Vad förmedlar föräldrar egentligen?

Madick

Trådstartare
Jag har eget företag och har i mina villkor samt på flera ställen på hemsidan upplysning om att man INTE får använda mina bilder utan lov (dvs köper dem) och att stulna bilder kommer faktureras. Använder man bilder ändå är man alltså en tjuv.

De allra flesta ungdomar (det är mest sådana) ber om ursäkt och tar bort bilderna när jag är snäll och varnar innan jag skickar faktura. Men nu har det varit ett par stycken som varit rent av... ja, jag vet inte vad jag ska använda för ord.

Den värsta fick jag minsann hör att h*n hade berättat för sin mamma som tyckt det var förskräckligt att jag hotade barn (alltså upplyser om att jag kommer fakturera om inte bilderna tas bort) och hade jag inte bättre för mig än hålla koll på barnets sida.

Vad signalerar man som förälder då? Att det är den som påpekar att man gjort något fel som är den "dumma" och gör fel? Jag ryser i hela kroppen när jag hör det här. Inte undra på att det blir mer och mer osäkert att gå ute på stan, rätt och fel finns liksom inte. Ditt och mitt finns tydligen inte heller.

Sv: Vad förmedlar föräldrar egentligen?

Jag upptäckte vid ett tillfälle att ett par av mina voltigetjejer hade dina bilder på sin bdb och ringde snabbt till deras mamma för att förklara det hela. Var inga konstigheter alls utan bilderna försvann på mindre än 3 minuter.

Tycker också det är konstigt att man inte kan se skillnad på mitt och ditt när det gäller sådana här saker. Det är klart bristande respekt.

Kanske är det mindre datakunniga föräldrar som inte förstår allvaret i att ta något på webben?

Jag kan tänka mig att ganska många tycker att det är oskyldigt, och inte riktigt förstår att det är stöld.

Jag tror det beror på okunnighet från föräldrarnas sida helt enkelt.

Kan ju också vara så att h*n inte alls hade berättat för sin mamma utan använde det som en vuxen till vuxensköld..

Kan ju också vara så att h*n inte alls hade berättat för sin mamma utan använde det som en vuxen till vuxensköld..

Så kan det förstås vara. Försökte ringa mamman men hon verkade inte vara hemma. Försöker i första hand få tag på föräldrarna när det är minderåriga.

Tack pigge! De flesta är faktiskt väldigt ursäktande på rösten.

Hoppas att du får tag i henne!
Då får du ju det svart på vitt. Skulle nu det vara sant, att mamman har ifrågasatt dig, ja då har du ju chansen att ställa henne "mot väggen"!

Jag vet inte om det är att man själv har blivit äldre. Varje generation har kanske tyckt så om kommande generationer? (Antagligen! :D)
Men även jag tycker att det har utvecklats ett märkbart okritiskt, egoistisk och empatislöst tänkande bland dem som växer upp nu.

Vad signalerar man som förälder då? Att det är den som påpekar att man gjort något fel som är den "dumma" och gör fel?

Jag har blivit så luttrad att jag bara skrattar igenkännande.:grin: Som lärare träffar man en del barn som behöver fila på sitt beteende. De ungar som är värst har ofta ännu värre föräldrar.

Ibland tänker jag att det kanske är enda tillfället bråk-ungen och bråk-föräldern är överens och känner lite gemenskap: När de försvarar sig mot någon utifrån som lägger sig i.

Nu är det lugnt. Har pratat med föräldrarna, och allt är lugnt.

Senast ändrad:

Men du behöver inte krångla till det så mycket, risken finns ju att de fattar ännu mindre då.

Säg som det är, det är ditt yrke att fotografera. Bilderna är ditt resultat av en arbetsdag, och de får man inte stjäla.

Vill man ha bilderna får man köpa dom av dig, annars får man inte använda dom.

Deras dotter är inget undantag. Vill hon ha bilderna så får hon/de betala, annars vill du att de tar bort dom från hennes sida (?).

Var lugn och saklig, jag skulle inte bråka eller käfta, och håll det utan personangrepp (även om dom inte klarar det).

Kom igen, peppa mig, hur tacklar jag det här nu då med föräldrar som tydligen tycker det är ok att ha en tjuv till avkomma. Tänkte vänta tills de fått vakna till ordentligt, det är ju knappast till min fördel att ringa om de har dåligt morgonhumör dessutom.
Jag vet inte om jag skulle tycka det var värt att ta för mycket personlig konflikt om en sådan sak. Har du tydligt angivit i anslutning till dina bilder vad som gäller ifråga om upphovsrätt och ersättning - och bilden ifråga inte rimligen kan ha kommit någon annanstans ifrån än direkt från din hemsida - så tycker jag att du kan skicka fakturan direkt. Bifoga gärna en utskrift av den givna informationen. Så får de bestrida bäst de vill, om de vill.

Samtidigt - jag vet inte hur dina bilder ligger ute på nätet, men att lägga ut upphovsrättsligt skyddat material av ekonomiskt intresse på nätet i fullversion och hoppas på att folk skall göra rätt för sig är ju att be om problem. Kan du inte kryssa och/eller ful-vattenstämpla dina påseendebilder för att minska risken för sådant här strul?

de vill.

Samtidigt - jag vet inte hur dina bilder ligger ute på nätet, men att lägga ut upphovsrättsligt skyddat material av ekonomiskt intresse på nätet i fullversion och hoppas på att folk skall göra rätt för sig är ju att be om problem. Kan du inte kryssa och/eller ful-vattenstämpla dina påseendebilder för att minska risken för sådant här strul?

De är nedtagna rejält både i storlek och kvalitet och har stor text över sig. Tydligen spelar det ingen roll för många ungdomar. Eller för de som ska sälja sina hästar förresten för flera hundra tusen men inte kan lägga en femtilapp på en snygg bild utan tar en med text över...

De är nedtagna rejält både i storlek och kvalitet och har stor text över sig. Tydligen spelar det ingen roll för många ungdomar. Eller för de som ska sälja sina hästar förresten för flera hundra tusen men inte kan lägga en femtilapp på en snygg bild utan tar en med text över...
OK, förstår - jobbigt läge verkligen. Speciellt om bilderna inte är dyrare än så, det blir oproportionerligt mycket jobb med allt sånt här hur man än hanterar det. :(

Men de allra flesta (handen på hjärtat) tycker ju att de är ok att ladda ner musik, filmer, tv-serier och annat som finns tillgängligt, så vad är skillnaden, liksom? Tror att många ungdomar är så vana vid detta att de inte ens reflekterar över att någon "äger" bilderna.
Däremot är det inget försvar för att föräldrarna håller med när man påtalar detta.

Föräldrarna förmedlar att INGEN får säga till när deras barn gör fel.

Hur vanligt på en skala 1-10 ? 10 !!!

Hur gick det nu då?

Föräldern lovade att barnen inte kommer ta bilder från mig mer, att om de vill ha bilder kommer de betala för dem. Dock får jag aldrig ta kontakt med barnen igen.

Nåja, jag har iaf lärt mig att skippa steget med att be barnen/ungdomarna själva att ta bort bilderna, utan kommer gå direkt på föräldrarna. De får ta tag i problemet. Upprepas stölden kommer faktura i förälders namn direkt.

Jisses, får du inte kontakta barnen? Det var en ordentlig markering från deras sida. Det är väl lättare att maila ungarna om du vet var de befinner sig på för sidor, än att leta adress och telenummer till föräldrarna.

Har du högerklickskydd och markeringsskydd på din hemsida? De försvårar lite i alla fall.

Exempel

En del av min affärsidé är att bilderna ska vara sökbara. Det har jag inte lyckats lösa på min sida vettigt, utan använder Picasa. Vad jag vet går det inte att sätta högerklicksskydd där tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV