Vad gäller egentligen vid arrende av betesmark?

Lill

Trådstartare
Ska arrendera lite betesmark av en bonde här i närheten till mina hästar. Har pratat om detta tidigare och jag har fått papper att skriva under. Där står att det är jag som ska se till att betet hålls i skick, att ogräs så som tistlar m.m. ska hållas bort, dikesrenar ska slås, buskar m.m. ska hållas i skick, stängsel ska jag stå för själv och dessa ska tas bort då avtalet löper ut osv.
Kontraktet har han skrivit ända tills 2016, men nu undrar jag, hur blir det då om jag skriver under detta och flyttar om typ 2 år, måste jag då sitta och betala för denna mark ända till 2016? Eller kan jag säga upp avtalet då? Och hur länge på förhand ska det då sägas upp, för att det ska gälla? Det står inget om uppsägning eller liknande. Bonden har skrivit avtalet själv.
Vad gäller egentligen vid arrende? Registreras arrende någonstans, eller är det ett avtal endast mellan mig och bonden? Någon kunnig här inne som kan? Själv har jag aldrig tidigare arrenderat något, så jag har ingen aning om hur sånt här går till.
 
Sv: Vad gäller egentligen vid arrende av betesmark?

Förmodligen är det ett 5 års arrende.

Då kan det sägas upp av dig efter 4 år med 1 års "uppsägningstid".

Sköter du inte marken enligt vad du har åtagit dig så kan markägaren leja in nån för att tex putsa betet och sedan skicka fakturan till dig.

Så javisst, du är skyldig att sköta om marken under dessa 5 år, undantaget är om arrendet sägs upp men i princip enda giltiga skälet för markägaren att säga upp arrendet under en pågående arrendeperiod är om du inte betalar arrendeavgiften (som endast får utgöras av reda pengar).

Normalt har du som arrendator även rätt till förnyad 5 års period, om totalt 25 år när den förevarande löper ut. Så om inte arrendet sägs upp efter 4 år så löper det normalt vidare även på nästa 5 års period i då maximalt 25 år.

Enda sättet för markägaren att inte vara tvungen att förnya även nästa 5 års period är att begära egeninträde, dvs att markägaren själv ska bruka marken - då övergår brukandet av marken till ägaren när det blir ny 5 års period. Det finns även ett krav på att det inte ska vara obilligt för arrendatorn med egeninträde, dvs om arrendatorn i riskerar konkurs pga av hen förlorar brukandet av marken kan även egeninträdet stoppas.
 
Sv: Vad gäller egentligen vid arrende av betesmark?

December 2012 - December 2016 har han på kontraktet, det är 4 år, inte 5 år.
Jaha, så jag är skyldig att se efter marken även fast jag flyttar härifrån och inte ska ha den som bete längre? Man får inte säga upp den då, utan måste sitta och betala för mark man inte använder? Och dessutom sköta om den? Det är ju urdumt!
Om det är på det viset så vet jag inte om jag vill arrendera, eftersom jag vet att vi flyttar härifrån direkt vi har hittat det vi söker, och det kan ju hända precis när som helst. I så fall får hästarna klara sig utan sommarbete, och endast ha samma hage att traska runt i sommar som vinter. Är ju idiotiskt att jag ska sitta och betala för mark 60-70 km bort, i flera år, som jag inte använder, då vi flyttar.
 
Sv: Vad gäller egentligen vid arrende av betesmark?

Ska du inte ha marken i 4 år ska du givetvis inte skriva på det kontraktet. Vitsen med kontrakt är ju att man följer det.
Kolla om du kan arrendera på ett år i taget istället.
 
Sv: Vad gäller egentligen vid arrende av betesmark?

Vi har våra arrenden årsvis, så det är inte tvunget att vara längre och nej, det registreras inte någonstans.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 488
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 648
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp