C
Cairo
Vad föredrar ni? Väljer ni endast hingstar som verkat i avlen ett par år och där avkommorna fått visa vad de går för, eller vågar ni ibland chansa och ta en ny hingst vars avkommor ännu inte kunnat visas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till ett sto där jag sett många avkommor och en röd tråd i vad hon lämnar skulle jag gladeligen använda en oprövad hingst, vars egna egenskaper är bra och vars härstamning talar för en säker nedärvning.Vad föredrar ni? Väljer ni endast hingstar som verkat i avlen ett par år och där avkommorna fått visa vad de går för, eller vågar ni ibland chansa och ta en ny hingst vars avkommor ännu inte kunnat visas?
jag skulle nog aldrig ta en oprövad hingst. Den ska ha meriter på högsta nivå och förärvt sig väl. Gärna att den är ovanlig i sverige. Själv funderar jag på Dobel´s Cento till mitt sto om ett-två år.
Fast det beror ju helt på när du säljer avkomman. Säljer du den som föl är det inte så attraktivt. Men har du en 5- eller 6-åring som har tävlat tillräckligt för sin ålder får du mycket bra betalt för den när pappan är 10 år och i toppen på sin karriär!Jag tror att det är betydligt mer lätt sålt att använda en känd hingst som visat vad han lämnar än en ung oprövad.
Det är ju inte första gången man har hört det precis. Men jag tycker att den meningen är full av stagnation. Det är ju framåt vi vill. Vi vill ha högre hållbarhet, samtidigt som vi vill ha högre atletiska förmågor, samtidigt som de ska bli mer lättridna.Man kan kanske tänka så här att på ett ungt oprövat sto en beprövad hingst och på ett äldre beprövat sto en yngre oprövad hingst.
Avlar vi ungt med ungt så går förbättringen snabbare!
Det märks tydligt i trav- och galoppaveln. Där är det de yngre förmågorna som springer snabbast. Därför avlar man till stor del på yngre avelsdjur också.