Vad från naturen använder ni?

Mammas

Trådstartare
Vad från naturen brukar ni plocka och använda i vardagen? Jag tänker på växter, bär, rötter och annat som går att använda i matlagning, mediciner, teer och liknande. Hur förvarar ni det? Torkar (hur i så fall, snöre, ställning?) och lägger undan? Maler? Blöter innan användning? Eller på annat vis? :)

Sv: Vad från naturen använder ni?

Vi har alltid blåbär som vi plockat själva. Av blåbären gör vi sylt så det räcker hela vintern, men vi har också fryst så att vi kan plocka fram vid behov för att göra pajer, använda i smoothies, etc, etc.

Vi tar en del från våra föräldrars trädgårdar dessutom. Plommon, körsbär, krusbär, etc som vi gör antingen lägger in eller gör sylt av.

På hösten plockar vi en del kantareller. De fryser vi för det mesta in eftersom det är enklare än att torka dem. Men majoriteten av kantarellerna äter vi upp samma dag eller dagen efter vi plockat dem.

Svamp, torkar tratt o fryser gul, blåbär - fryser hela för bakning, rönnbär (till gele och frysta vintergodis till hönsen), sötbär till saft, plommon halveras och fryses till pajbak. Fläderblom och syren till saft. Havtorn till marmelad. Bina ger honung och vax till ljus o salva. Äpplen till mos, paradisäpplen till gele.

Brukar torka lite hallonblad och blåbärsris och göra te på. Binder små buketter och hänger upp i taklampan.
Trattkantareller torkar jag med hjälp av mitt trogna myggfönster.
Nypon torkar jag och har sedan krossade i gröt.
Lingonsylt, blåbärssylt, drottningsylt.
Har tyvärr ingen frys så det mesta jag vill ta vara på måste jag torka eller äta upp rätt snabbt.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar