Vad för slags avtal?

Sv: Vad för slags avtal?

Så om jag nu vill hjälpa en kompis genom att göra något som jag tycker är kul, så måste jag väl kunna få göra det utan att ta betalt?
Absolut!

Mitt inlägg handlar mer om ifall du är medveten om alla risker du utsätter dig för helt gratis? Det verkar du ju vara, så då är allting helt okej.

Mig spelar det ju ingen roll om du ramlar av och bryter nacken eftersom personen som skulle hålla i hästen inte fattar hur man rider in en unghäst. Jag äger varken hästen eller vet vem du är. Men för dig hade det varit katastrof! Och för hästägaren är det heller inte så roligt att veta att man orsakat någon att sitta i rullstol resten av livet.

Det viktigaste när man rider in unghästar är att man klarar av att sitta tight i sadeln, att man har känslan att blockera innan någonting händer och att ha bra folk som hjälper till. En häst rider man inte in på egen hand på ett säkert och bra sätt. Det krävs i alla fall två personer för det jobbet!

Sen handlar det ju förstås om hur man rider in en häst och vilken utbildningsnivå den får. Jag rider alltid ut mina inridningshästar eftersom min erfarenhet säger mig att jag får en trevligare unghäst då vilket följer med upp i vuxen ålder. Ju mer hästen sett i unghäståren (alltså innan 4 år) ju lättare är den att rida och hantera i framtiden. Jag hade aldrig köpt en 3- eller 4-åring som aldrig var riden ut i skog och mark utan bara riden i ridhus eller i paddock ifall planen var att behålla den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
Hästmänniskan En fråga som ingen kunde besvara dök upp idag. Jag vet egentligen inte om något svar behövs men bara för "skojs" skull, intressant att...
Svar
19
· Visningar
2 886
Senast: lewellyn
·
Ekonomi & Juridik Har ett helt privat stall som vi hyr med fyra egna hästar. stallkontraktet och tre av hästarna är skrivna på min sambo. Alla hästarna...
Svar
0
· Visningar
1 024
Senast: mannagryn
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka