Sv: Vad går att göra?
Hej!
Är ingen expert men har några tips.
Ett jättebra sätt är att longera hästen, om du vill bygga upp muskler samt kondition hos den. Själv ska jag börja longera en shettis-unghäst, har aldrig gjort det förut men det är ju perfekt att börja med en liten häst i stället för en stor! Om du inte har gjort det förut är det dock viktigt att du tar hjälp av någon kunnig i början, så att det inte blir fel.
Du kan även leda hästen och se till att hon lyssnar till dig och följer dig och beröm när hon har gjort rätt <-- jätteviktigt!
Det här med att hästen inte står still när du ryktar, det gäller då att du pysslar med hästen varje dag så att den blir van av att du rör vid den. Den hästen jag ska börja "skola in" är ca 3 år och när hon kom till min faster i höstas var hon väldigt misstänksam mot människor, nyfiken men en aning misstänksam. Att bli ryktad var inte att tänka på. Min faster började då pyssla om henne lite varje dag, inte alls överdrivet mycket men lite ompyssling och uppmärksamhet. Nu är hon nästan en helt annan häst, jättemysig verkligen. Tänk vad lite ompyssling kan göra!
Jag vet ju inte hur gammal din häst är men det är viktigt att du är tydlig och konsekvent samt berömmer henne när hon gör rätt.
Det samma gäller tiggandet, du måste där visa var gränserna går. Hon får till exempel inte nafsa eller bita, absolut inte.
Hoppas att det går bra! Lycka till!
(Du får säga sen hur det går med henne!)