Sv: Vad för slags avtal?
Hej!
Det är inte alltid som färdiga avtal stämmer, framför allt när situationen inte är den gängse. Men man kan gärna kolla hur man brukar skriva, så man inte missar något, för det behöver inte vara så svårt att skriva ett avtal - skriv bara ner det ni kommer överens om. T.ex. kan ni skriva;
AVTAL Vi - NN, ägare till hästen A, och AN - har idag kommit överens om följande. AN ska (sköta och rida A) och NN ska (ordna stallplats, försäkring, stå för kostnader) Om inte AN (gör det hon ska) så (har NN rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan/rätt till viss ersättning som beräknas på visst angivet sätt) Om A (pga skada måste vila mer än fyra veckor) så (upphör avtalet att gälla/ska A hämtas av NN/ska AN köra A till ett engivet stall). Avtalet upphör (vid månadsskiftet närmast efter x månader från det att det sagts upp/gäller till den datum och behöver inte sägas upp för att upphöra att gälla). När avtalet har upphört att gälla så ska (NN hämta A/ta över skötseln alt. AN köra A till ett angivet stall).
Byt ut allt inom parentes och skriv dit hur ni vill ha det. Tänk igenom ALLT som kan hända och hur ni vill reglera det, var så specifika som möjligt, men inte så specifika att avtalet blir omöjligt... Hur länge ska avtalet löpa om inte hästen svarar på träningen som förväntat, vem bokar och betalar hovslagare, veterinär, strö, foder, utrustning osv. Vem ansvarar för skador som hästen ev. orsakar på hagar, inredning i tredje parts stall osv. Kanske ska hästägaren stå för alla kostnader om inte du som skötare varit vårdslös?
Glöm inte att skriva ner kontaktinformation, mail, mobil osv.
Skriv vanligt språk, så att ni (och en ev. tvistlösare) förstår vad det betyder. I ett stall vi stått i kom ägaren med ett hemmasnickrat avtal där vissa meningar faktiskt inte hade någon begriplig innebörd... Det fanns en hel del orimligheter också, bl.a. stod det att om jag tog hästen från anläggningen skulle jag inte få ha någon som helst kontakt med något annat djur, oavsett art. Ni förstår ju bristerna; så länge hästen stod i stallet/hagen kunde jag åka till djursjukhuset och gulla med vilket djur som helst, men var han på tävling (eller, för den delen, var ute på ridtur) skulle jag inte ens få klappa min egen hund... Nu var det ju inte så som författaren menade, men jag skrev inte under det avtalet i alla fall ;D
Uff, det blev långt, hoppas du orkade läsa och kanske fick lite hjälp