Vad gäller???

Strumpan

Trådstartare
Gör en lång hisyoria kort och vill inte utelämna någon.
Fodervärd åt häst som skall tränas och tävlas. Besiktigad före lån ua. Under ridning uppstår problem som gör att vi söker vetrinär, allt i god kontakt med ägaren. Får journalkopior som visar att ägaren tidigare sökt för EXAKT samma problem som nu uppstått för oss. Vår vet bedömmer att hästen måste få lång konvalecens om den överhuvudtaget skall bli ridhäst. Han är tveksam att det kan bli tävlingshäst men det kan bara tiden visa.....
Konvalecens med medicin och återbesök, beslutar skicka hästen på bete över sommaren och sedan skall ägaren ta resterande konvalecens eftersom dessa problem funnits innan vi tog hand om den.

So far so good, MEN så vill ägare åk till sin vetrinär. Självklart motsätter vi oss inte det. Han säger dock att felet är något helt annat. Vår duktiga vet skall tydligen helt missat inflammationer i en massa leder (trots noggrann hältutredning där den visade NOLL hälta på alla fyra ben!) Nu menar ägaren att hästen inte skall på bete utan stå hemma och behandlas med finadyne. Tilläggas kan ju att den redan fått metacam sedan en månad och hela tiden stått den tiden.

Återkontakt med vår vet som fattar NOLL!? Våra röntgenplåtar visar enligt honom förändringar som i kombination med det vi berättar om hur hästen beter sig vid ridning plus hur han ser den rör sig under longering att han är bortom allt tvivel att han gjort rätt bedömning. Den andra vetrinären påstår finns inga fel på plåtarna.

Vi vägrar rida igång en häst som vi är övertygade måste ha längre konvalecens än det ägaren menar. Enligt mig har hon tagit över ansvaret för hästen igen och får då stå för vård och behandling själv. I annat fall följer vi vår vets råd och skickar henne på bete.

Hon vill självklrt ha en frisk häst hon kan sälja i höst. Vi älskar denna häst men är inte intresserad att köåa eller fortsätta låna eftersom det är mkt tveksamt om den kan bli tävlingshäst.

Någon som kan lite juridik i sådana fall. Vi ska ju ta hand om den så länge kontraktet varar, på bästa sätt. Har ägaren verkligen rätt att bara ändra behandlingen som är rekommenderad? Självklart får hon för mig göra det MEN då anser jag att det är HON som skal stå för den. Vi har ju gjort allt vi kunnat efter bästa förmåga..

Suck skall fanimej börja med höns istället :(
 
Sv: Vad gäller???

Har ägaren verkligen rätt att bara ändra behandlingen som är rekommenderad? Självklart får hon för mig göra det MEN då anser jag att det är HON som skal stå för den. Vi har ju gjort allt vi kunnat efter bästa förmåga..(

Ja, ägaren äger ju hästen så h*n har all rätt i världen att fatta ett sådant beslut...klokt eller inte kan man alltid diskutera.

Vad har ni egentligen skrivit i kontraktet när det gäller uppkomna skador? Det är det ni har kommit överens om där som ska gälla och om någon bryter mot det så ska "motparten" kunna säga upp kontraktet.

Ni skulle ju också kunna skicka röntgenplåtarna till en utomstående veterinär för att få en opartisk bedömning.
 
Sv: Vad gäller???

Så du menar att en hästägare alltid kan "ta över" och bestämma vad fodervärden skall stå för och inte? Låter orimligt i mina öron! Självklart om man missköter hästen men så är inte fallet här. I kontraktet står att fodervärden skall ge hästen adekvat vård och omsorg vilket vi också gjort. Som sagt, jag vägrar rida igång en häst jag inte anser håller att ridas på. Då lär hon ju också kunna stämma mig för att jag ridit sönder den trots det var på hennes order. Om ägaren alltid skall kunna ta över och tala om vad man får och inte får göra så skulle väl ingen våga vara fodervärd! Kan ju medföra orimliga kostnader.

Pratat med en advokat nu som inte tror ägaren får rätt om hon börjar bråka om detta. Men säkert kan man inte veta försen det är i tingsrätten, vilket skulle kosta mer än det smakar. Vet vården som det är tal om är en struntsumma mot vad en rättsprocess skulle kosta.
 
Sv: Vad gäller???

Man brukar alltid ha uppsägningstid i ett kontrakt, ett kontrakt kan man alltid säga upp så vidare man nu inte har skrivit på ett kontrakt där det står att man aldrig någonsin kan säga upp detta avtalet..
Vilket jag har svårt att förstå att man skulle skriva på.

Så jag skulle ringa upp ägaren till hästen och säga upp avtalet och meddela att hästen kommer gå på bete under uppsägningstiden och vill de annat får de gärna hämta hästen redan nu.
 
Sv: Vad gäller???

Har man ett tidsbestämt avtal kan man absolut ha ett avtal utan uppsägningstid. Då gäller det under avtalstiden, utan möjlighet till uppsägning i förtid.

Sedan är det alltid problem om man vill återlämna något i ett annat skick än man tog emot det. Nu har ju tydligen fodervärden papper på att problemen funnits innan de övertog ansvaret, annars kan man ju som fodervärd mycket väl bli skyldig att stå för kostnaderna till dess att hästen är i UA-skick (om det nu var så man tog emot hästen).
 
Sv: Vad gäller???

Är man då dum att man skriver på ett sådant avtal att man inte kan säga upp hästen så får man stå sitt kast helt klart.

Skulle aldrig skriva på ett avtal som gör att jag inte kan säga upp hästen utan måste ha den i 1 år eller 2 eller hur många år man nu skrivit.


1-3 månaders uppsägningstid skall infinna sig annars blir det inget kontrakt!
 
Sv: Vad gäller???

DU vill inte ha ett sådant avtal. Men det säger inget om huruvida andra kan eller inte kan göra sådana avtal.

Jag tror inte uppsägningstiden "infinner sig". Det är något man måste avtala om.
 
Sv: Vad gäller???

Så du menar att en hästägare alltid kan "ta över" och bestämma vad fodervärden skall stå för och inte? Låter orimligt i mina öron!

Inte hur som helst, nej.

Jag kan ta mig själv som exempel. Har en häst på foder och i kontraktet har vi skrivit en uppsägningstid på 2 månader från bådas håll.Kontraktet kan dock sägas upp med omedelbart verkan om någon av parterna anser att motparten har brutit väsentligt mot avtalet.

Kontraktet säger att jag står för alla veterinärkostnader om skada uppstår och också att jag är skyldig att se till att hästen får veterinärvård vid behov. Så långt är allt tydligt.
Skulle dock ägaren anse att den behandling jag ger hästen vid skada är helt knasig t ex släpper ut hästen i stor hage när hon egentligen tycker att den borda ha boxvila så är det de facto så att hon har slutordet eftersom hon äger hästen. Jag kan tycka att jag har rätt men om hon har en annan åsikt så väger hennes åsikt tyngre.
 
Sv: Vad gäller???

Jag kan nog tycka att det är rimligt att gå på veterinärens rekommendation, oaktat vad fv eller ägare tycker.

Jag hade som fodervärd inte gått emot veterinärens ordination, hade ägaren velat annat hade denne fått ta hem hästen och ta det på sitt ansvar.
 
Sv: Vad gäller???

Ja, då menar vi samma sak även om jag råkade skriva "jag" istället för "min veterinär".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 333
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 643
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp