vad gäller??

norpan

Trådstartare
står på en lösdrift där dom lovat flera muntliga löften som dom nekar till senare.. ska flytta så fort jag kan. idag hittade jag ett kvitto på avmaskning på 200 spänn som jag ska pröjsa moms på! hästen min avmaskade jag ju förra månaden! tänkte skicka in träckprov senare föratt kanske slippa avmaska!

har inte blivit meddelad alls om denna avmaskning, inget skrivet i kontraktet om det heller. det är skrivet som ett kvitto, och sista betalningsdag har gått ut, så jag får väl nån straffavgift!

gården är ett aktiebolag, men vad gör det för skillnad? jag ska väl inte behöva betala för något som jag inte bett om!! som om jag skulle byta däck på deras bil utan att de är medvetna och begära kostnaderna + moms...

och att de utan mitt tillstånd har tagit sig friheten att avmaska honom, om de ens har gjort det??

vad göra, vad säga? :mad:

Sv: vad gäller??

Har du inte fått kvittot i handen? dessutom måste de ge dig en påminnelse för att de ska kunna ta ut någon straffavgift. Pratar ni inte med varandra på det där stället?

Jag skulle välja mellan två alternativ:
Ställa dem mot väggen, höra varför de avmaskat din häst utan att du bett dem och sedan ha mage att kräva pengar av dig. (btw brukar man inte "samköra" sådana saker? kommunikation?)
Betala, se glad ut och flytta så snart som möjligt.
Dvs antingen konfrontera eller fly

Vadå skrivet som ett kvitto, sista betalningsdag? Är det en räkning du menar?

Vill inte försvara något men..
Du skriver att din häst står på en lösdrift.
Det betyder att alla på lösdriften ska maskas samtidigt.
Om du maskade förra månaden, och flocken i övrigt skall maskas den 17 oktober så maskas ju naturligtvis din också.

Vet inte vad ni har för kontrakt m.m.

Men stallar man upp på det viset så måste väl det finnas några regler.

T.ex. Vi maskade i går.
Om 4 veckor maskar vi igen.
Om det då kommer en nykomling så maskas den först när den anländer och sedan samtidigt som övriga.

Tillägg är att en Equimaxspruta kostar 203 kronor. Om dom använt det preparatet..

AM

Senast ändrad:

emindy skrev:
Har du inte fått kvittot i handen? dessutom måste de ge dig en påminnelse för att de ska kunna ta ut någon straffavgift. Pratar ni inte med varandra på det där stället?

Ställa dem mot väggen, höra varför de avmaskat din häst utan att du bett dem och sedan ha mage att kräva pengar av dig. (btw brukar man inte "samköra" sådana saker? kommunikation?)

näe..inge kvitto (skrev fel i frågan, menade som räkning)så avmaskningen behöver inte ha skett alls..vi har klagat så mycket på dom, så de kontaktar oss inte om nåt- de bara gör :( det blir nog att vi ryker ihop som vanligt... jag vägrar betala helt enkelt!

Håller med. Jag ringer inte runt och kontaktar varje hästägare inför varje avmaskning och vaccinering. Är det nån som blir sur (tror inte det hänt, som jag fått veta i alla fall), så bryr jag mig inte.

Om hästarna går i samma hage ska SAMTLIGA avmaskas samtidigt annars gör det väl ingen nytta??
Som äg. bör man veta när det är avmaskningstid bl.a och har man då inte införskaffat maskmedel så är det väl bra att dom gör det?
Samma gäller i mitt stall- samtliga vet när vi ska avmaska och 1 köper medel till alla så vet vi att det blir gjort när det ska.
Är det bara du som "inte vet om" när det är dax för avmaskning?

Är ganska övertygad att många innehar så mycket okunskap om "maskarnas värld" att dom maskar lite som dom vill.

Och tänker inte på att hästar ofta går i flock dagtid...

Snacka om att kasta bort pengar.

AM

grejen är den att lösdriften bara funnits i två månader, o alla tre hästarna är avmaskade dagen innan de flyttats dit. självklart är jag medveten om att man ska avmaska alla hästarna på en gång! men jag har aldrig hört om ett stall där hästarna går i samma hage, där stallansvarig tagit sig friheten att avmaska alla hästarna utan att ha kommit överens med ägarna till hästarna först! det tycker iaf jag är en självklarhet! vi som har hästarna i lösdriften tänkte ju skicka in träckprov ihop... och att sedan lämna en räkning och lägga till moms och begära straffavgift om man inte betalat inom 10 dagar (vilket jag inte kunnat,för de lämnade bara räkningen på mitt skåp i stallet o jag var bortrest under tiden) utan att få ett kvitto på inköpet, det är lite väl fräckt! de har ju inte ens informerat oss om att de ska sköta avmaskningen, tänk om vi själva skulle avmaskat hästarna dagen innan! betala dubbelt och onödigt för hästen!

kan ju tilläggas att skötseln och kvaliten på hö o halm suger, och att de bråkat på oss ända sen vi flyttat dit och nekat till saker de lovat oss, så tilliten är inte den bästa! är det något annat ni vill göra påhopp på, så fråga gärna innan ni bara antar....

CK skrev:
Håller med. Jag ringer inte runt och kontaktar varje hästägare inför varje avmaskning och vaccinering. Är det nån som blir sur (tror inte det hänt, som jag fått veta i alla fall), så bryr jag mig inte.
om det är unghästar eller dylikt som inte ägarna åker ut till så ofta så är det ju en sak, men samma där- ägarna ska väl bli informerade om att den ansvariga sköter detta och att en räkning kommer! våra hästar tränas, och vi är ute nästan varje dag så hur svårt är det att säga till när de avmaskas och med vilket medel...

emindy skrev:

det blir konfrontera :devil: vi tre ägare har gått ihop och vägrar betala, sen ska vi flytta...inte bara pga dethär, det har varit många saker som inte funkat som det ska. på dethär stället samkörs inget! deras syn på varför man har hästen på lösdrift är för att man inte orkar med den eller vill bli av med den. det verkar störa dom att vi är där nästan varje dag vilket medför att vi är medvetna om hur stället sköts...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka