Vad för sele?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vad för sorts sele rekomenderar ni till denna typ av vagn? Jag är en aning kluven. Kommer köras i varierad terräng men mest där det är plant.

Vagn.jpg

Sv: Vad för sele?

Min bild blir inte alltför bra, men jag utgår från att det är en flakvagn avsedd för lite tyngre körslor.

Vanlig komplett loksele!
Inkl draglinor och svängel.
Det går med bröstsele också, men den medför onödiga begränsningar.

LIA

Sv: Vad för sele?

Tycker du ska köpa en loksele och en baksele!
Bra är även svängel och draglinor.
En enkel bröstsele är inte att rek om du inte kan få fast en svängel på vagnen och använda draglinor!

Om ponnyn har bra plats mellan strupe och bogar (mindre vanligt på mindre ponnyer och kallblod) skulle man kunna ha en komplett bröstsele, förutsatt att det går att sätta en svängel på vagnen.
Men loksele är bättre då ponnyn kan dra lite tyngre med sådan!

Bole har billiga lokselar.
Equilex har billiga bröstselar.
Börjes loksele (ITE) är det bättre läder i samt nylonförstärkta bröstselar är mer hållbara.

Lite mer info om körning;
Tråd
Frågor o svar (DriveOut)
Cliffords

/Lisa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
977
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna