Vad gäller om man blir utköpt/säger upp sig under sjukskrivning?

purity_666

Trådstartare
Jag läste någonstans att om man blir utköpt, medan man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan så slutar försäkringskassan betala ut ersättning. Att man då ska leva på den ersättning man får från arbetsgivare, när det är slut fortsätter FK.

Är det så? Eller vad gäller? OM jag säger upp mig själv under sjukskrivning, får jag då karens på A-kassedagar sen när jag inte är sjukskriven längre eller försvinner det iom att jag kommer vara sjukskriven den perioden.

Ja vad gäller egentligen när man avslutar anställning när man är sjukskriven och får ekonomisk kompensation?

Du ska definitivt tala med din A-kassa INNAN du gör något sådant.

Troligen karens pga egen uppsägning. Kanske att avgångsvederlag e.dyl. anses som ersättning avsedd att täcka x månader utan arbete och då ska man ju inte få akassa som ersätter samma sak.

Sjukskrivning ersätter utebliven inkomst pga sjukdom, och om du inte är kvalificerad för akassa så missar du ingen inkomst... Låter som ett logiskt sätt att resonera, men ska betona att jag inte vet detta.

Kanske finns det konstiga effekter som beror på hur detaljer i avtal formuleras också.
Kolla saken noga med fler än Buke skulle jag råda.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 474
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 435
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka