara på banan i början men sen.
löshoppa nångång ibland samt mkt utevistelse, hage. jag tror att vi underskattar hur mkt hästarna faktiskt rör på sig ute, och dom mår jättebra ute.

[QUOTE)
Brukar fläta ihop svansen & manen för att dom ska hållas rena från smuts etc. QUOTE]

Får den inte lite svårt att röra sig då? :angel:

Förlåt kunde inte låta bli. Du får säkert mycket roligt ihop med din lilla häst. Lycka till!!!

Mvh Ideaal

herregud vad söt!! :love:
Tömköra är jättebra träning :)
Och kul är det också. Både på banan och i skogen, rakt spår och volt. Anders Erikssons bok Arbete på töm är super! *tipsa*

Jag är kär!!! :love:Kan man ha en sån på gräsmattan här hemma, kanske...? ;)

Men det finns väl mycket att göra förutom att rida. Du har fått jättebra svar av alla. Du kan ju promenera med henne, springa och hoppa över stockar i skogen. Det gör jag med min medryttarhäst när jag inte känner för att rida, det tycker han är jättekul :)

T ex klättra i backar med hästen kan du ju göra med bara grimma och grimskaft...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
799
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama