Vad för slags avtal?

Fideli

Trådstartare
Har fått "erbjudande" (eller kanske snarare förslag) från en bekant ang en av deras hästar. Jag får ha hästen som min egen och sköter om den, rider in den och lasttränar den, de står för hästens kostnader (stallhyra, mat, hovslagare, veterinär, försäkring). Jag känner människorna och vet att det är ordentligt folk och kan inte tänka mig att det skulle bli några problem, men vill förstås ändå ha ett skriftligt avtal, men vilket slags avtal ska vi då skriva?

Fodervärdsavtal? Fast då brukar ju fodervärden står för kostnaderna. Något slags tränar-avtal? Fast jag har ju ingen verksamhet, ingen firma och jag kommer inte tjäna några pengar på det hela.

Sv: Vad för slags avtal?

Om ägarna står för alla kostnader och även står som hyresgäster för stallplatsen finns det väl egentligen ingen anledning för dig att ha ett skriftligt avtal. På vilket sätt skulle det avtalet vara bra för dig?

Så mitt råd är att så länge inte ägarna vill ha ett skriftligt avtal så är det bara att strunta i det.

Men om ägarna vill ha ett avtal då? Ägarna bor i ett annat län, så de kommer ju inte att ha möjlighet att ha uppsikt över hästen.
Jag tycker nog också att det känns tryggare att ha papper på att de faktiskt bett mig rida och träna hästen.

Hittade ett fodervärdsavtal från LRF där man kan välja att kryssa i "Hästägaren betalar fodervärden ____ kr i månaden förskottsvis", det avtalet borde man ju kunna använda eller iaf utgå från och skriva i att de ska betala mig 2000 i månaden, sedan använder jag de pengarna och betalar stallplats, hovslagare och köper foder. Och så får man väl även skriva in att hästägaren ska stå för alla ev veterinärkostnader.

Ägarna tycker jag nog borde vilja ha ett avtal. 'Risken' för dem är ju att du bara struntar i hästen plötsligt så då borde det ju vara intressant för dem att ha ett avtal där det framgår t.ex. uppsägningstid. Nu kanske de med rätta litar på dig så mycket så att de tycker att det är onödigt.

Själv har jag ingen större koll på hur dessa avtal ska se ut så jag hoppas någon med lite kunskap i frågan kan svara på det.

Det jag däremot reagerade var din ide att du skulle skriva t.ex. 2000:- i månaden skulle ges till dig för foder m.m. En sådan skrivning känns som att den kan ge upphov till problem. Priser kan ändras, svinn i stallet kan göra att det inte räcker med 2000:- t.ex. En annan sak är ju att ägarna kan få för sig att du snålar med maten för att sno åt dig lite av pengarna själv.

Det bästa är nog att du skickar kvitton/prisuppgifter till ägarna med jämna mellanrum så att ni slipper den osäkerheten. Sen kan de ju förskottsbetala säg 2000:- i månaden för att du ska slippa ligga ute med pengar.

Låter faktiskt som om du snarare är medryttare fast på heltid än att du är fodervärd. Medryttaren har ju ansvar om hästen de dagar som är deras, i ditt fall alla. Sen kan ni ju lägga till att du ska ha koll på skoningar och foderstater. Träning av hästen brukar regleras i ett medryttaravtal.

Om inte du ska stå på stallplats eller dylikt låter det som att det bästa vore att skriva ett medryttaravtal där ni skriver tydligt vem som ska göra vad och vem som ska betala vad och framför allt vem som ska stå för veterinärkostnader om något skulle hända. Bestäm gärna också vem som ska stå för skador som orsakas av hästen både på dig och på ting runt omkring om något skulle hända.

Om hästen står inackorderad hos någon annan bör ägaren vara den som står på kontraktet men ska du ha hästen hemma hos dig bör ni nog också skriva ett inackorderingsavtal så att det finns någonting som reglerar betalningen för stallplatsen, foder mm.

Hästen kommer stå i ett mycket litet stall, vi är tre hästägare som känner varandra mycket väl och har haft hästar ihop tidigare, så det är ingen större risk för svinn eller stölder.

Jag kommer ha hästen en relativ kort tid, han ska säljas när han är inriden och det går att lasta honom, så hyran kommer inte att hinna höjas under den tiden. Hästägaren känner stallägaren sedan tidigare, så de kan ju prata direkt med varandra så hästägaren får bekräftat exakt vad hyran ligger på (foder ingår i hyran). Hästägaren känner även hovslagaren som jag kommer ha och vet ungefär vad hennes priser ligger på, men självklart kommer jag skicka alla kvitton till ägaren.

Jag har inget eget stall så hästen kommer stå uppstallad hos någon annan. Dock känner vi varandra sedan tidigare, både hästägare, stallägare och jag. Hästägaren är ju den som befinner sig på annan ort, men det är ju klart att hon skulle kunna sätta in pengar direkt till stallägaren för hyran och att jag skickar hovslagarfakturorna till henne och hon betalar dem.

När hästägaren ringde mig så pratade hon mer om "Hur mycket vill du ha i månaden, så att det täcker dina kostnader. Räkna på det och säg sedan vad du vill ha." Jag vet dock att de inte har massor med pengar, så meningen är som sagt inte att jag ska få betalt för att jag rider in hästen. Det gör jag för att jag tycker att det är roligt och för att jag gärna vill försöka hjälpa dem, då de inte riktigt har tid med alla hästarna.

Tack för synpunkterna, ska ta och titta över lite medryttaravtal också då.

Hej!

Det är inte alltid som färdiga avtal stämmer, framför allt när situationen inte är den gängse. Men man kan gärna kolla hur man brukar skriva, så man inte missar något, för det behöver inte vara så svårt att skriva ett avtal - skriv bara ner det ni kommer överens om. T.ex. kan ni skriva;

AVTAL Vi - NN, ägare till hästen A, och AN - har idag kommit överens om följande. AN ska (sköta och rida A) och NN ska (ordna stallplats, försäkring, stå för kostnader) Om inte AN (gör det hon ska) så (har NN rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan/rätt till viss ersättning som beräknas på visst angivet sätt) Om A (pga skada måste vila mer än fyra veckor) så (upphör avtalet att gälla/ska A hämtas av NN/ska AN köra A till ett engivet stall). Avtalet upphör (vid månadsskiftet närmast efter x månader från det att det sagts upp/gäller till den datum och behöver inte sägas upp för att upphöra att gälla). När avtalet har upphört att gälla så ska (NN hämta A/ta över skötseln alt. AN köra A till ett angivet stall).

Byt ut allt inom parentes och skriv dit hur ni vill ha det. Tänk igenom ALLT som kan hända och hur ni vill reglera det, var så specifika som möjligt, men inte så specifika att avtalet blir omöjligt... Hur länge ska avtalet löpa om inte hästen svarar på träningen som förväntat, vem bokar och betalar hovslagare, veterinär, strö, foder, utrustning osv. Vem ansvarar för skador som hästen ev. orsakar på hagar, inredning i tredje parts stall osv. Kanske ska hästägaren stå för alla kostnader om inte du som skötare varit vårdslös?

Glöm inte att skriva ner kontaktinformation, mail, mobil osv.

Skriv vanligt språk, så att ni (och en ev. tvistlösare) förstår vad det betyder. I ett stall vi stått i kom ägaren med ett hemmasnickrat avtal där vissa meningar faktiskt inte hade någon begriplig innebörd... Det fanns en hel del orimligheter också, bl.a. stod det att om jag tog hästen från anläggningen skulle jag inte få ha någon som helst kontakt med något annat djur, oavsett art. Ni förstår ju bristerna; så länge hästen stod i stallet/hagen kunde jag åka till djursjukhuset och gulla med vilket djur som helst, men var han på tävling (eller, för den delen, var ute på ridtur) skulle jag inte ens få klappa min egen hund... Nu var det ju inte så som författaren menade, men jag skrev inte under det avtalet i alla fall ;D

Uff, det blev långt, hoppas du orkade läsa och kanske fick lite hjälp :grin:

Gör ett eget avtal. Skriv tillsammans med ägare ned allt som ägaren ska bekosta, och vad du får lov att göra med hästen, vad som händer om den blir sjuk/skadad osv, alla tänkbara scenarion och hur parterna ska agera i dessa situationer, detta inkluderar en situation där hästen kanske blir så allvarligt skadad att veterinären vill avliva den på plats, vem ska ta det beslutet, du som är på plats och ser det svart på vitt, eller ska du ringa ägaren, eller ska hästen hållas vid liv tills ägaren kommer? Hur länge du får lov att ha hand om den, vad du får göra med den osv osv, allt ni kan komma på gällande Do's and Dont's.
Skriv dagens datum på pappret, printa ut det från datorn och sedan sätter både du och ägaren er signatur på pappret.

Som hästägare hade jag helst velat ha någon form av kontrakt om jag bor längre bort och någon annan ska ta hand om min häst utan att jag är där och tittar till den då och då.

Även om dessa människor är världens snällaste och du känner dem väl är det inte helt otänkbart att de skulle kunna få för sig att stämma dig om de anser att du frångått vad ni kom överens om. Speciellt om det handlar om allvarliga saker som att du t.ex. tagit ut hästen på en tävling där den blev skadad på något sätt. Behöver ju inte vara så att du brutit mot någon överenskommelse i dina ögon, medan de anser att du gjort det, folk tycker ju olika.

Tycker du ska skriva ett kontrakt, bäst och säkrast för båda parter om något skulle inträffa eller ni blir oense om något.

Är nog ändå klokt att skriva ett avtal. Vad händer om hästen inte säljs tex?
Eller du inte kan ta hand om den? Eller de inte kan betala längre?

Passar inte de förtryckta så skriv ett eget och ta juridisk hjälp
att kolla igenom det är mitt råd. Har sett flera nära vänner bli osams för mindre.... Det kan hända både dem och dig något som gör att en av er inte kan fullfölja överenskommelsen och det är bra mycket svårare att bevisa
en muntlig överenskommelse...

OT
Om du inte redan har gjort det så dubbelkolla att din egen olyckfallsförsäkring täcker att du rider in en annans häst och får betalt (även om du inte får betalt förresten).
Har man otur så ses det av försäkringsbolaget som att man är proffs då man får betalt/i uppgift och då gäller den inte för ev olyckor.

Har en kompis som var medis och gick på den niten (fel försäkringsbolag) med en saftig sjukhus och rehab-räkning som resultat.

medryttaravtal?
tycker du ska va noga med att kontraktera så mycket som möjligt, inte för att vara på den säkra sidan rent juridiskt utan för att ni ska diskutera allt i minsta detalj så ni verkligen är säkra på att ni ser på saker på samma sätt..

något du/ni borde fundera på, är att om du vill köpa hästen om x antal år, betalar du värdet på hästen som det är då eller som det är nu? antagligen lär ju värdet ligga högre än det gör idag eftersom hästen är mer utbildad då än nu.

något du/ni borde fundera på, är att om du vill köpa hästen om x antal år, betalar du värdet på hästen som det är då eller som det är nu? antagligen lär ju värdet ligga högre än det gör idag eftersom hästen är mer utbildad då än nu.

Det är inte så mycket att fundera på. Eftersom ägaren står för kostnaderna så får ju givetvis jag betala det högre priset om jag vill köpa hästen senare, hade ju varit skillnad om jag var fodervärd så att jag stod för kostnaderna och samtidigt utbildade hästen.

Jag har ju möjlighet att köpa hästen nu, relativt billigt eftersom han inte är inriden och han är svår att lasta, men jag har inte råd att ha häst just nu (månadskostnaden alltså). Ägaren har inte tid att träna hästen själv och inte råd att lämna honom till någon proffs-tränare. Så hon står för kostnaderna och får en inriden, lasttränad häst som går att sälja. Jag får rida och träna en häst några månader, utan att ha några kostnader för det. Win-Win situation alltså!

Jag vet inte om det låter som en win-win situation om det inte är så att du faktiskt får betalt för jobbet. Att rida in en häst är inte helt riskfritt, har du ens en olycksfallsförsäkring som täcker ifall du skadar dig? I värsta fall så kanske du aldrig mer kan rida eller ens jobba.

Jag har under mitt liv ridit in flera hundra hästar och det är ingenting som jag gör gratis! Den hästen som är aktuell i detta fall hade jag låtit ägarna sälja och så hade jag blivit medryttare på en välriden häst istället. Så mycket ridning är det inte på en inridningshäst i alla fall. Det är ju veckor av tömkörning och uppbyggning innan du ens sätter dig på den. Munnen måste göras och hästen måste klara av grundläggande hjälper från marken.

Låt människor ta hand om sina egna problem eller ta själv betalt för att lösa problemen åt dem!

Hästen kommer stå i ett mycket litet stall, vi är tre hästägare som känner varandra mycket väl och har haft hästar ihop tidigare, så det är ingen större risk för svinn eller stölder.

Jag kommer ha hästen en relativ kort tid, han ska säljas när han är inriden och det går att lasta honom, så hyran kommer inte att hinna höjas under den tiden. Hästägaren känner stallägaren sedan tidigare, så de kan ju prata direkt med varandra så hästägaren får bekräftat exakt vad hyran ligger på (foder ingår i hyran). Hästägaren känner även hovslagaren som jag kommer ha och vet ungefär vad hennes priser ligger på, men självklart kommer jag skicka alla kvitton till ägaren.

Om den ska säljas gör de en faktisk vinst på att du utbildar den? Att de står för alla kostnader är en sak, men många skulle nog vilja ha ett avtal med en ersättning även för arbetsinsatsen, i och med att hästen ska säljas. Det kanske passar dej bra att ha en häst under en period, men vem betalar träningar som du kan behöva? Du lägger tid och energi och pengar (träning då ev) på en häst som du inte får något för? Är det något du har tänkt på?

Såg nu att ni redan varit inne på det där. Men jag tycker inte att du ska betala ett högre pris längre fram när du inte fått betalt för jobbet.

Senast ändrad av en moderator:

Amen på det!!! Fast det verkar vara vanligt att tjejer betalar för att få äran att rida in någon annans häst....

Jag har inte ridit in flera hundra hästar, som du, bara en fyra-fem stycken, så jag tycker fortfarande att det är roligt!

Så om jag nu vill hjälpa en kompis genom att göra något som jag tycker är kul, så måste jag väl kunna få göra det utan att ta betalt? Särskilt eftersom jag vet att hon inte direkt är gjord av pengar.

Självklart är det en risk (som all ridning), men hästen verkar trevlig och väldigt bra i huvudet, han är dessutom mycket arbetad från marken och även sutten på.

Jag har redan tillgång till mycket välutbildade hästar om jag vill piaffa eller piruetta eller dyl, men jag tycker faktiskt att det är roligare att rida unghästar!

Men Ramona har en bra poäng angående försäkringar också. Unghästar är unghästar och även proffs blir skadade, oftast är det unghästar som det händer olyckor med.
Om du är ovan vid att rida in unga hästar, har du hjälp? Bra hjälp, menar jag!
Det är väldigt viktigt hur man rider in en ung häst, särskilt en man inte ska ha själv utan sälja. Den ska fungera med andra ryttare och ha en bra grund.
Allt kostar tyvärr och bra hjälp kostar också.

Om du är ovan vid att rida in unga hästar, har du hjälp? Bra hjälp, menar jag!

Jag är van vid unghästar och jag är van vid att rida in hästar, dessutom har jag många mycket duktiga hästmänniskor i min närhet som gärna hjälper till när det behövs.

Det är snällt att ni bryr er, men ni behöver inte oroa er för mig, jag är snart 40 år, jag vet vad jag ger mig in på.
Frågan gällde inte huruvida jag ska ta hästen eller inte, frågan gällde vilken typ av avtal som är bäst att använda. Jag har fått flera bra tips, tack för dem! :bow: Och det kommer bli ett "egenskrivet" avtal, främst baserat på ett träningsavtal, men med lite delar från medryttaravtal och fodervärdsavtal.

Tack för hjälpen!
Och om ni vill diskutera om det är ok att rida in hästar utan att ta betalt det, så kan ni väl göra en egen tråd om det.:idea:

Red ut ansvarsfrågan i kontraktet om något skulle hända, det tycker jag är viktigast. Eftersom hästen är i din vård kommer, om inget annat skrivs, du juridiskt ha ett sk. presumtionsansvar, dvs. bevisbördan ligger på dig att visa att det inte är din oaktsamhet som orsakat skadan vilket kan vara väldigt svårt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
Hästmänniskan En fråga som ingen kunde besvara dök upp idag. Jag vet egentligen inte om något svar behövs men bara för "skojs" skull, intressant att...
Svar
19
· Visningar
2 886
Senast: lewellyn
·
Ekonomi & Juridik Har ett helt privat stall som vi hyr med fyra egna hästar. stallkontraktet och tre av hästarna är skrivna på min sambo. Alla hästarna...
Svar
0
· Visningar
1 024
Senast: mannagryn
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka