Vad gäller egentligen för dagisplats?

astronaut

Trådstartare
Min ena systers son blir sparkad, knuffad och biten av en annan kille på sitt dagis (detta verkar bara riktas sig in på syrrans son och inget annat barn på det dagiset som jag förstått det som). Syrrans son vill hellre ta det lugnt och leka lite försiktigt och mysa, våld gillar han inte och har inte gillat. Vilket nu har lett till att sonen inte vill till dagis då han förknippar dagis med bråk o.s.v

Dagiset har liksom inte brytt sig heller och bara "äh, det är väl inget?" och en hel del mer och det resulterade i att syrran o hennes man anmälde dagiset till någon myndighet (minns inte namnet, men något med barn o skola...). (detta är den andra anmälningen som varit riktad mot just det dagiset).

Ja - till den egentliga frågan:
Killen som slåss, bits och knuffas verkar göra det på fritiden med (nejdå, har inte alls snokat :angel: ) och mamman är hemma med ett barn på några månader och är alltså mammaledig.

Vad jag har hört så är det tydligen ingen självklarhet att barnen ska få vara på dagis om en förälder är hemma? Har jag hört rätt eller fel?
För isåfall så känns det ju som om det är hennes son som inte kan uppföra sig eller vara allmänt trevlig som ska vara hemma och inte min systers son som faktiskt är utsatt för cencurungens mobbning.

Ena säger att även om en förälder är hemma så har man rätt till 15 timmar/vecka på dagis, medan den andra säger att är en förälder hemma så ska barnen vara hemma. Och det har skapat en karusell i min hjärna.

har ingen aning om hur man kollar upp detta, men kanske är så att man går in på kommunens hemsida o kollar? Har ingen aning som sagt.

Sv: Vad gäller egentligen för dagisplats?

Är man föräldrarledig har syskon rätt att gå på dagis 15 timmar i veckan.

(Är man arbetssöknade har man rätt att ha sitt/sina barn på dagis 15 timmar i veckan.)

Ska hoppa i säng, så ger mig inte in i någon diskussion just nu.

Är man föräldrarledig har syskon rätt att gå på dagis 15 timmar i veckan.

(Är man arbetssöknade har man rätt att ha sitt/sina barn på dagis 15 timmar i veckan.)

Ska hoppa i säng, så ger mig inte in i någon diskussion just nu.

Ok, tack för svaret! :)

Bara jag som tycker att dagispersonalen borde ta tag i det? Och mamman också såklart, men det är ju svårt att "öva" när man inte har några andra barn att öva på...

Varierar mellan olika kommuner, här får man ha 30h per vecka. Sen håller jag med vindvissla att problemet borde tas tag i!

Här måste ju förskolepersonalen gå in och punktmarkera killen som missför sig. Alla ska kunna känna sig trygga på förskolan.

Kanske mer gruppfrämjande åtgärder kan stärka sammanhållningen inom gruppen också.

Självklart måste barnets föräldrar påpeka allvaret, får de ingen respons från personalen skulle jag ta det högre upp.

Här måste ju förskolepersonalen gå in och punktmarkera killen som missför sig. Alla ska kunna känna sig trygga på förskolan.

Kanske mer gruppfrämjande åtgärder kan stärka sammanhållningen inom gruppen också.

Självklart måste barnets föräldrar påpeka allvaret, får de ingen respons från personalen skulle jag ta det högre upp.

Detta kan tyvärr ge jobbiga konsekvenser det med.. Jag framförde mina klagomål på personalen till deras chef (Det var rätt så seriösa grejer, som gjorde att jag inte kände mig bekväm med att lämna sonen där längre) och ca 1 v senare så misstänkte dom att Sebastian vandårdades hemma :crazy:
Då hade dom tydligen misstänkt detta i 1½ månad enligt dom själva, men det råkade komma fram just efter mina klagomål och hot om att anmäla officiellt.

Det har krävts enormt mycket energi, möten, samtal, bråk, tjafs, hot och gud vet allt, för att dom skulle inse allvaret och ta tag i personalen. Nu fungerar allt smidigt på förskolan, men jag fick ha sonen hemma i 2 mån under tiden..

Bara en parentes, det SKA inte få gå till såhär, men på många ställen är det tyvärr så ändå :(

Många förskolor brister i sin likabehandlingsplan.

Jag kastar om siffrorna. Minns inte om det var 1 av 4 som uppfyllde det, eller 1 av 4 som inte uppfyllde det.

Därför att jag relativt ofta inte kan ta mig någonstans, och detta är enda förskolan inom gångavstånd. Det tar ca 15 min att gå dit, och andra i närheten tar ca 10-15 min med bil som minst.

Men visst, jag hade kunnat tänka mig att byta om dom vägrade att ändra på sig. Men varför ska jag behöva flytta på mitt barn, för att personalen är snorkig, dryg och behandlar barnen fel? Det är ju inte bara MITT barn som lider utav det, utan alla. Så jag försökte fixa det så att ingen ska behöva ha det så istället, och det verkar fungera bra.

Det är dock mycket ledsamt att dom skickar tillbaka anklagelser om vanvård av barn, när jag kritiserar hur dom sköter sitt jobb. Barnet som för övrigt gått där i ca 2½ år, och alltid beskrivits som glad, trevlig, intelligent och oerhört välmående på alla plan - under utvärderingarna...

Det är ju det dom har gjort nu. De fick ingen respons från dagispersonal/rektor o.s.v så de anmälde ju dagiset. Mamman till ungen som slåss verkar inte göra så mkt åt det.

Om det nu är så att de har tagit det vidare och verkligen varit tydliga med att deras barn inte känner sig trygg utan att ha fått någon reaktion så skulle jag har bytt förskola, oavsett om barnet som bråkar försvinner eller inte så hjälper ju inte det om personalen inte bryr sig om barnen.

Vi har har haft lite problem på våran förskola oxå med barn som har bråkat, eller rättare sagt inte har kunnat förmedla vad de vill utan att göra illa andra barn. Men där har personalen gått in och punktmarkerat, arbetat aktivt med hela gruppen om hur man uppför sig och är mot sina vänner, arbetat in ordet Stopp, om man säger stopp så måste den andra sluta med det den håller på med oavsett om denne inte tycker att det är så farligt. För min mycket lugna och verbala son som inte gillar att brottas och knuffas så har det betytt väldigt mycket, han känner sig trygg i att han kan få stopp på situationen.
Nu är de snart fem år de flesta men de har även infört en tavla där barnen får sätta upp en glad gubbe om de har hjälpt någon eller tröstat någon av sina kamrater. De har även veckans tavla där de sätter upp en bild på en situation där någon/några har varit extra hjälpsamma, den här veckan så sitter det en bild på sonen tex eftersom han hjälpte kompisarna att städa upp före samlingen trots att han precis hade kommit och inte hade varit med och lekt. Dvs mycket fokus på det positiva även om personalen markerar att det inte är okej att vara dum.

Mamman till ungen som slåss verkar inte göra så mkt åt det.

Men vad kan hon göra? Hon är ju inte där om dagarna?
Och oavsett om hon pratar ungen blå om hur man ska förhålla sig mot andra barn är det svårt när man inte är på plats.

hur deras hemförhållanden har väl ändå inte med saken att göra, jag menar, det förlåter inte att ungen är elak mot andra barn..

inte får jag misshandla person B för att person A misshandlat mig.

om det sedan efter en anmälan uppdagas att det inte står rätt till i problembarnets familj så är väl det bara positivt? att det händer något?

Men vad kan hon göra? Hon är ju inte där om dagarna?
Och oavsett om hon pratar ungen blå om hur man ska förhålla sig mot andra barn är det svårt när man inte är på plats.

Då kanske det gäller att uppfostra ungen till att börja med?

En tanke, har detta pågått länge, eller kan det ha med det nya syskonet att göra?

Då kanske det gäller att uppfostra ungen till att börja med?

Jamen hallå, det behöver ju överhuvudtaget inte vara fråga om uppfostran. Barnet kan ju ha svårigheter (ex.vis med talet) på något sätt som gör att han uttrycker sig på ett icke önskvärt sätt. Det är ju ett barn det handlar om och det är pedagogerna som har ansvaret under förskoletid precis som föräldrar har det övrig tid.
Det står inte ens hur gammalt barnet är, det kan vara allt från 2-5 år.

Jamen hallå, det behöver ju överhuvudtaget inte vara fråga om uppfostran. Barnet kan ju ha svårigheter (ex.vis med talet) på något sätt som gör att han uttrycker sig på ett icke önskvärt sätt. Det är ju ett barn det handlar om och det är pedagogerna som har ansvaret under förskoletid precis som föräldrar har det övrig tid.
Det står inte ens hur gammalt barnet är, det kan vara allt från 2-5 år.

Vad syrran har sagt så har den ungen vare sig fel med tal eller liknande. Barnet är 3, precis som min systerson. ungens mamma är vän med min systers vän och genom den vännen har min syster fått reda på att ungen hoppar på andra - även utanför dagiset och mamman säger "ah - men han är ju kille, hoppas din dotter/son inte tog illa vid, min son är bara lite busig" så nja. Vare sig föräldrar (verkar det som) eller dagispedagogerna verkar bry sig.

Nåväl, syster m. familj ska nu flytta så min syster blir hemma med barnen och hoppas på att systersonen vågar gå till det nya dagiset.

Jo, men uppfostran är inte allt och speciellt inte i förskolemiljö. Där kan man inte lägga hela ansvaret på ett 3-årigt barn (eller dess föräldrar) utan där måste personalen ta sitt ansvar.
Hoppas det går bättre för din systerson på nya förskolan.

Skolinspektören gjorde en anmälan mot dagiset.
Killens bråk hade tydligen pågått i över 1 år och både min syrra och hennes man har ju försökt be dagisfröknarna att säga till mamman som har sonen som slog, knuffade, bet syrrans son men fick till svar.
"Det kan vi göra, men då nämner vi samtidigt vilket barn det gäller också"

Fröknarna hade inte tagit upp det med rektorn (vilket är deras skyldighet) och igår så grät tydligen flertalet av dagisfröknarna för de kände sig värdelösa o kassa på det dom gjorde.
Vissa ville t.o.m sluta jobba tydligen.

Men det är fel att ignonera en kille som grät av ångest för han ville inte till dagis men samtidigt fel av dagispersonalen att ignonera faktumet att en av deras "elever" (eller vad det heter) blir mobbad.

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 720
Senast: nexxa
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 168
Senast: Queen
·
Småbarn Hur starka är barns lungor egentligen? Min ena syster fick tvillingar i september i år. De fick komma ut 7 veckor tidigare än...
Svar
13
· Visningar
2 714
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama