Vad gäller? Schemaändringar mm

sthu

Trådstartare
Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad. Det här med att säga nej är inte hans starka sida.

Chefen frågade om han kunde ta ett annat pass, han sa ja om det krisar. Men han ville inte bli av med julaftonsnatten.
Nu har de tagit bort just det paret och lagt på en annan natt. Han förlorar ca 3500 i lön på det bytet.

Ingen har sagt något till honom om att passet tagits bort. Han upptäckte det av en slump när han gick in och kollade schemat.

Får det gå till så?

Han är med i facket (Kommunal) men har inte pratat med dem.

Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad. Det här med att säga nej är inte hans starka sida.

Chefen frågade om han kunde ta ett annat pass, han sa ja om det krisar. Men han ville inte bli av med julaftonsnatten.
Nu har de tagit bort just det paret och lagt på en annan natt. Han förlorar ca 3500 i lön på det bytet.

Ingen har sagt något till honom om att passet tagits bort. Han upptäckte det av en slump när han gick in och kollade schemat.

Får det gå till så?

Han är med i facket (Kommunal) men har inte pratat med dem.
Har han kollat med chefen varför passet har plockats bort? Kanske ett misstag?

Generellt borde din man lära sig att prioritera sin familj och säga nej. Inte ja om det krisar för det borde han lärt sig vid detta laget vad som sker.
Vid denna specifika frågar tror jag att arbetsgivaren har rätt att stuva om? Men inte helt säker.

Har för mig att man inte får ändra/ta bort pass 2v innan de ska arbetas?
Vet dock inte om det är regel eller bara kollektivavtal?

Men det beror ju på när de ändrade. Jag hade ju aldrig vågat vara timanställd utan att kolla mina pass ofta just för att de kan ändras.
För jag antar att han är timanställd fast på schema? Är ju vanligt inom assistans.

Schemat är väl antagligen lagt så at: (vild gissning) om ordinarie schema lagd person inte kan går din man in och tar passet. Om passet är borttaget från din mans schema betyder det antagligen att ordinarie person sagt sig kunna jobba den aktuella tiden.

Har för mig att man inte får ändra/ta bort pass 2v innan de ska arbetas?
Vet dock inte om det är regel eller bara kollektivavtal?

Men det beror ju på när de ändrade. Jag hade ju aldrig vågat vara timanställd utan att kolla mina pass ofta just för att de kan ändras.
För jag antar att han är timanställd fast på schema? Är ju vanligt inom assistans.
Det är lag. Schemat ändrades igår eller idag.
Han har fast schema, inte timmar.

Schemat är väl antagligen lagt så at: (vild gissning) om ordinarie schema lagd person inte kan går din man in och tar passet. Om passet är borttaget från din mans schema betyder det antagligen att ordinarie person sagt sig kunna jobba den aktuella tiden.
Han var ordinarie på det passet, har varit sen schemat sattes för flera månader sen. Men av någon anledning har det plockats bort, mot hans vilja.

Generellt borde din man lära sig att prioritera sin familj och säga nej. Inte ja om det krisar för det borde han lärt sig vid detta laget vad som sker.
Vid denna specifika frågar tror jag att arbetsgivaren har rätt att stuva om? Men inte helt säker.
Nu hade han ju sagt nej till att bli av med pass och det ignoreras totalt.
De har väl inte rätt att ändra med så kort varsel utan att meddela?

De kan inte plocka bort pass närmare än 2 veckor innan, då får de betala ut grundlön. Dock så kommer han ju ändå förlora all storhelgstillägg eftersom det inte ingår i grundlönen.
Har du lagstöd för det? Det kommer behövas i det här fallet.. De kör sitt eget race

Fråga facket. Det beror ju på vad det är för regler kring hur schemaändringar ska kommuniceras och hur långt innan han fått informationen enligt de reglerna.

Vi har tex lokalt avtal på att schemat får ändras mindre än 2 veckor före skiftstart men ersättning per pass ska utgå. Närmre än 48 h före skiftstart högre ersättning och behåller grundOB eller liknande.

Bryts detta är det brott mot kollektivavtalet (som säger schemat inte får ändras mindre än 2 veckor före men vi är IKEM) så då är det bara facket kallar till tvisteförhandling.

Han är alltså inte timvikarie utan fast anställd. Med ett schema som sätts två gånger om året

Fråga facket. Det beror ju på vad det är för regler kring hur schemaändringar ska kommuniceras och hur långt innan han fått informationen enligt de reglerna.

Vi har tex lokalt avtal på att schemat får ändras mindre än 2 veckor före skiftstart men ersättning per pass ska utgå. Närmre än 48 h före skiftstart högre ersättning och behåller grundOB eller liknande.

Bryts detta är det brott mot kollektivavtalet (som säger schemat inte får ändras mindre än 2 veckor före men vi är IKEM) så då är det bara facket kallar till tvisteförhandling.
Ok, så även om arbetstidslagen säger 2 veckor kan det vara bortförhandlat?
Facket går ju inte få tag i nu, och sen jobbar han hela måndagen och kan inte ringa. Sen är det ju helg igen..

Har du lagstöd för det? Det kommer behövas i det här fallet.. De kör sitt eget race

Har han en lokal fackklubb på arbetsplatsen? Det är de som behöver driva frågan. Kollektivavtal kan helt ersätta arbetstidslagen och lokala avtal kollektivavtalet förstod jag det som för oss. Alltså behöver ni kolla vad som faktiskt gäller hos er och det kan er lokal klubb ta reda på.

Ok, så även om arbetstidslagen säger 2 veckor kan det vara bortförhandlat?
Facket går ju inte få tag i nu, och sen jobbar han hela måndagen och kan inte ringa. Sen är det ju helg igen..

Iaf var det så för oss. Har han inte ens blivit informerad om bytet på korrekt sätt hade jag bara jobbat enligt schema plus extrapasset. Vi har behövt sätta hårt mot hårt hos oss och sluta täcka upp för bristande chefer.

Och detta får ju drivas i efterhand alltså, spar allt kommunikation med tydliga datum och tider och kommunikationsvägar.

Iaf var det så för oss. Har han inte ens blivit informerad om bytet på korrekt sätt hade jag bara jobbat enligt schema plus extrapasset. Vi har behövt sätta hårt mot hårt hos oss och sluta täcka upp för bristande chefer.

Och detta får ju drivas i efterhand alltså, spar allt kommunikation med tydliga datum och tider och kommunikationsvägar.
Ja, han har sparat allt (sms har varit främsta kommunikationsvägen).
I smset har han skrivit att han inte vill byta pass. Ok har chefen svarat. Sen har chefen skickat ett meddelande till en samordnare att passet ska bytas.. Han ringde samordnaren och fick se meddelandet.

För att göra det ännu krångligare har han jobbat mer än vad som är ok enligt facket. Men facket gör ingenting. De har ringt och frågat om han mår bra bara..
Det finns ingen representant på arbetsplatsen, han tillhör ett lokalt kontor ett par mil bort.

Jag tycker det hela verkar sjukt. Hade det varit jag hade de aldrig fått köra så med mig. Men min man är ärligt talat lite mjäkig och säger som sagt aldrig nej och "vill inte bråka".

Ja, han har sparat allt (sms har varit främsta kommunikationsvägen).
I smset har han skrivit att han inte vill byta pass. Ok har chefen svarat. Sen har chefen skickat ett meddelande till en samordnare att passet ska bytas.. Han ringde samordnaren och fick se meddelandet.

För att göra det ännu krångligare har han jobbat mer än vad som är ok enligt facket. Men facket gör ingenting. De har ringt och frågat om han mår bra bara..
Det finns ingen representant på arbetsplatsen, han tillhör ett lokalt kontor ett par mil bort.

Jag tycker det hela verkar sjukt. Hade det varit jag hade de aldrig fått köra så med mig. Men min man är ärligt talat lite mjäkig och säger som sagt aldrig nej och "vill inte bråka".

Det skulle vara min nästa grej att skriva att jag vet inte hur man gör om ens lokala klubb inte tar tag i saken, eller i hans fall låter det som det andra lokala kontoret då. Så var det hos oss tidigare och då fick jag inget mer stöd centralt trots lagbrott.

Den krassa verkligheten är ju tyvärr att det är medlemmarna som styr engagemanget. Man behöver ju rösta fram förtroendevalda som driver relevanta frågor eller själv ställa upp för val. Vi står inför det nu på min arbetsplats att klubben troligtvis kommer läggas ner. Alla är tacksamma för vad vi i klubbstyrelsen lyckats uträtta våra 2 år men ingen vill dela ansvaret och arbetet med oss och vi orkar helt enkelt inte mer.

Som anställd så är jag personligen noga med att endast följa korrekt informerade ändringar, jag bryter inte mot dygnsvilan eller övrtidsregler, jag skriver (otroligt många) tillbudsrapporter direkt även för obekväma situationer som psykosocial ohälsa och stress (väldigt nedprioriterat här anser jag) och när jag är utredare så utreds dom fan ordentligt och utvärderas. Jag TYCKER inte det ska ligga så mycket på individen när AG inte sköter sin del men för mig personligen behöver jag ha ryggen fri och som anställda är vi ändå till viss del skyldiga att använda arbetsplatsens system för rapportering av missförhållanden.

Och i min fackliga roll kan jag säga att det är typ en miljon gånger lättare att driva ärenden där den anställde använder arbetsplatsens system. Man måste alltid prioritera (om arbetsplatsen nu inte fungerar prickfritt redan så man kan springa på alla bollar) och engagemanget man orkar med är ju som ovan nämnt avhängigt medlemmarnas intresse (dvs hur många engagerade medlemmar som ställt upp till val) tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka