Vad försvinner först? Stödfodra?

Ingela_S

Trådstartare
När betet börjar bli torrt och nerbetat, vad är det som minskar först näringsmässigt? Är det viktigare att satsa på protein att stödfodra med än energi?

Min häst har aldrig klarat sig mer än 1 ½ månad på bete innan han har behövt stödfodras och har då fått mest lusern. I år har vi hamnat på ett bete med lite mer krut i sig och pållen har ätit enbart gräs sen 1:a maj. Nu är gräset rätt torrt och jag har beslutsångest för när jag ska behöva stödfodra honom. Hull har han, han får gärna göra sig av med nåt trivselkilo också, men jag vill absolut inte att han börjar tappa muskler. :crazy: Men hur är det med det, är det musklerna som ryker först? Om vi för enkelhetens skull säger att det är brist på både energi och protein i gräset nu.

Usch, jag tycker inte om att försöka ha koll på foderintag på bete, mycket lättare att ha hästen uppstallad ju.. :p

Sv: Vad försvinner först? Stödfodra?

Tappar han muskler så är det proteiner i första hand han behöver, energi finns det gott om även i torrt betesgräs.

Okej, tack för svaret. Så då borde jag börja tänka på att stödfodra med lusern snart då... Jag vill inte att han ska tappa muskler innan jag börjar stödfodra, det är mycket lättare att förebygga än att bygga upp på nytt.

börja ge lusern NU för det är NU proteinet i betet är som lägst.

börja ge lusern NU för det är NU proteinet i betet är som lägst.

Hur kommer det sig?
Spelar det någon roll vilken sorts bete man har?
Ökar proteinet i gräset senare? När ungefär isf?

Om hästen behöver extra protein, hur mkt kan man räkna med att man ska ge hästen?

Min häst ser hemsk ut i ryggen/överlinjen, men jag vet inte om det beror på brist på protein eller brist på arbete. :crazy:
Hon har stått på hö+lusern ett tag, men nu har hon börjat gå i gräshage igen så jag tog bort lucernet för att inte riskera att hon blir fet då hon fortfarande vilar. Var det dumt?

alla grässlag börjar växa samtidigt på våren och verkar komma i blom ungefär samtidigt också. när de blommar sjunker proteinhalten - jag kan inte detaljerna.
När det växer upp nytt gräs igen börjar det om från början, typ.

Ja, det var nog dumt att ta bort lusernen just nu.

Alltså det är så att om gräset konstant betas ner och växer igen så att det inte kommer i blommning så sjunker INTE proteinhalten förän sent på hösten. Hinner betet bli övervuxen/bloma färdigt så är det att rekomendera att putsa betet för att få ny tillväxt igång om man nu vill ha kraftigt bete, själv har jag bara ponnysar så jag föredrar bete som har blomat för att minska fångrisken och fetmarisken.

När gräset går i bloma så går stor del av energin och protein till fröna.

jag har inga andra belägg för det än mina egna erfarenheter, som säjer att hästarna brukar tunna ur i överlinjen i juli om man inte tillskottsfodrar.

Har ett fullblod som alltid faller ur efter några veckor på bete. Att stödfodra hjälper inte honom.Han får alltid komma in som vanligt med vanlig foderstat - annars blir det ingen skillnad. Om det börjar synas att han tappar vikt e det försent- 3-4 dagar senare är han en benget.:crazy: Är annars ett kraftigt fullblod.
Får bla Hippo Alfa som jag tycker är bra.
Har en annan häst som klarar sig fint på betet. trevligt för omväxling skull:grin:

Okej..

Vi växlar mellan två hagar där betet hålls kortväxt hela tiden.
Vi har även mkt klöver (Typ bara klöver + ogräs dom inte äter), är det någon skillnad?
Jag har alltid hört att klöver ska vara så kraftigt?

Hon har bara varit utan lusern ett par dgr så det borde inte vara någon fara. Kanske är bäst att lägga till de igen för säkerhets skull.

Delvis KL
De som har stallet där jag har min häst har några ponnysar som inte fått hänga med de stora hästarna på bete ännu och fått gå kvar i vinterhagen (stor vinterhage!) och äta det lilla gräset som kommit upp där pga att de inte ska bli för tjocka, men det verkar inte ha hjälpt nämnvärt :crazy:, de är som tunnor!
Kan det då vara för att gräset där hålls nedbetat hela tiden och då är fullt med näring? Vi har ett bete som är övervuxet, med massor med mat, men är det då kanske bättre att släppa dem på det (med munkorg)?

Om det är nedbetat så är det ju svårt överhuvudtaget att få tillräckligt med näring. Att proteinet blir lägre beror att grästet är långstått och utvuxet, och in i juli så har det ju förvuxit. Slås det inte av eller putsas har det ju ingen möjlighet att starta om på nytt. Energin håller sig längre på topp än protein, därför är det viktigt med exakta skördedatum, för att få ut max.

Av den anledningen så blir det oftast bättre värden i en andra skörd än i första skörden. Så för att bibehålla bra värden i beten så ska man helst ha 2 att växla mellan för återhämtning, efter putsning.

Kicki :laugh:

Vi har två hagar att växla mellan, hage 1 i maj, hage 2 i juni och nu tillbaka i hage 1 igen. Tyvärr har den inte hunnit återhämta sig så bra eftersom det varit rätt torrt här. Vissa delar är nerbetade och andra förvuxna (och består då rimligen av sånt som hästarna inte äter om det finns annat att välja på). Kan tyvärr inte styra putsning av betet då jag bara är inackorderad i stallet.

Jag har börjat stödfodra med lusern nu eftersom jag inte vill vänta tills han har börjat tappa några muskler alls. Hoppas han inte lägger på sig alltför mycket extra hull av lusernen bara, men det är kanske ingen risk när betet ser ut som det gör. Som jag sa i ursprungsinlägget så hade han gärna fått gå ner nåt kilo utan att jag hade blivit ledsen. :p

Har själv märkt att fullblodet börjar tunna ut överlinjen. Han är också rund om magen dock. Har aldrig varit med om det innan på vårt bete och det är vår första sommar ihop, man lär sig hela tiden. I vintras tappade han ju vikt tills jag helt bytte foderstat så nu har man koll på vinterhalvåret iaf :p

Synd att ni har det torrt. Här har det regnat mycket sista tiden så här ska bytas till en ny hage ikväll med massa bra gräs :) Har också börjat stödfodra med lucern. Får se om det behövs under augusti.
Bra tråd!

Okej..

Vi växlar mellan två hagar där betet hålls kortväxt hela tiden.
Vi har även mkt klöver (Typ bara klöver + ogräs dom inte äter), är det någon skillnad?
Jag har alltid hört att klöver ska vara så kraftigt?

Hon har bara varit utan lusern ett par dgr så det borde inte vara någon fara. Kanske är bäst att lägga till de igen för säkerhets skull.

Ja, vitklöver innehåller ca 50 procent mer protein än gräs på ett ungefär har jag lärt mej en gång i världen.
Jag har bara mina egna erf annars men det är att i hage med mkt stor andel vitklöver är det inget problem, och då har jag även haft fullblod som lätt fallit ur tex, behövde knappt nån stödfodring, särskilt om de inte reds och tränades samtidigt. Däremot i hagar med insådda grässorter som varit en vall, där finns uppenbarligen mindre protein efter en period. Även när vitklöverhagen vi hade tex blev ganska nerbetad så verkade proteinet räcka mer än väl i den hagen just. :bow: Hästarna föredrog också tydligt ytorna med mycket vitklöver.

Överlag tycker jag utifrån mina erf att hästar försörjer sej bäst i naturhagar som betats (men inte för hårt utan lagom) på bra åkerjord, men utan för mycket inblandning mer än putsning osv. Man måste ju då ha tillgång till tillräckliga ytor förstås för att kunna låta marken vila och gräset växa lite emellanåt.

Senast ändrad av en moderator:

Okej. 50% är ju ganska mkt faktiskt :p
Vi har precis öppnat upp hagen så nu går dom i två hagar, varav den ena är helt bombarderad av klöver.
Kanske man borde hålla koll på hullet lite då.

Fast min går bara i den hagen 6-7 timmar om dagen i nuläget så risken är väl inte jättestor att hon blir superfet.

Jag har alltid haft lättfödda hästar så då har man ju inte direkt behövt hålla koll på hur mkt bete det varit. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha kämpat med en häst i undervikt för första gången på väldigt länge, så har jag börjat fundera på det här med vad för slags...
2
Svar
33
· Visningar
3 544
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 071
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 805
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar