Vad går annonsen ut på?

Ridinglady

Trådstartare
När man ser annonser på hästar och inser att annonsen är en bluff (märklig svenska typ översatt med google translate, fantastisk häst till underpris osv) vad går bluffen ut på? Vad händer om man svarar? Ska man lägga någon form av deposition för att få köpa hästen? Om man ska lämna sitt kontonummer - vad är förklaringen till detta?
 
När man ser annonser på hästar och inser att annonsen är en bluff (märklig svenska typ översatt med google translate, fantastisk häst till underpris osv) vad går bluffen ut på? Vad händer om man svarar? Ska man lägga någon form av deposition för att få köpa hästen? Om man ska lämna sitt kontonummer - vad är förklaringen till detta?

Vet inte om vi riktigt tänker på samma sak, men har på framförallt en väldigt stor annons-salu-sida med orange/gul/grön design (vet inte om jag får skriva namn?) sett en del danska annonser. Men de tror jag inte är bluff i den bemärkelsen. Ok, lite märkligt att danskar vill sälja sina hästar till Sverige, men tror knappast att man blir bedragen om man svarar på de.
 
De jag tänker på har ofta flashiga fina frieserhästar. Den senaste var dock en påstådd P.R.E.
Hästen var 6 år, debuterat Grand prix, hoppad på klubbtävlingar fantastiskt temperament osv för 75 000! . Bilderna var på en fantastiskt häst ( dock ej P.R.E) som reds dressyr samt fälttävlan! Adressen var Helsingborg men telefonnumret till Malmö ...Vad är bluffidee'n? Någon måste det ju vara eftersom de dyker upp titt som tätt ...
 
Av vad jag sett så är väl tanken att du ska skicka dem pengar för att finansiera hästens resa hit, plus diverse övriga omkostnader, sen tar de pengarna och slutar höra av sig, och vips så har du blivit blåst. Tyvärr rätt vanligt både inom häst- och hundvärlden. Fina djur till sjukt låga priser för att locka folk att titta, och sen gör de sig pengar på de som inte inser att det är något skumt med alltihop. :yuck:
 
Förmodligen samma syfte som de har som annonserar ut hundar = Lura folk på pengar. När de annonserar så betalar de inte annonsen själva, det gör någon stackare vars telefonnr uppges som annonsör. Det finns ingen häst/hund. Det man vill är att någon ska betala antingen handpenning eller frakt för föremålet som är till salu. Frakten betalas i så fall till ett fraktbolag som inte existerar. Jag har precis "gjort en runda" med 3 hundannonser om en hund som jag vet exakt var den finns, och inte är det hos annonsbedragaren. Polisen gör absolut ingenting om inte beloppet uppgår till minst 30.000,-. Jag betalade alltså inte = blev inte lurad, däremot så polisanmälde jag.
 
Av vad jag sett så är väl tanken att du ska skicka dem pengar för att finansiera hästens resa hit, plus diverse övriga omkostnader, sen tar de pengarna och slutar höra av sig, och vips så har du blivit blåst. Tyvärr rätt vanligt både inom häst- och hundvärlden. Fina djur till sjukt låga priser för att locka folk att titta, och sen gör de sig pengar på de som inte inser att det är något skumt med alltihop. :yuck:
Tack!
 
Typ väldigt billig fralla/vavva från UK, du får den gratis, du behöver bara betala frakten o så hämta ut den från tullen när den kommer fram.

Mins en förtvivlad kvinna som bad om hjälp på vovve.net för ett antal år sedan, hon ville veta hur hon skulle få hem sin hund. De hade fått SMS om att den lilla vavvan trillat ner från vets undersökningsbord o därmed brutit ett ben, så den fick inte flyga till Sverige.

Snyft, snyft.
 
Vet inte om vi riktigt tänker på samma sak, men har på framförallt en väldigt stor annons-salu-sida med orange/gul/grön design (vet inte om jag får skriva namn?) sett en del danska annonser. Men de tror jag inte är bluff i den bemärkelsen. Ok, lite märkligt att danskar vill sälja sina hästar till Sverige, men tror knappast att man blir bedragen om man svarar på de.
Det är väl inte alls underligt? Det är ju närmare för oss i Skåne att köpa häst i Danmark än i längre upp i Sverige många gånger..
 
Får konstatera att min fantasi är för dålig! Kan inte föreställa mig hur man vare sig kan hitta på eller gå på något sådant ...Skulle säker kunna bli lurad, men då fick det vara av någon med bättre fantasi. Tycker t ex det är enormt obehagligt med fallen där någon spelar skadad för att få bilister att stanna och man sedan rånar dem. Det hade jag kunnat gå på! Har t ex hjälpt en skadad ryttare som stod vid vägkanten utan häst och var förvirrad pga slag mot huvudet mitt ute i skogen . Fy fanken om sådant börjar bli vanligt så att människor slutar hjälpa varandra!
 
Får konstatera att min fantasi är för dålig! Kan inte föreställa mig hur man vare sig kan hitta på eller gå på något sådant ...Skulle säker kunna bli lurad, men då fick det vara av någon med bättre fantasi. Tycker t ex det är enormt obehagligt med fallen där någon spelar skadad för att få bilister att stanna och man sedan rånar dem. Det hade jag kunnat gå på! Har t ex hjälpt en skadad ryttare som stod vid vägkanten utan häst och var förvirrad pga slag mot huvudet mitt ute i skogen . Fy fanken om sådant börjar bli vanligt så att människor slutar hjälpa varandra!
Det där med bilar känner jag inget, har hänt lite här omkring. Om de står på motorvägen, säger polisen att man inte ska stanna, det bästa är att ringa polisen, så de får komma och ta hand om det, då det är olagligt att stanna på motorväg i Sverige, men det vet inte bluffmakarna oftast... lite tråkigt, för när det väl händer så är det väl ingen som stannar och ska hjälpa eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 196
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 317
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp