Vad gäller angående gödselplattan?

Cambrie

Trådstartare
Nu har jag letat på jordbruksverkets hemsida men hittar ingenting angående vad som gäller om bestämmelser för gödsel och gödselhantering... Vårt nya stall saknar gödselplatta och vi funderar över hur vi ska lösa det med gödselhanteringen... Är det någon som vet vad som gäller eller kan länka vidare, för jag hittar ingenting om det?

Sv: Vad gäller angående gödselplattan?

Det är lite varierande från kommun till kommun vad som gäller. Så vänd dig till miljö och hälsa i din kommun istället så får du svar på vad som gäller där du har stallet.

Nu har jag letat på jordbruksverkets hemsida men hittar ingenting angående vad som gäller om bestämmelser för gödsel och gödselhantering... Vårt nya stall saknar gödselplatta och vi funderar över hur vi ska lösa det med gödselhanteringen... Är det någon som vet vad som gäller eller kan länka vidare, för jag hittar ingenting om det?
Gödselhanteringen regleras i miljöbalkens 12:e kapitel. Hur stor lagringskapacitet skiljer sig lite beroende på om man bor i ett känsligt område eller ej. Reglerna gäller i första hand för lantbruksföretag, men att man ska förvara gödseln så att den inte förorenar vattendrag/grundvatten/miljön eller riskerar att kan skada människors hälsa gäller alla (hänsyn i jordbruket). Så därför är tät förvaring given. Dvs. på gjuten platta, en tät vagn eller container eller liknande. Man måste också tänka till lite så att man har möjlighet att få bort gödseln så den hamnar där den ska (på åkern eller liknande) så den gör nytta. Ring till ditt miljökontor och fråga om det finns några särskilda regler där du bor.

Det där är ett gissel.

Från alla möjliga håll hör man än det ena, än det andra. Vilket som verkligen gäller har man ingen aning om för det är olika i olika kommuner. Och beroende på vilken tjänsteman man frågar.

Här har du litet matnyttig info
http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxt...stallgodsel.4.7502f61001ea08a0c7fff18749.html

Men som sagt, kommunen kan ha en massa åsikter. Glöm inte att kolla om du bor i "känsligt område".

Personligen orkade jag inte leta så mycket utan gjorde bara en platta där det fanns lagom utrymme. Den blev 24 kvadrat, det får räcka åt mina två hästar...

mvh Eva

Svarar alla: Vi funderade väl på att ha någon vagn eller så... Vart man ska göra av det är dock ändå ett gissel. Vi har fått hyra ett stall som är relativt nybyggt så varför det inte har gjorts någon gödselplatta vet jag inte då det handlar om ett ganska stort stall (8 boxar). Men jag ska kolla vidare... Tack för svaren ska jag ringa och höra med kommungubbarna. De måste väl å andra sidan ha papper från när stallet byggdes och de godkände det om hur de ordnade sin gödselhantering då?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 316
Senast: Marty
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 305
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama